wp - grudzien 2016

Kampanie społeczne nie mogą pozwolić sobie na nudę!

Kampanie społeczne nie mogą pozwolić sobie na nudę!

Brief.pl / Inspiracje

Zdążyłeś już w towarzystwie, w pracy, w sieci wyrazić swoją opinię na temat kampanii "Nie odkładaj macierzyństwa na potem"? Jeśli tak, to można uznać, że kampania w pewnym stopniu odniosła sukces. Bo kampanie społeczne powinny wzbudzać kontrowersje, wzruszenie czy uśmiech na twarzy. Emocje sprzyjają lepszemu zapamiętywaniu przekazu jaki niosą za sobą. Pamiętać przy tym trzeba o jednym - kampanie społeczne nie powinny być nudne. Inaczej przejdzie się obok nich obojętnie.

-

Kampania Fundacji Mamy i Taty budzi kontrowersje. Żyje nią niemal cały Internet i tradycyjne media. Elegancka, zamożna kobieta, mimo odniesionych sukcesów, na które miała czas, żałuje, że nie zdążyła zostać mamą. Memy, artykuły, głosy zarówno osób popierających, jak i nie zgadzających się z tą kampanią nie cichną od kilku dni. Niektórzy się z kampanii śmieją, innych porusza, jeszcze inni popierają ją w pełni, albo całkowicie odrzucają. Ale najważniejsze w tym wszystkim jest to, że o problemie się mówi i został on zauważony. 

Niestety dość często z plakatów czy reklam związanych z danym problemem wieje nudą. Ciężko jest zmienić społeczne postawy i poruszyć serca działając wciąż w ramach tego samego schematu. Oczywiście wszyscy mają świadomość, że pomoc chorym dzieciom, samotnym matkom, czy też zwierzętom albo szerzej naturze to sprawa, na którą warto zwrócić uwagę. Jednak od symbolicznego poparcia danej inicjatywy do konkretnych, wymiernych czynów droga jest daleka.

Przełam schematy

Ponieważ cel, zwłaszcza w tym przypadku, uświęca środki twórcy kampanii społecznych powinni sięgać po znacznie bardziej dosadne środki wyrazu. Czasem nawet dosłownie. Jedną z pierwszych kampanii, która przełamywała konwenanse był spot Mafia dla psa, zrealizowany w 2012 roku. Na fali popularności jaką zyskał aktor grający Ryśka z serialu Klan, powstał film, który podbił serca internautów. A także sprawił, że chętnie sięgnęli do swoich kieszeni.

 Wykorzystaj nowe media

Nie tylko treść ale także narzędzia są istotne w tworzeniu dobrej kampanii społecznej. W dzisiejszych czasach, w których królują media społecznościowe, billboardy czy spoty reklamowe emitowane w telewizji to już za mało. Wykorzystanie nowych kanałów komunikacyjnych może sprawić, że o kampanii zrobi się naprawdę głośno, a odbiorcy staną się ewangelistami danej idei. W dodatku nowe media otwierają furtkę tym, którzy chcą przy stosunkowo niskim nakładzie finansowym dotrzeć do dużej liczby odbiorców.

Możliwości jakie otwierają przed organizacjami pozarządowymi nowe media, jeśli tylko zostaną dobrze wykorzystane, mogą sprawić, że nawet mało interesujący z pozoru temat odniesie sukces. Bo czy ktoś zwrócił by uwagę na kampanię reklamową w tradycyjnych mediach, o treści „podpisz petycję w sprawie humanitarnego sposobu zabijania ryb”? Chyba niewielu byłoby entuzjastów takiej inicjatywy. Ale kampanię tę można było przeprowadzić w znacznie lepszy sposób i to ze znacznie lepszym efektem.

 Nie tylko Instagram przychodzi z pomocą organizacjom pozarządowym. Sięgając po takie narzędzia jak Snapchat, Vine czy Tinder dotrzeć można z przekazem do młodych ludzi, których w większości nie ma już w tradycyjnych mediach. Zatem warto zastanowić się gdzie znajdują się odbiorcy treści, które tworzy dana organizacja. I znaleźć niekonwencjonalny sposób na dotarcie do nich.

A może akcja niestandardowa?

Interesujące kampanie można robić także w świecie off-line. Najlepiej tak, aby w pełni uświadomiły one jak poważny jest problem o którym mowa. Zastanów się teraz co czujesz gdy jesteś na mieście, a na Twoim smartfonie bateria świeci się na czerwono, sygnalizując potrzebę podłączenia sprzętu do ładowarki? Jeśli jesteś choć w niewielkim stopniu uzależniony od smartfona z pewnością nerwowo poszukujesz miejsca gdzie można się przyłączyć do prądu, ale to nie zawsze jest możliwe, bo np. jesteś na świeżym powietrzu albo nie masz ładowarki. Frustracja, strach, złość to częste emocje towarzyszące takim sytuacjom A gdyby ktoś mógł pomóc Ci naładować Twój telefon w takiej chwili? Od razu można poczuć się lepiej. A jeśli to nie telefon, a życie można uratować w tak samo łatwy sposób? Przemawia prawda? Bo nie mówić, a poruszać trzeba tworząc kampanie społeczne.

::

fot. Fundacja Mamy i Taty

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.