Marketingowe trendy w polskim internecie

Marketingowe trendy w polskim internecie

Brief.pl / Wiedza

W Raporcie Strategicznym IAB AdEx już po raz 12. przekrojowo zaprezentowano najważniejsze trendy i obszary rozwoju internetowego rynku w Polsce. Jakie zmiany przyniósł ostatni rok?

-

Liczba internautów z roku na rok wzrasta. Jak wskazuje raport już 75 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do Internetu. Mimo, że co czwarte nie ma przyłączenia do sieci, to główną tego przyczyną nie są ograniczenia techniczne, ale brak potrzeby korzystania z Internetu.

Do tych, którzy są obecni on-line marki mogą dotrzeć na wiele sposobów. Kanały komunikacji marketingowej mają się dobrze i rozwijają się prężnie. Social media, wideo online, content marketing czy technologie mobilne o obszary, które przeżywają prawdziwy rozkwit.

Social media

Od lat, nieustannie, zagarniają coraz większą część rynku cyfrowego. Pod koniec 2014 roku stanowiły już jego 33 proc. Zaś tempo wzrostu samego rynku social media rośnie cztery razy szybciej niż całego rynku digital. Zmienia się zdecydowanie sposób konsumpcji treści z naciskiem na mobile. W ostatnim roku liczba mobilnych użytkowników wzrosła o 28 proc.

Zdecydowanym liderem mediów społecznościowych w Polsce, wciąż pozostaje Facebook. W ubiegłym roku korzystało z niego 78 proc. internautów. Pozostałe social media pozostają daleko w tyle, jednak ze stabilną i dość pokaźną grupą zwolenników. Twitter z liczbą około 3 mln użytkowników i Instagram, z którego korzysta ponad 2 mln Internautów to kanały znajdujące się na podium popularności. Jednak najbardziej chyba znaczącą zmianą jest wzrost popularności Snapchata, który na nowo zdefiniował sposób mobilnej komunikacji użytkowników.

Cechy Snapchata, takie jak „tu i teraz”, wysoka personalizacja przekazu oraz obraz i wideo przekładają się na oczekiwania konsumentów w zakresie komunikacji w mediach społecznościowych.

Wideo marketing

Filmy on-line to ogromny potencjał zasięgowy. We wrześniu 2014 widownia internetowych filmów przekroczyła 17 mln, co oznacza 8 procentowy wzrost w stosunku do zeszłego roku. Dodatkowo dla grupy wiekowej 16-24 lata to kanał, który popularnością przegonił już telewizję. Ta grupa wkrótce zacznie być głównym odbiorcą reści reklamowych, nie dziwi więc fakt, że wydatki na reklamę wideo wciąż rosną. Na przestrzeni ostatnich lat był to wzrost z 77 mln w 2011 do 195 mln w roku ubiegłym. W tym okresie niemal podwoił się także udział reklamy wideo w torcie reklamowym on-line i wynosi już 7,5 proc.

Ten znaczący rozwój rynku reklamy mobile prowadzi do zwiększonych oczekiwań reklamodawców względem tego kanału. Najważniejszym z nich jest otrzymywanie danych łączących zasięgi w tradycyjnej telewizji i reklamy on-line, precyzyjne targetowania kampanii, a także wchodzenia z odbiorcami w interakcję. Na te potrzeby powoli zaczynają odpowiadać już obecni na rynku usługodawcy, szukając wciąż coraz lepszych rozwiązań.

Znaczącym trendem jest również dostosowywanie reklamowych treści wideo do urządzeń mobilnych. Coraz więcej użytkowników właśnie na przenośnych urządzeniach konsumuje treści wideo, tymczasem zawodzi wciąż spójność kampanii na urządzeniach deskopowych i w kanale mobile.

Mobile

To kolejny lider w zestawieniu. Dynamiczny wzrost polskiego rynku urządzeń mobilnych sprawia, ze niewiele firm może przejść obok niego obojętnie. Według raportu IAB Polska Mobile 20014'Q4 wynika, że na początku 2015 roku penetracja smartfonów wśród polskich internautów wynosiła już 71 proc. Szybko, na polskim rynku, przyrasta także tabletów. Z 8 proc. w 2013 roku penetracja tych urządzeń wzrosła do 30 proc.

Marki, w ubiegłym roku, nie pozostały obojętne na tę dynamikę wzrostu rynku mobile. Popularne było wykorzystanie przez wiele z nich smartfona jako narzędzia komunikacji czy promocji. Na znaczeniu zyskała też sprzedaż wielokanałowa. Wiele firm stworzyło aplikacje mobilne dla swoich usług, a także responsywne strony internetowe. Projektowanie stron responsywnyh będzie zyskiwało na znaczeniu, ze względu na nową politykę Google, która uzależnia wyniki pozycjonowania w wyszukiwarce właśnie od posiadania strony dostosowanej do urządzeń mobilnych.

Pierwsze kroki zostały także postawione w zakresie Internetu Rzeczy. I najpewniej w najbliższych latach nastąpi znaczący rozwój wykorzystania takiej technologii jak beacony, inteligentne zegarki czy okulary do wirtualnej rzeczywistości w marketingu i sprzedaży.

Tendencję wzrostową wykazuje także reklama mobilna. Globalne wydatki na ten typ reklamy, według eMarketera, w ubiegłym roku wyniosły ponad 40 mld dolarów. W samej Polsce to 140 mln zł, jednak roczna dynamika wzrostu wydatków na reklamę mobile wyniosła o 122 proc.  więcej względem roku 2013. I wszystko wskazuje na to, że rynek reklamy mobilnej w kolejnych latach zyska jeszcze bardziej na znaczeniu, najpewniej osiągając po raz kolejny trzy cyfrowe tempo wzrostu.

Content marketing

Do potrzeb rosnącej popularności świata mobile marki dostosowują także swoje treści marketingowe. Content marketing to kolejny rozwijający się trend we współczesnym Interenecie, doceniany przez większość marek na świecie, które rozumieją, że taki rodzaj działalności przynieść może wymierny zwrot z inwestycji.

Nie tylko marki ale sami konsumenci pozytywnie oceniają działania content marketingowe. Badanie „Content marketing w Polsce”, które przeprowadzone zostało przez PBI i Digital One, w 2014 roku, jasno wskazuje, że konsumenci wykazują ogromne zapotrzebowanie na wartościowe treści. Co pobudza marki do przekazywania coraz większych budżetów na ten cel.

Pojawiają się nie tylko pieniądze, ale także ludzie, tworzący treści marketingowe. Rozwijają się agencje content marketingowe, pojawiają się stanowiska takie jak content czy community manager, w kampaniach reklamowych działają zaś blogerzy. Wszystko to ma na celu, oprócz zarobku, budowę wizerunku, zaufania i lojalności wobec firmy. A w ostateczności na budowanie społeczności wokół marki. Społeczności, która staje się jej orędownikiem, angażując się w proces tworzenia treści. W dużej mierze treści multimedialnych, które to zyskały na znaczeniu w minionym roku.

Niezależnie od formy prezentowania treści wyznacznikiem w najbliższych latach powinna być ich jakość i odpowiednia dystrybucja. Wyzwaniem na kolejne lata, dla twórców raportu, wydaje się stworzenie odpowiednich narzędzi do mierzalności działań z zakresu content marketingu, a także działania z zakresu context marketingu, czyli kierowania przez odpowiednie kanały, właściwej treści do konkretnej osoby.

To tylko niektóre wnioski przedstawione w raporcie strategicznym Internet 2014. Po więcej informacji zapraszamy na stronę IAB.

::

Fot. Fotolia/ BillionPhotos.com

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.