Przedsiębiorczość on-line. Czy e-administracja działa?

Przedsiębiorczość on-line. Czy e-administracja działa?

Brief.pl / Wiedza

Czy w Polsce można wejść do grona przedsiębiorców nie wychodząc z domu i mając do dyspozycji jedynie komputer z podłączeniem do internetu? Teoretycznie tak, ale...

-

Decyzja o założeniu własnej działalności gospodarczej jeszcze nie tak dawno oznaczała spędzenie wielu godzin w urzędach i mnóstwo, kolokwialnie mówiąc, papierkowej roboty. To wszystko miało się zmienić dzięki wprowadzeniu zasady „jednego okienka”, ale także dzięki cyfryzacji administracji publicznej. Wraz z początkiem czerwca w ręce przedsiębiorców i obywateli została oddana nowa pula e-usług, w ramach platformy ePUAP2. System został wprowadzony z półrocznym poślizgiem, ale być może dłuższy czas oczekiwania na nowe możliwości sprawi, że z usług skierowanych zarówno do przedsiębiorców jak i indywidualnych użytkowników, będzie można korzystać sprawnie i bez problemów?

Na razie oceniać można jedynie jakość usług, które działają już od jakiegoś czasu. W tym przede wszystkim tych, które wspomagać miały polską przedsiębiorczość i ułatwiać formalności związane z założeniem firmy. Czy działają? Sprawdziliśmy.

Pierwsze kliknięcie

Na początek przedsiębiorcę czeka rejestracja w systemie ePUAP. Jest to zadanie nieskomplikowane, a do tego bezpłatne. Jednak aby móc w pełni korzystać z możliwości wysyłania dokumentów poprzez platformę trzeba zweryfikować swoje dane personalne. I tu po raz pierwszy pojawia się potrzeba wyjścia ze świata on-line do realu. Aby potwierdzić prawdziwość danych w platformie należy użyć certyfikowanego podpisu elektronicznego, za który trzeba zapłacić. Można to zrobić także bezpłatnie – tworząc swój profil zaufany. W drugim przypadku, aby profil był aktywny trzeba się udać do urzędu z dowodem osobistym i potwierdzić swoją tożsamość. Po aktywacji profilu zaufanego, przez system ePUAP, można bezpłatnie zarejestrować swoją firmę w CEIDG - również on-line. Do tej chwili, nie licząc mnogości platform, poprzez które prowadzi ścieżka do własnej firmy, wszystko działa sprawnie.

ZUS w Twoim komputerze

Kolejnym obowiązkiem przedsiębiorcy jest zgłoszenie siebie, a także swoich ewentualnych pracowników do ZUSu. Dopełnienie formalności on-line to obowiązek rejestracji w systemie ePlatnik, działającym w ramach Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Do potwierdzenia rejestracji w tym systemie również potrzebna jest jedna z elektronicznych form weryfikacji danych.

O ile rejestracja przebiega pomyślnie już z wysłaniem dokumentów jest trudniej. Po wielu próbach, dokumentów nie udaje się ostatecznie wysłać. Na szczęście można je wysłać listem poleconym, bez konieczności udawania się do urzędu. Po dostarczeniu dokumentów do ZUS, w systemie ePlatnik pojawią się elektroniczne potwierdzenie dostarczenia dokumentów.

Do obowiązków przedsiębiorcy należy także założenie konta firmowego, jednak system bankowości mobilnej jest już na tyle dobrze w Polsce rozwinięty, że niemal w każdym banku można bez problemu założyć konto on-line, nie ruszając się z domu.

Ruch na stronie

Mimo drobnych niedogodności cały proces można uznać za przyjazny przedsiębiorcy. Poważniejsze problemy mogą się jednak zacząć wówczas, gdy poprzez wymienione platformy formalności będą chciały załatwić liczniejsze rzesze przedsiębiorców w tym samym czasie. Nie raz bowiem system zawodził i to nie przy milionach korzystających z niego internautów, ale zaledwie przy kilkudziesięciu tysiącach. I to właśnie przepustowość platform i serwerów, obok dostępu do samych usług, powinna być  rozwijana przez państwo.

fot. Fotolia / Vege

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.