...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Życie poza Megapanelem. Nadchodzą ciekawe czasy dla badania internetu w Polsce

PBI poinformowało, że od początku 2016 roku partnerem w pomiarze polskiego internetu dla tej spółki będzie firma badawcza GfK Polonia. Do tej pory PBI realizowało badanie Megapanel wraz z Gemiusem. Latem tego roku może okazać się, że zamiast jednego, uznawanego za standard pomiaru reklamodawcy będą mogli wybierać miedzy co najmniej dwoma badaniami.

Megapanel jaki znamy zniknie wraz z końcem 2015 roku. Stanie się tak, ponieważ wtedy zakończy się współpraca PBI i Gemiusa. Od początku 2016 roku będzie prowadzone badanie we współpracy z GfK Polonia. Co na to Gemius?

– Ta sytuacja daje nam motywację do tego, aby dalej się rozwijać. To była twarda i wyrównana walka. Złożyliśmy w naszym odczuciu bardzo dobrą ofertę, ale to nie znaczy, że nie kibicujemy, aby jeszcze lepsza została wdrożona. Obecna sytuacja daje nam siłę, aby móc jeszcze lepiej działać na polskim rynku – mówi Brief.pl Joanna Skierska, szef polskiego oddziału firmy Gemiusa.

Dla Gemiusa Polska nie jest jedynym rynkiem. To firma międzynarodowa, która działa w kilkudziesięciu krajach. – Nasza metodologia cieszy się uznaniem w całej Europie. Dowodem na to jest nagroda od europejskiego IAB, którą otrzymaliśmy w zeszłym tygodniu w Berlinie za projekt metodologii, która umożliwia wydawcom liczenie całkowitego zasięgu ze wszystkich urządzeń. Wdrożyliśmy ją w Danii, teraz wprowadzamy w Belgii. Tak więc działamy dalej. A w Polsce póki co obowiązuje nas umowa z PBI – tłumaczy Skierska.

Jednakże umowa z PBI za kilka miesięcy wygasa. Zanim to nastąpi, światło dzienne ujrzy inny projekt badawczy, który Gemius zrealizuje razem z Nielsenem i Millward Brown. Stanie się to prawdopodobnie w lipcu tego roku. Czym będzie on różnił się od Megapnaelu?

– Każda z firm pracująca w tym projekcie prowadzi rozłączne badanie wybranego medium. My badamy internet, Millward Brown bada prasę i radio, Nielsen telewizję. Przy użyciu naszych badań można określić, kim są odbiorcy poszczególnych mediów, jak również odpowiedzieć na wiele pytań. Ile czasu użytkownicy spędzają w mediach czy tez jaki jest ich profil społeczno–demograficzny, ale jeśli nie połączymy tych wszystkich badań nie będziemy w stanie odpowiedzieć na jedno, bardzo konkretne pytanie reklamodawców: do ilu osób udało im się dotrzeć z przekazem reklamowym? Ponieważ badania są robione rozłącznie nie można precyzyjnie określić takiego wskaźnika jakim jest zasięg, bez połączenia wszystkich danych w jedną próbę badawczą i analizy w postaci multimedialnego badania – wyjaśniał w rozmowie z Justyną Bakalarską Emil Pawłowski, dyrektor ds. metodologii w Gemiusie.

Zatem, latem 2015 roku sytuacja będzie wyglądała następująco – reklamodawcy będą mogli planować swoje kampanie w oparciu o wyniki Megapanelu, czyli badaniu, które skupia się wyłącznie na internecie oraz dostaną możliwość skorzystania z alternatywnego, bardziej holistycznego pomiaru crossmediowego.

Megapanel to rynkowy standard, obecny od lat. Ale nie jest ze spiżu. Istnieje grono ekspertów i przedsiębiorców aktywnych w branży internetowej, które kontestuje jego wyniki, podnosi, że badanie ukazuje się ze sporym, jak na dzisiejsze czasy, opóźnieniem.

Problem polega jednak na tym, że w tej chwili nie ma alternatywy dla Megapanelu. Google Analytics też nie jest narzędziem doskonałym, ma swoje wady i zalety. ComScore? Cóż, ta firma skupia się na razie na rynkach innych niż polskie, choć stanęła do przetargu ogłoszonego przez PBI. Przegrała.

Do tej pory reklamodawcy mieli ograniczony wybór badań, z których mogą korzystać. Teraz to się zmieni. Lata 2015-2016 będę bardzo ciekawe pod względem badania internetu w Polsce. Czy następca Megapanelu w wykonaniu PBI/GfK Polonia utrzyma pozycję rynkowego standardu? Czy reklamodawcy zobaczą większą wartość w badaniu łączącym różne media niż w pomiarach skupiających się na każdym nośniku z osobna? A może na plecach rodzimej konkurencji wyrośnie zagraniczny gigant? Może ComScore, w myśl przysłowia „gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta”, zaoferuje polskiemu rynkowi takie swoje usługi, które przebiją inne oferty?

Pewne są dwie rzeczy – obecna formuła Megapanelu się wyczerpała i przez najbliższe kilkanaście miesięcy będzie trwał proces krystalizacji nowego rynkowego standardu pomiaru internetu.

::

fot. Fotolia/Coloures-pic

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF