wp - grudzien 2016

Bariery rozwoju i przyszłość PPP w Polsce (cz. III)

Bariery rozwoju i przyszłość PPP w Polsce (cz. III)

Brief for Poland / Wiedza

W ciągu ostatnich 15 lat na świecie zrealizowano ponad 1 200 projektów PPP o łącznej wartości ok. 300 mld euro. W Polsce jednak partnerstwo publiczno-prywatne wciąż nie jest powszechnym instrumentem wykorzystywanym przy realizacji inwestycji komunalnych. Dlaczego? jakie są bariery rozwoju PPP w Polsce.

-

Najlepszym przykładem, jak skutecznie wykorzystać potencjał PPP jest Wielka Brytania, w której zawarto ponad 900 umów, gdzie w ciągu ostatnich 10 lat, blisko 25 proc. wszystkich inwestycji stanowiły przedsięwzięcia zrealizowane z udziałem prywatnego kapitału. Dla porównania, w Polsce tego typu projekty stanowią jedynie 2 proc. wszystkich przeprowadzonych inwestycji. Liczby te pokazują, że rynek PPP w Polsce dopiero raczkuje i potrzeba jeszcze wiele pracy, aby zbliżyć się do poziomu europejskich liderów w tym obszarze.

Przyspieszenie rozwoju rynku PPP w Polsce, wymaga przede wszystkim zidentyfikowania barier uniemożliwiających podejmowanie przedsięwzięć partnerskich i przedstawienie metod ich niwelowania. Analiza przeprowadzonych dotychczas postępowań PPP wskazuje, że głównymi barierami w rozwoju tej formy współpracy w Polsce są ograniczenia natury formalno-prawnej, niewystarczająca wiedza na temat partnerstwa w sektorze publicznym oraz utożsamianie w szerokim odbiorze społecznym partnerstwa publiczno-prywatnego z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych. Nie można także pominąć kwestii niedostatecznej promocji PPP oraz wciąż niewystarczającego poziomu zaangażowania administracji centralnej w realizację projektów partnerskich.

W szczególności doprecyzowania wymagają przepisy regulujące kwestię wpływu przedsięwzięć PPP na dług publiczny oraz pozyskiwania środków z funduszy europejskich na realizację przedsięwzięcia partnerskiego. W związku z pojawiającymi się coraz częściej inicjatywami zmian w przepisach u.p.p.p. należy mieć nadzieję na szybkie uregulowanie problematycznych zagadnień i w rezultacie zlikwidowanie barier prawnych w tym zakresie.

Jak wynika z badania potencjału rynku partnerstwa przeprowadzonego w ramach projektu systemowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pod nazwą "Partnerstwo publiczno – prywatne”, mimo licznych barier, klimat dla rozwoju PPP w Polsce jest sprzyjający. Zebrane w raporcie dane wskazują, że przedstawiciele sfery publicznej w większości mają pozytywne doświadczenia ze współpracy z partnerami prywatnymi. Ponad 85 proc. spośród instytucji publicznych, które miało takie doświadczenia, ocenia je pozytywnie, a 93 proc. jednostek przygotowujących się do realizacji inwestycji wyraża przekonanie, że współpraca sektorów przynosi wymierne korzyści dla obydwu stron. Pozostaje zatem mieć nadzieję, iż w najbliższej perspektywie, PPP ma szansę istotnie rozpowszechnić się w Polsce i przynieść realną zmianę jakościową w sposobie realizacji zadań publicznych.

Przeczytaj także:
Raport nt. PPP w Polsce (cz. I)
Który region przoduje w PPP? (cz. II)

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.