Poznajcie PL@NET, następcę Megapanelu. Co się zmieni?

Poznajcie PL@NET, następcę Megapanelu. Co się zmieni?

Brief.pl / Aktualności

Ciekawe czasy nadchodzą dla mierzenia internetu w Polsce. Jeszcze w tym roku ruszą dwa zupełnie nowe pomiary sieci, które będą konkurowały o miano rynkowe standardu, w schedzie po krytykowanym i schodzącym ze sceny Megapanelu. Preznetujemy szczegóły jednego z nich - wspólnego badania PBI i GfK Polonia.

-

Obecnie z internetu aktywnie korzysta ok. 22 mln Polaków. To więcej niż uczestniczyło w wyborach prezydenckich. Branża reklamy internetowej cały czas się rozwija - w stosunku do 2013 roku, w 2014 roku urosła o 7,2 proc. Rynek cały czas się zmienia, zmieniają się zachowania użytkowników i punkty styku z siecią. Już teraz 14 proc. odsłon stron internetowych w Polsce to odsłony z urządzeń mobilnych.

Do tej pory, standardem pomiaru internetu dla reklamodawców i wydawców był Megapanel - wspólny pomiar PBI i Gemiusa. Część uczestników rynku oraz ekspertów jednak głośno krytykowało ten standard, chociażby za nieprzystające do dzisiejszych wymagań rynku opóźnienia w publikacji wyników pomiaru.

Dlatego też PBI ogłosiło przetarg na nowe badanie, który wygrała międzynarodowa firma badawcza GfK, a konkretnie jej polski oddział - GfK Polonia. Nowy pomiar będzie się nazywał PL@NET, czytane jako „planet”.

Jak na razie, zapowiada się na jakościową zmianę względem Megapanelu. W PL@NET będzie mierzony zasięg stron internetowych na wszystkich urządzeniach. Co więcej, użytkownicy panelu badania uzyskają dostęp do pomiarów cross-mediowej współoglądalności. W ramach pomiaru będą mierzone nie tylko odsłony stron internetowych wykonywane przez urządzenia mobilne, ale także zachowania w aplikacjach mobilnych. Nowy pomiar będzie również zawierał element badania streamów materiałów wideo. Użytkownicy panelu PL@NET będą mieli dostęp nie tylko do danych miesięcznych, ale także do danych dziennych - jeden dzień jest minimalną jednostką czasu w pomiarze.

Wyniki badania PL@NET za dany miesiąc będą publikowane do 8 dnia miesiąca następnego. W tej chwili dane Megapanelu są publikowane z kilkumiesięcznym opóźnieniem.

Wspólne badanie PL@NET będzie pokazywało nie tylko zasięg witryn internetowych, ale także profilować ich użytkowników. W zamyśle PBI i GfK, ma to być uniwersalne narzędzie analityczne zarówno dla wydawców jak i reklamodawców, z wbudowanym modułem planowania kampanii reklamowych.

Pomiar będzie wykonywany zarówno w modelu site-centric, jak i user-centric. GfK Polonia zapowiada, że na razie najdokładniejszy pomiar PL@NET będzie dostępny dla stron, które odwiedza więcej niż 50 tys. użytkowników miesięcznie, ale z czasem może to ulec zmianie.

Pierwsi wydawcy będą mogli zacząć „wpinać” skrypty do nowego pomiaru site-centric już w lipcu 2015 roku. We wrześniu tego roku ruszą szkolenia dla reklamodawców i wydawców, dzięki którym poznają oni nowe narzędzia i samo badanie. Pierwsze pomiary produkcyjne wystartują 1 grudnia 2015, tak, aby jeszcze w pierwszej połowie stycznia 2016 roku użytkownicy mogli otrzymać pierwsze wyniki badania PL@NET - w tym wypadku za grudzień 2015 roku.

Jak zapowiadają szefowie PBI i GfK Polonia, ich wspólny pomiar podejmie rękawicę w walce o stanie się rynkowym standardem badania internetu w Polsce. To sformułowanie padło w trakcie konferencji informującej o nowym pomiarze, ponieważ PL@NET będzie miał konkurencję w postaci wspólnego badania cross-mediowego, w tym badania internetu, które będzie prowadzić konsorcjum Gemius-Nielsen-Millward Brown.

Jak na razie, z zapowiedzi PBI i GfK wynika, że reklamodawcy i wydawcy dostaną w swoje ręce kompleksowe narzędzie analityczne, które pozwoli im lepiej planować swoje działania w internecie, ale także w mobile’u. To ważne, że PL@NET będzie mierzyć nie tylko zasięg witryn, ale także to, co dzieje się w aplikacjach mobilnych. Z drugiej strony, wspólne badania Gemiusa, Nielsena i Millward Brown oferuje coś więcej niż samo mierzenie internetu, co może przyciągnąć klientów zainteresowanych tym jak i komunikacja rezonuje na różnych nośnikach.

W tej chwili trudno orzec, które z tych badań będzie cieszyło się większym poważaniem rynku, ale pewne jest jedno - oba narzędzia będą o kilka klas lepsze od Megapanelu. A to dobry sygnał dla rynku.

::

fot.  Fotolia/ArtemSam

Zobacz inne polecane artykuły

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.