Poznajcie PL@NET, następcę Megapanelu. Co się zmieni?

Poznajcie PL@NET, następcę Megapanelu. Co się zmieni?

Brief.pl / Aktualności

Ciekawe czasy nadchodzą dla mierzenia internetu w Polsce. Jeszcze w tym roku ruszą dwa zupełnie nowe pomiary sieci, które będą konkurowały o miano rynkowe standardu, w schedzie po krytykowanym i schodzącym ze sceny Megapanelu. Preznetujemy szczegóły jednego z nich - wspólnego badania PBI i GfK Polonia.

-

Obecnie z internetu aktywnie korzysta ok. 22 mln Polaków. To więcej niż uczestniczyło w wyborach prezydenckich. Branża reklamy internetowej cały czas się rozwija - w stosunku do 2013 roku, w 2014 roku urosła o 7,2 proc. Rynek cały czas się zmienia, zmieniają się zachowania użytkowników i punkty styku z siecią. Już teraz 14 proc. odsłon stron internetowych w Polsce to odsłony z urządzeń mobilnych.

Do tej pory, standardem pomiaru internetu dla reklamodawców i wydawców był Megapanel - wspólny pomiar PBI i Gemiusa. Część uczestników rynku oraz ekspertów jednak głośno krytykowało ten standard, chociażby za nieprzystające do dzisiejszych wymagań rynku opóźnienia w publikacji wyników pomiaru.

Dlatego też PBI ogłosiło przetarg na nowe badanie, który wygrała międzynarodowa firma badawcza GfK, a konkretnie jej polski oddział - GfK Polonia. Nowy pomiar będzie się nazywał PL@NET, czytane jako „planet”.

Jak na razie, zapowiada się na jakościową zmianę względem Megapanelu. W PL@NET będzie mierzony zasięg stron internetowych na wszystkich urządzeniach. Co więcej, użytkownicy panelu badania uzyskają dostęp do pomiarów cross-mediowej współoglądalności. W ramach pomiaru będą mierzone nie tylko odsłony stron internetowych wykonywane przez urządzenia mobilne, ale także zachowania w aplikacjach mobilnych. Nowy pomiar będzie również zawierał element badania streamów materiałów wideo. Użytkownicy panelu PL@NET będą mieli dostęp nie tylko do danych miesięcznych, ale także do danych dziennych - jeden dzień jest minimalną jednostką czasu w pomiarze.

Wyniki badania PL@NET za dany miesiąc będą publikowane do 8 dnia miesiąca następnego. W tej chwili dane Megapanelu są publikowane z kilkumiesięcznym opóźnieniem.

Wspólne badanie PL@NET będzie pokazywało nie tylko zasięg witryn internetowych, ale także profilować ich użytkowników. W zamyśle PBI i GfK, ma to być uniwersalne narzędzie analityczne zarówno dla wydawców jak i reklamodawców, z wbudowanym modułem planowania kampanii reklamowych.

Pomiar będzie wykonywany zarówno w modelu site-centric, jak i user-centric. GfK Polonia zapowiada, że na razie najdokładniejszy pomiar PL@NET będzie dostępny dla stron, które odwiedza więcej niż 50 tys. użytkowników miesięcznie, ale z czasem może to ulec zmianie.

Pierwsi wydawcy będą mogli zacząć „wpinać” skrypty do nowego pomiaru site-centric już w lipcu 2015 roku. We wrześniu tego roku ruszą szkolenia dla reklamodawców i wydawców, dzięki którym poznają oni nowe narzędzia i samo badanie. Pierwsze pomiary produkcyjne wystartują 1 grudnia 2015, tak, aby jeszcze w pierwszej połowie stycznia 2016 roku użytkownicy mogli otrzymać pierwsze wyniki badania PL@NET - w tym wypadku za grudzień 2015 roku.

Jak zapowiadają szefowie PBI i GfK Polonia, ich wspólny pomiar podejmie rękawicę w walce o stanie się rynkowym standardem badania internetu w Polsce. To sformułowanie padło w trakcie konferencji informującej o nowym pomiarze, ponieważ PL@NET będzie miał konkurencję w postaci wspólnego badania cross-mediowego, w tym badania internetu, które będzie prowadzić konsorcjum Gemius-Nielsen-Millward Brown.

Jak na razie, z zapowiedzi PBI i GfK wynika, że reklamodawcy i wydawcy dostaną w swoje ręce kompleksowe narzędzie analityczne, które pozwoli im lepiej planować swoje działania w internecie, ale także w mobile’u. To ważne, że PL@NET będzie mierzyć nie tylko zasięg witryn, ale także to, co dzieje się w aplikacjach mobilnych. Z drugiej strony, wspólne badania Gemiusa, Nielsena i Millward Brown oferuje coś więcej niż samo mierzenie internetu, co może przyciągnąć klientów zainteresowanych tym jak i komunikacja rezonuje na różnych nośnikach.

W tej chwili trudno orzec, które z tych badań będzie cieszyło się większym poważaniem rynku, ale pewne jest jedno - oba narzędzia będą o kilka klas lepsze od Megapanelu. A to dobry sygnał dla rynku.

::

fot.  Fotolia/ArtemSam

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.