Stan designu w Polsce

Stan designu w Polsce

Brief.pl / Wiedza

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała raport, diagnozujący stan polskiego designu. Ile z 333 badanych firm, rozszerzyło w ostatnim roku ofertę produktową? Ile przedsiębiorstw ma plan wdrożenia innowacji w obecnych produktach i usługach? Prezentujemy charakterystykę grupy respondentów, należących do badanej branży.

-

Celem badania była identyfikacja specyfiki rynku designu w Polsce, praktyk związanych z wykorzystaniem designu w polskich przedsiębiorstwach, korzyści dostarczanych przedsiębiorstwom przez design i barier rozwoju oraz wykorzystania designu w Polsce. Badanie zostało zrealizowane na próbie 333 firm na przełomie 2014/2015 roku techniką mix-mode (CAPI, CATI,CAWI). Raport zawiera wybrane wyniki badania zrealizowanego na grupie 239 projektantów i 54 design menadżerów.

Respondenci to w 72,2 proc. członkowie zarządu firm lub ich właściciele, 5,4 proc. z nich stanowili dyrektorowie, kierownicy działu nowych produktów bądź usług, tylu było także dyrektorów i kierowników marketingu lub komunikacji.

Aż 35,7 proc. firm, które wzięło udział w badaniu to mikro przedsiębiorstwa. 31,2 proc. z nich to przedsiębiorstwa małe, natomiast dużych było 23,4 proc. Średnie firmy stanowiły 9.6 proc. badanych.

Branże, które wzięły wybrane do przedstawienie stanu polskiego designu to w 44,4 proc. usługi. 36 proc. z nich należy do przemysłu, 21 proc. do handlu, a 11,4 proc. do budownictwa.

Pozytywnie na pytanie, dotyczące rozszerzenia oferty produktowej o nowe wyroby/usługi odpowiedziało 84,7 proc. respondentów. 71,2 proc. firm wprowadziła istotną modyfikację produktów (wyrobów/usług) już oferowanych przez firmę, 64 proc. wprowadziła w firmie nowe lub istotnie zmodyfikowała procesy: wytwarzania produktów, nabywania zaopatrzenia, dystrybucji produktów, natomiast 61,3 proc. pracowała nad jakimś prototypem lub wzorem nowego produktu. 59,8 proc. z badanych firm wprowadziła w firmie zmiany organizacyjne, których przykładem mogą być zmiany w strukturze organizacyjnej metodach organizacyjch w zakresie relacji. Zmiany w prowadzeniu strategii rozwoju firmy, marki, produktu bądź usługi wprowadziło 55,9 proc. badanych. Najmniej, bo 27 proc. z respondentów, wprowadziło inne działania, które mogły się wziąć z wykorzystaniem designu i wzornictwa.

Bardzo pozytywnie wygląda plan wdrożenia innowacji w obecnych produktach i usługach czy też wprowadzenia zupełnie nowych produktów lub usług. 39 proc. badanych zdecydowanie wprowadzi innowacje, a 45,9 proc. respondentów odpowiedziało, że raczej zrealizuje podobne plany.

Doświadczenia respondentów, dotyczące przeprowadzonych projektów, które wiązały się z projektowaniem produktów lub usług są zbieżne pośród 77,8 proc. badanych w obszarze komunikacji, 55 proc. w projektowaniu produktu, 45,3 proc. w projektowaniu usług, 35,7 proc. w projektowaniu oprogramowania oraz 29,7 proc. w projektowaniu opakowań.

Ilość produktów lub usług, które zostały wdrożone przez firmy w danych kategoriach w ciągu ostatnich 3 lat prezentuje się następująco: 17,2 projektowanie produktu, 8,3 projektowanie usług, 8 projektowanie komunikacji, 3,4 projektowanie oprogramowania oraz 15,4 projektowanie opakowań.

Cały raport dostępny jest pod adresem: http://www.parp.gov.pl/files/74/75/77/22868.pdf

::

fot. Fotolia/Sergey Nivens

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?