Bariery rozwoju i przyszłość PPP w Polsce (cz. III)

Bariery rozwoju i przyszłość PPP w Polsce (cz. III)

Brief for Poland / Wiedza

W ciągu ostatnich 15 lat na świecie zrealizowano ponad 1 200 projektów PPP o łącznej wartości ok. 300 mld euro. W Polsce jednak partnerstwo publiczno-prywatne wciąż nie jest powszechnym instrumentem wykorzystywanym przy realizacji inwestycji komunalnych. Dlaczego? jakie są bariery rozwoju PPP w Polsce.

-

Najlepszym przykładem, jak skutecznie wykorzystać potencjał PPP jest Wielka Brytania, w której zawarto ponad 900 umów, gdzie w ciągu ostatnich 10 lat, blisko 25 proc. wszystkich inwestycji stanowiły przedsięwzięcia zrealizowane z udziałem prywatnego kapitału. Dla porównania, w Polsce tego typu projekty stanowią jedynie 2 proc. wszystkich przeprowadzonych inwestycji. Liczby te pokazują, że rynek PPP w Polsce dopiero raczkuje i potrzeba jeszcze wiele pracy, aby zbliżyć się do poziomu europejskich liderów w tym obszarze.

Przyspieszenie rozwoju rynku PPP w Polsce, wymaga przede wszystkim zidentyfikowania barier uniemożliwiających podejmowanie przedsięwzięć partnerskich i przedstawienie metod ich niwelowania. Analiza przeprowadzonych dotychczas postępowań PPP wskazuje, że głównymi barierami w rozwoju tej formy współpracy w Polsce są ograniczenia natury formalno-prawnej, niewystarczająca wiedza na temat partnerstwa w sektorze publicznym oraz utożsamianie w szerokim odbiorze społecznym partnerstwa publiczno-prywatnego z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych. Nie można także pominąć kwestii niedostatecznej promocji PPP oraz wciąż niewystarczającego poziomu zaangażowania administracji centralnej w realizację projektów partnerskich.

W szczególności doprecyzowania wymagają przepisy regulujące kwestię wpływu przedsięwzięć PPP na dług publiczny oraz pozyskiwania środków z funduszy europejskich na realizację przedsięwzięcia partnerskiego. W związku z pojawiającymi się coraz częściej inicjatywami zmian w przepisach u.p.p.p. należy mieć nadzieję na szybkie uregulowanie problematycznych zagadnień i w rezultacie zlikwidowanie barier prawnych w tym zakresie.

Jak wynika z badania potencjału rynku partnerstwa przeprowadzonego w ramach projektu systemowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pod nazwą "Partnerstwo publiczno – prywatne”, mimo licznych barier, klimat dla rozwoju PPP w Polsce jest sprzyjający. Zebrane w raporcie dane wskazują, że przedstawiciele sfery publicznej w większości mają pozytywne doświadczenia ze współpracy z partnerami prywatnymi. Ponad 85 proc. spośród instytucji publicznych, które miało takie doświadczenia, ocenia je pozytywnie, a 93 proc. jednostek przygotowujących się do realizacji inwestycji wyraża przekonanie, że współpraca sektorów przynosi wymierne korzyści dla obydwu stron. Pozostaje zatem mieć nadzieję, iż w najbliższej perspektywie, PPP ma szansę istotnie rozpowszechnić się w Polsce i przynieść realną zmianę jakościową w sposobie realizacji zadań publicznych.

Przeczytaj także:
Raport nt. PPP w Polsce (cz. I)
Który region przoduje w PPP? (cz. II)

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.