Obraz zmian - telewizja odejdzie do lamusa?

Obraz zmian - telewizja odejdzie do lamusa?

Brief.pl / Wiedza

Liczne badania wskazują, że Polacy oglądają coraz więcej telewizji. A po drugie, że oglądają jej coraz mniej, poświęcając więcej uwagi Internetowi. Jak wytłumaczyć ten paradoks?

-

Pewnie wszyscy już mają dość tematu wyborów prezydenckich. Jednak obie kampanie są ogromnym źródłem danych i informacji odnośnie kanałów komunikacji z wyborcami, z których warto wyciągać wnioski. Rozżaleni wyborcy PO, zarzucili prowadzącym kampanię Bronisława Komorowskiego, że zapomnieli gdzie są ich wyborcy, że niewłaściwie komunikowali się on-line, że telewizja dziś już nie wystarczy. Chyba każdy marketer wyczuwa ten trend i wie, że internet odgrywa znaczącą rolę w komunikacji z konsumentami. Rozwój wielu, różnorodnych platform video może powodować, że telewizja będzie coraz mniej atrakcyjna.

Telewizja vs. Internet

Przykładem na poparcie tej tezy może być platforma YouTube. Zajęła ona pierwsze miejsce w zestawieniu najpopularniejszych mediów w Polsce wśród polskich internautów, w badaniu IRCenter przeprowadzonym w październiku i listopadzie ubiegłego roku. Aż 92 proc. badanych zadeklarowało, że przynajmniej raz w miesiącu skorzystało z YouTube. Najpopularniejsze kanały telewizyjne – Polsat i TVN, znalazły się na trzecim miejscu z wynikiem 66 proc.

Wszystko byłoby proste, gdyby nie fakt, że jednocześnie zestawienie danych telemetrycznych agencji Nielsen Audience Measurement, pokazuje, że czas spędzany przed telewizorem z roku na rok się wydłuża. Średnia dzienna czasu poświęcanego na oglądanie telewizji między rokiem 2013 a 2014 wydłużyła się o 13 minut. Skąd biorą się te różnice? 

- W ostatnich latach jesteśmy świadkami narastającej dychotomii, która, jak wskazują badania prowadzone przez Nielsen Audience Measurement, niezwykle adekwatnie opisuje konsumpcję treści telewizyjnych realizowanych tradycyjną drogą przekazu. - mówi Jędrzej Góralski, CS Director, Nielsen Audience Measurement - Umowna linia demarkacyjna przebiega w okolicy 35. roku życia. Widzowie poniżej tego wieku odchodzą od tradycyjnego przekazu telewizyjnego, przy czym występuje tu silna zależność liniowa: poza okresem dziecięcym, im młodszy widz tym mniej ogląda telewizji. Dotyczy to zarówno liczby młodych ludzi, którzy decydują się w ogóle na oglądanie telewizji jak i czasu jaki temu poświęcają.

Z odwrotną zależnością mamy do czynienia powyżej owej umownej linii granicznej. Ludzie w okolicach 35-40 roku życia w zasadzie od lat mają ustabilizowany poziom konsumpcji telewizji. Jeszcze starsi widzowie, a w szczególności seniorzy powyżej 65 roku życia z roku na rok oglądają coraz więcej telewizji. Obecnie konsumpcja ta dochodzi do poziomu ponad 6 godzin dziennie. Wydaje się, że już niedługo aktualna stanie się maksyma: „powiedz ile oglądasz telewizji a powiem Ci ile życia za Tobą” - dodaje ekspert.

Analiza ta jasno pokazuje, że jeśli trend ten się utrzyma, za kilka lat Internet będzie znacząco wygrywał z telewizją, stanowiąc podstawowe źródło informacji i rozrywki dla młodego pokolenia.

Gdzie kierować swój przekaz video? 

Pociągnie to za sobą całą serię zmian, w tym także tych związanych ze sposobem komunikacji marek. Te marki, które ze swoim przekazem chcą docierać do młodych konsumentów, powinni już dziś sięgać i skutecznie wykorzystywać narzędzia, które zastępuje internautom tradycyjną telewizję.

YouTube

Tego medium chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Około 17 mln internautów w każdym miesiącu wchodzi na strony YouTube – wynika z danych Megapanelu. Dla współczesnych nastolatków to tam jest współczesna telewizja, a twórcy filmów na tej platformie są prawdziwymi celebrytami. Ich filmy osiągają miliony odsłon w ciągu zaledwie miesiąca. Marki są w pełni świadomie i chętnie korzystają z potencjału jaki kryje się w tym medium. Zwłaszcza, że możliwości promocji są tu bardzo szerokie. To nie tylko miejsce na tradycyjne reklamy, ale także szansa na tworzenie opowieści o własnej marce, prowadzenie swoich kanałów tematycznych, współpracę z youtuberami czy inne akcje niestandardowe.

Facebook

W Polsce wciąż popularny zarówno wśród użytkowników, jak i marek. Zajął drugie miejsce we wspomnianym już zestawieniu IRCenter, najpopularniejszych mediów wśród polskich internautów, z wynikiem 85 proc. Platforma jest nie tylko w tym zestawieniu konkurencją dla YouTube. Coraz częściej bowiem marki mają świadomość skuteczności video, prezentowanych w tym medium. Dlatego też publikują filmowe materiały promocyjne bezpośrednio na serwisie. I tych, jak wskazują badania Sotrendera, od końca ubiegłego roku jest znacznie więcej niż postów z linkiem prowadzącym na YouTube. Plany Facebooka odnoszące się do treści video, mogą tylko zaostrzyć rywalizację o uwagę marketerów i użytkowników.

Vine i Instagram

Krótkie filmiki – 6 i 15 sekundowe też cieszą się coraz większą popularnością. Choć w Polsce społeczność Vine jest jeszcze niewielka, to nie powinno się umniejszać znaczenia tego medium. W Stanach miliony użytkowników śledzą tam swoich ulubionych twórców i z sukcesem z tego medium korzystają także marki. Kilkusekundowa promocja może być niezwykle skuteczna jeśli będzie wartościowa dla użytkownika.

Periscope i Meerkat

Oba narzędzia są we wczesnej fazie rozwoju jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z nich przez internautów oraz ilość użytkowników. Jednak przez wielu, także w Polsce, są już testowane. Możliwość nadawania relacji na żywo on-line to świetny sposób na dotarcie z przekazem do tych, którzy telewizję omijają szerokim łukiem. Zaczynają powoli to rozumieć tradycyjne media, dziennikarze, a także politycy. Pierwszym z nich, który swoją konferencję prasową na żywo nadał poprzez Periscope był Janusz Palikot. Sama próba odbiła się szerokim echem wśród internautów.

Choć wiele z tych narzędzi traktowanych jest jeszcze jako ciekawostka, wkrótce mogą zyskać na znaczeniu. Warto się im przyglądać, śledzić trendy i zmiany jakie dotykają polskie społeczeństwo, tak aby w przyszłości marki dokładnie wiedziały poprzez jakie medium przekaz odbiorą ich konsumenci.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.