wp - grudzien 2016

Jak popełnić samobójstwo?

Jak popełnić samobójstwo?

Brief.pl / Inspiracje

To pytanie każdego dnia w Polsce zadaje sobie kilkanaście osób. I niestety znajduje na nie skuteczną odpowiedź. Ale można im to utrudnić i przypomnieć, że co by się nie działo, warto żyć.

-

4000 – to średnia liczba osób, które każdego miesiąca, wpisując konkretną frazę w wyszukiwarce Google, trafia na wpis „Jak skutecznie i bezboleśnie popełnić samobójstwo”, który został opublikowany na blogu Stay Fly. Bloger, który na co dzień publikuje wpisy o życiu w mieście, pod koniec ubiegłego roku postanowił dotrzeć do ludzi, szukających sposobu na to, jak odebrać sobie życie. Po to, aby ich od tego odwieść. Mimo jednoznacznego nagłówka, w treści czytelnicy otrzymywali numery telefonów, pod które mogą się zgłosić, aby sobie pomóc, a także kilka pozytywnych słów otuchy. Tak wpis bloger uznał za niezwykle ważny w okresie przedświątecznym, gdy liczba samobójstw znacząco wzrasta.

Jak się jednak okazało, niestety nie tylko w święta internauci wyrażają zainteresowanie instrukcją podaną w tytule wpisu. A to tak poruszyło twórcę Stay Fly, że postanowił przeprowadzić prostą, lecz niezwykłą akcję. Zaapelował do innych blogerów: „Wszystkim zagubionym w labiryntach problemów podajmy nić Ariadny. A najłatwiej możemy to zrobić hackując Google”.

Jak wziąć udział w akcji?

W akcji chodzi o to, aby każdy twórca stworzył na swoim blogu wpis, gdzie w tytule będą się pojawiać takie frazy, jak „samobójstwo”, „jak popełnić samobójstwo” czy „jak się zabić”, zaś w treści, poza wymienionymi słowami kluczowymi, czytelnicy odnajdą przesłanie o wartości życia i iskierkę nadziei. Bloger wierzy, że ktoś kto trafi na liczne wpisy, w których pojawią się także numery telefonów zaufania, zmieni swoje zdanie. Aby akcja była skuteczna, należy zapełnić pierwsze strony wyszukiwań Google, "instrukcjami o popełnianiu samobójstwa", z ukrytym przekazam o wartości życia. A to chyba najlepszy sposób na to, aby pokazać jak wielki wpływ ma blogosfera na współczesną rzeczywistość.

Na blogu Stay Fly oprócz apelu, można znaleźć instrukcję dotyczącą tego, jak powinien wygladać dany wpis:

"Zatytułuj wpis „Jak skutecznie i bezboleśnie popełnić samobójstwo?” lub „Jak skutecznie i bezboleśnie się zabić?” lub jakąś z kombinacji tych tytułów.
Użyj we wpisie wielokrotnie takich fraz, jak „samobójstwo”, „zabić się”, „odebrać sobie życie” i ich kombinacji lub pochodnych.
Umieść we wpisie pozytywne treści, niosące nadzieję i dające wiarę, że nie ma problemu, z którym nie można sobie poradzić, a samobójstwo nie jest rozwiązaniem.
Zachęć czytelnika, żeby zamiast planowania śmierci zadzwonił pod jeden z tych numerów, gdzie otrzyma fachową pomoc i dalsze wsparcie.
116 123 – Telefon zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym
22 425 98 48 – Telefoniczna pierwsza pomoc psychologiczna
116 111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
801 120 002 – Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”
800 112 800 – „Telefon Nadziei” dla kobiet w ciąży i matek w trudnej sytuacji życiowej."

Instukcja ukazała się dwa dni temu, a już pod nią pojawiło się wiele wspierających komentarzy, a także linków do innych tekstów, ukazujących jak szybko blogerzy przyłączyli się do akcji. Powstało już kilkadziesiąt wpisów zachęcających do tego, aby wybrać życie. 

Dobre słowo wystarczy?

Oczywiście taki gest nie rozwiąże od razu wszystkich problemów, ale dobre słowo w trudnej chwili można dać naprawdę pozytywne efekty. Trzy lata temu akcję społeczną przeciw samobójstwom przeprowadzono w Korei Południowej, gdzie wskaźnik określający liczbę samobójcow jest przerażająco wysoki. Każdego dnia życie odbiera sobie ponad 40 osób! Najczęściej robią to skacząc z mostu Mapo Bridge. Z tego względu, to właśnie ten most stał się miejscem, przypominającym o tym, że życie mimo wszystkich problemów jest piękne i warto je przeżyć.

Agencja Cheil Worldwide wraz z Samsung Life Insurance stworzyła Bridge of Life (Most życia). Na jego barierkach umieszczono listwy, które podświetlały się, gdy ktoś obok nich przechodził. Na listwach umieszczono hasła niosące pozytywny przekaz takie, jak „Najlepsze jeszcze przed Tobą”, „Pospacerujemy razem?” czy „Kocham Cię”. Wszystkie przekazy, anegdoty, fragmenty popularnych piosenek były konsultowane z psychologami tak, aby wspierały osoby w kryzysie i jak najlepiej przeciwdziałały samobójstwom. Efekt? O ponad 70 proc. zmniejszyła się liczba samobójstw w miejscu akcji, a kampania została przeniesiona także na inne mosty w Korei.

Między innymi sukces tej kampanii pokazuje, że tak naprawdę nikt nie chce umierać. Jednak nie każdy, w odpowiednim momencie, może liczyć na słowa otuchy, które mu to uzmysłowią. A pomóc w takiej sytuacji może każdy, nie tylko blogerzy. Warto skorzystać z tej możliwości.

::

Fot. Flickr/ The Pondering Moose/ CC BY 2.0.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.