Jak zarabiać na aplikacjach mobilnych?

Jak zarabiać na aplikacjach mobilnych?

Brief.pl / Wiedza

Każdy użytkownik smartfona ma ich co najmniej kilka. Ale nie za każdą jest skory zapłacić. Mimo to jest wiele sposobów na to aby zarobić na aplikacjach mobilnych.

-

Aplikacja przede wszystkim powinna być użyteczna, posiadać wygodny interfejs oraz oferować użytkownikowi pozytywne doświadczenia. Bez tego, niezależnie od modelu finansowania, aplikacja mobilna nie przyniesie jej twórcy żadnych zysków. Zwłaszcza, że Polacy są bardzo świadomi w kwestii korzystania z aplikacji.

Analizując dane zawarte w tegorocznym raporcie Polska jest Mobi, wyraźnie widać, że wykazujemy się jako naród dużą rozwagą w zarządzaniu aplikacjami. Nie pobieramy ich na wszelki wypadek, raczej decydujemy się zainstalować aplikację tylko wówczas gdy uznamy, że może spełnić określoną, ważną dla nas funkcję. A jeśli po pewnym czasie, od jej zainstalowania, oczekiwania te nie zostaną spełnione wówczas użytkownicy pozbywają się aplikacji. Taką deklarację złożyło 75 proc. ankietowanych. Dodatkowo 46 proc. respondentów przyznało, że często zdarza się im ściągać aplikacje, których przestają używać już po kilku tygodniach. Tym bardziej więc należy stawiać na jakość aplikacji i ich użyteczność, bo niski wskaźnik lojalności może być bardzo zgubny.

Na tym jednak trudne do przełknięcia, dla twórców aplkacji, fakty się nie kończą. 76 proc. respondentów twierdzi, że pobiera tylko bezpłatne aplikacje. Oczywiste zatem wydaje się, że to właśnie aplikacje, które można pobrać za darmo powinny być pierwszym wyborem dla deweloperów, jeśli mają zaistnieć na smartfonach użytkowników. Jednak dla wielu sama satysfakcja i popularność aplikacji to za mało. Warto na aplikacjach mobilnych także zarabiać. I można to zrobić nawet gdy zdecydujemy się na stworzenie bezpłatnej aplikacji. Jak?

Reklamy

Najłatwiej jest zarabiać poprzez umieszczanie w aplikacjach reklam. Jest to możliwe po synchronizacji aplikacji z jedną z wielu sieci reklamowych. Sieci dostępne są dla każdego systemu operacyjnego, niezależnie od tego czy aplikacja przygotowana została na iOS, Androida czy Windows Phone'a. Podobne też obowiązują w nich zasady rozliczania. Reklamodawcy płacą za jeden z dwóch formatów – za kliknięcie bądź za liczbę wyświetleń. Zwykle do kieszeni dewelopera trafia 70 proc. zysków z takich reklam. Pozostałe 30 proc. to prowizja pobierana przez sieć.

Mikropłatności

Reklamy jednak często drażnią użytkowników. Zwłaszcza gdy wyświetlają się zbyt często, bądź przeszkadzają w sprawnym korzystaniu z aplikacji. Czy zatem gdyby za niewielką opłatą, reklamy miały zniknąć z aplikacji, z której użytkownik chętnie korzysta, byliby na to chętni? Doświadczenia developerów pokazują, że tak. Jeśli użytkownik pozna potencjał jaki drzemie w danej aplikacji i przyzwyczai się do korzystania z niej, wówczas łatwiej namówić go na drobne inwestycje. I to nie tylko na takie, które sprawią, że reklamy znikną. Równie popularne jest wprowadzanie opłat za dodatkowe funkcjonalności aplikacji. 

Model freemium, który powstał od słów free i premium, jest coraz częściej wykorzystywany przez twórców aplikacji. Użytkownik otrzymuje produkt, z którego może korzystać, ale tylko w podstawowym zakresie. Za dodatkowe opcje czy poziomy gry trzeba zapłacić. Model ten sprawdza się jednak tylko wówczas gdy odpowiednio wyważone zostaną funkcjonalności danej aplikacji. Użytkownik powinien w bezpłatnej wersji otrzymać na tyle dużo aby mógł dobrze poznać aplikację i przyzwyczaić się do korzystania z niej. Jednocześnie płatne funkcje powinny być na tyle niezbędne, że po pewnym czasie nie będzie można się bez nich obyć i będzie trzeba poszerzyć o nie pierwotną wersję aplikacji. 

Wybór odpowiedniego modelu nie jest zadaniem łatwym. Warto więc próbować różnych rozwiązań, dostosowując je do oczekiwań użytkowników i reagując na ich opinie. 

::

Dowiedz się Jak zarabiać na mobilezarejestruj się na konferencję Brief.

::

Fot. Fotolia/ DigiClack

 

Zobacz inne polecane artykuły

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Brief.pl / Aktualności

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing
Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Krakowska spółka po raz drugi w ciągu ostatniego roku z sukcesem zakończyła prywatną emisję akcji. W drodze transakcji o wartości 45 mln zł Synerise uzyskał dostęp do kapitału, którego sporą część przeznaczy na badania i rozwój. 29-krotną stopę zwrotu uzyskał Satus Venture, który za kwotę 25 mln zł sprzedał część swoich akcji w spółce.

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Brief.pl / Ludzie

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce
Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Po 3 latach od momentu wejścia na polski rynek Uberowi udało się zgromadzić ponad milion zadowolonych użytkowników. Jak się okazuje, z aplikacji w Polsce najchętniej korzysta pokolenie millenialsów. Teraz firma zdecydowała się umocnić swój marketing - tak, by z aplikacją dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w różnym wieku. O nowej strategii marketingowej, zjawisku uberyzacji i premierach kolejnych usług Ubera rozmawiamy z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce.