Jak popełnić samobójstwo?

Jak popełnić samobójstwo?

Brief.pl / Inspiracje

To pytanie każdego dnia w Polsce zadaje sobie kilkanaście osób. I niestety znajduje na nie skuteczną odpowiedź. Ale można im to utrudnić i przypomnieć, że co by się nie działo, warto żyć.

-

4000 – to średnia liczba osób, które każdego miesiąca, wpisując konkretną frazę w wyszukiwarce Google, trafia na wpis „Jak skutecznie i bezboleśnie popełnić samobójstwo”, który został opublikowany na blogu Stay Fly. Bloger, który na co dzień publikuje wpisy o życiu w mieście, pod koniec ubiegłego roku postanowił dotrzeć do ludzi, szukających sposobu na to, jak odebrać sobie życie. Po to, aby ich od tego odwieść. Mimo jednoznacznego nagłówka, w treści czytelnicy otrzymywali numery telefonów, pod które mogą się zgłosić, aby sobie pomóc, a także kilka pozytywnych słów otuchy. Tak wpis bloger uznał za niezwykle ważny w okresie przedświątecznym, gdy liczba samobójstw znacząco wzrasta.

Jak się jednak okazało, niestety nie tylko w święta internauci wyrażają zainteresowanie instrukcją podaną w tytule wpisu. A to tak poruszyło twórcę Stay Fly, że postanowił przeprowadzić prostą, lecz niezwykłą akcję. Zaapelował do innych blogerów: „Wszystkim zagubionym w labiryntach problemów podajmy nić Ariadny. A najłatwiej możemy to zrobić hackując Google”.

Jak wziąć udział w akcji?

W akcji chodzi o to, aby każdy twórca stworzył na swoim blogu wpis, gdzie w tytule będą się pojawiać takie frazy, jak „samobójstwo”, „jak popełnić samobójstwo” czy „jak się zabić”, zaś w treści, poza wymienionymi słowami kluczowymi, czytelnicy odnajdą przesłanie o wartości życia i iskierkę nadziei. Bloger wierzy, że ktoś kto trafi na liczne wpisy, w których pojawią się także numery telefonów zaufania, zmieni swoje zdanie. Aby akcja była skuteczna, należy zapełnić pierwsze strony wyszukiwań Google, "instrukcjami o popełnianiu samobójstwa", z ukrytym przekazam o wartości życia. A to chyba najlepszy sposób na to, aby pokazać jak wielki wpływ ma blogosfera na współczesną rzeczywistość.

Na blogu Stay Fly oprócz apelu, można znaleźć instrukcję dotyczącą tego, jak powinien wygladać dany wpis:

"Zatytułuj wpis „Jak skutecznie i bezboleśnie popełnić samobójstwo?” lub „Jak skutecznie i bezboleśnie się zabić?” lub jakąś z kombinacji tych tytułów.
Użyj we wpisie wielokrotnie takich fraz, jak „samobójstwo”, „zabić się”, „odebrać sobie życie” i ich kombinacji lub pochodnych.
Umieść we wpisie pozytywne treści, niosące nadzieję i dające wiarę, że nie ma problemu, z którym nie można sobie poradzić, a samobójstwo nie jest rozwiązaniem.
Zachęć czytelnika, żeby zamiast planowania śmierci zadzwonił pod jeden z tych numerów, gdzie otrzyma fachową pomoc i dalsze wsparcie.
116 123 – Telefon zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym
22 425 98 48 – Telefoniczna pierwsza pomoc psychologiczna
116 111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
801 120 002 – Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”
800 112 800 – „Telefon Nadziei” dla kobiet w ciąży i matek w trudnej sytuacji życiowej."

Instukcja ukazała się dwa dni temu, a już pod nią pojawiło się wiele wspierających komentarzy, a także linków do innych tekstów, ukazujących jak szybko blogerzy przyłączyli się do akcji. Powstało już kilkadziesiąt wpisów zachęcających do tego, aby wybrać życie. 

Dobre słowo wystarczy?

Oczywiście taki gest nie rozwiąże od razu wszystkich problemów, ale dobre słowo w trudnej chwili można dać naprawdę pozytywne efekty. Trzy lata temu akcję społeczną przeciw samobójstwom przeprowadzono w Korei Południowej, gdzie wskaźnik określający liczbę samobójcow jest przerażająco wysoki. Każdego dnia życie odbiera sobie ponad 40 osób! Najczęściej robią to skacząc z mostu Mapo Bridge. Z tego względu, to właśnie ten most stał się miejscem, przypominającym o tym, że życie mimo wszystkich problemów jest piękne i warto je przeżyć.

Agencja Cheil Worldwide wraz z Samsung Life Insurance stworzyła Bridge of Life (Most życia). Na jego barierkach umieszczono listwy, które podświetlały się, gdy ktoś obok nich przechodził. Na listwach umieszczono hasła niosące pozytywny przekaz takie, jak „Najlepsze jeszcze przed Tobą”, „Pospacerujemy razem?” czy „Kocham Cię”. Wszystkie przekazy, anegdoty, fragmenty popularnych piosenek były konsultowane z psychologami tak, aby wspierały osoby w kryzysie i jak najlepiej przeciwdziałały samobójstwom. Efekt? O ponad 70 proc. zmniejszyła się liczba samobójstw w miejscu akcji, a kampania została przeniesiona także na inne mosty w Korei.

Między innymi sukces tej kampanii pokazuje, że tak naprawdę nikt nie chce umierać. Jednak nie każdy, w odpowiednim momencie, może liczyć na słowa otuchy, które mu to uzmysłowią. A pomóc w takiej sytuacji może każdy, nie tylko blogerzy. Warto skorzystać z tej możliwości.

::

Fot. Flickr/ The Pondering Moose/ CC BY 2.0.

Zobacz inne polecane artykuły

Okazje warte milion(y)

Brief.pl / Aktualności

Okazje warte milion(y)
Okazje warte milion(y)

Ile razy zdarzyło Ci się z żalem odrzucić atrakcyjną promocję, bo była to „oferta dla dwojga”, albo należało „podzielić się nią z przyjaciółmi”? Marcinowi i Adrianowi, dwóm studentom z Gniezna także przytrafiło się to nie raz i dlatego założyli serwis NaSpółę.pl. Młody, funkcjonujący od kilku miesięcy startup docenili inwestorzy, zasilając go okrągłym milionem złotych.

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?