Czy istnieją warunki do narodzin polskiego jednorożca?

Czy istnieją warunki do narodzin polskiego jednorożca?

Brief.pl / Wiedza

„Jeśli uda Ci się w Polsce, uda Ci się wszędzie” – mówił podczas wystąpienia na Bitspiration, czerwcowego festiwalu Internetu, technologii i wiedzy, Artur Kurasiński. Choć do Doliny Krzemowej jeszcze nam daleko to polskie startupy mają ogromny potencjał i wiele z nich śmiało może konkurować z przedsiębiorstwami z całego świata.

-

Podobno w Polsce jest dobry klimat dla startupów. Zagraniczni inwestorzy przyglądają się przedsiębiorstwom znad Wisły z dużym zainteresowaniem. A ostatnie sukcesy chociażby Filmstera, który niedawno został przejęty, za duże pieniądze, przez Samba TV, napawają optymizmem. Jesteśmy w czołówce krajów europejskich, w których powstają naprawdę wartościowe i doceniane na całym świecie startupy. Wiele z nich ma ogromny potencjał rozwojowy. Jednak młoda jeszcze scena startupowa nie jest wolna od problemów.

Wyzwania

- Polska scena startupowa rośnie w siłę i widzimy coraz więcej sensownych projektów o globalnym potencjale. - mówi Eliza Kruczkowska, CEO Startup Poland – Z drugiej strony mamy jeszcze trochę osób przyzwyczajonych do roszczeniowej postawy, którzy nie zakładają firm w celu spełnienia swoich pasji czy marzeń i zaspokojenia potrzeb klientów, lecz po to by brać kolejne subsydia. Nowa infrastruktura i powstanie parków technologicznych przez niektórych zostało uznane za sukces, choć jest tylko środkiem. - dodaje.

Takie nastawienie gubi wiele firm. Czerpanie samych korzyści czy poszukiwanie inwestora bez konkretnego i przemyślanego biznesplanu prowadzi nieuchronnie do upadku przedsiębiorstwa. Inwestorów przyciągną tylko sprecyzowane cele, plan rozwoju, przyszłościowa wizja firmy, które w długiej perspektywie mogą przynieść zwrot środków. A niestety mimo licznych sukcesów polskich startupów na arenie międzynarodowej, osiąganych zwłaszcza w branżowych konkursach, pozyskiwanie finansowania, ale też budowanie silnej pozycji marki na rynku wciąż nie należy do najłatwiejszych.

- Nadal nie mamy jeszcze jednorożca (czyli startupu wartego ponad miliard dolarów) – mówi Kruczkowska - Nie mamy żadnego rozpoznawalnego na świecie inkubatora nowoczesnego biznesu na świecie, dalej w poszukiwaniu kapitału i smart money największe startupy jeżdżą za ocean. Ale rosnąca liczba ogólnokrajowych imprez i inicjatyw sprawia, że w Polsce łatwo zacząć stawiać pierwsze kroki. Niestety często pod falą mody na startupy, niektórzy zapominają, że to jest prawdziwy biznes, który na końcu ma prowadzić do wystawiania faktur, a nie tzw. lansu. - dodaje.

Na startupowej rzeczywistości cieniem kładzie się także system prawno – podatkowy, który wciąż odbiega od ideału. Patrząc na niektóre kraje europejskie szybko można uświadomić sobie, że jeszcze potrzeba wiele pracy, aby zapewnić prostą ścieżkę rozwoju młodym przedsiębiorcom.

Rozwiązania

- Często nazywamy nasz kraj e-Estonia – mówi Mari Vavulski, szef Startup Estonia – Mamy jedne z najlepszych regulacji prawnych w całej Europie. Nasze usługi publiczne są proste i skuteczne, a prawie wszystkie formalności mogą być prowadzone on-line. Dużym plusem jest to, że Estonia posiada Internet szerokopasmowy, będący jednym z najszybszych na świece, który jest dostępny w całym kraju. Rozwojowi startupów sprzyja także niezawodny i stabilny system finansowy, stworzony dzięki przejrzystej polityce i wielu regulacjom rządowym. Mamy także niskie i proste podatki. To wszystko sprawia, że jesteśmy w pierwszej 20 krajów w Indeksie Banku Światowego Doing Business. - dodaje.

Polska w tym zestawieniu zajmuje 32 miejsce. Co pokazuje jak wiele pracy jeszcze przed nami. Od czego zacząć? - Moje doświadczenia na brytyjskiej scenie startupowej pokazują, że najważniejsze jest to aby firmy się zjednoczyły, tworząc wspólny front i mówiły jednym głosem. - radzi Guy Levin, Executive Director w The Coalition For Digital Economy - Tylko wówczas można naprawdę zachęcić polityków do wprowadzania zmian. A jeśli politycy są mądrzy będą tego głosu słuchać. - dodaje. Na podobne rozwiązania uwagę zwraca Vavulski, podkreślając, że startupy powinny stworzyć mapę problemów, które uważają, że warto rozwiązać i przedstawić rządowi propozycję ich rozwiązania.

- Razem można zrobić zdecydowanie więcej. – przekonuje Sigrid Johannisse, dyrektor Startup Delta Holandia – Uważam, że polskie organizacje reprezentujące startupy robią to bardzo dobrze. Mają jasne manifesty, mówią silnym głosem, który jest słyszalny na arenie europejskiej. - przekonuje.

Polska perspektywa

- Darek Żuk od kilku lat buduje swoją wizję ekosystemu wsparcia przedsięborczości i wiem, że jest wśród niektórych polityków rozpoznawany. - mówi Kruczkowska - Startup Poland w ciągu kilku miesięcy dotarło do kilku ministrów i prezydenta ze swoją deklaracją programową. Samo to, że w kwietniu zostaliśmy zaproszeni do Pałacu Prezydenckiego na konsultacje w sprawie prezydenckiej ustawy innowacyjnej i w maju do Ministerstwa Finansów pokazuje, że nasz głos coraz częściej jest brany pod uwagę. Ale jeszcze dużo przed nami pracy.

Projekt Prezydenta zatrzymał się w komisji sejmowej, i choć niby wszyscy mamy świadomość, że w jakieś mierze wygasa mechanizm rozwoju Polski w oparciu o niskie koszty pracy, jak ważne jest magiczne już słowo “innowacja”, to nie widać tego w konkretnych działaniach rządzących. Może to właśnie zadanie Startup Poland, by im o tym przypominać, pokazywać polskie sukcesy, edukować i pchać do przodu?

Obama ogłaszając podjęcie inicjatywy Startup America, powiedział Amerykanom: “Przedsiębiorcy ucieleśniają amerykańską obietnicę: przekonanie, że jeśli masz dobry pomysł i jesteś gotów ciężko pracować oraz doprowadzić do jego realizacji, możesz osiągnąć w tym kraju sukces. Spełniając tę obietnicę, przedsiębiorcy odgrywają kluczową rolę w rozwoju naszej gospodarki i tworzeniu miejsc pracy.” Marzy mi się by polscy przedsiębiorcy też byli tak postrzegani. - dodaje.

::

Fot. Fotolia / adrenalinapura

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.