wp - grudzien 2016

Życie poza Megapanelem. Nadchodzą ciekawe czasy dla badania internetu w Polsce

Życie poza Megapanelem. Nadchodzą ciekawe czasy dla badania internetu w Polsce

Brief.pl / Aktualności

PBI poinformowało, że od początku 2016 roku partnerem w pomiarze polskiego internetu dla tej spółki będzie firma badawcza GfK Polonia. Do tej pory PBI realizowało badanie Megapanel wraz z Gemiusem. Latem tego roku może okazać się, że zamiast jednego, uznawanego za standard pomiaru reklamodawcy będą mogli wybierać miedzy co najmniej dwoma badaniami.

-

Megapanel jaki znamy zniknie wraz z końcem 2015 roku. Stanie się tak, ponieważ wtedy zakończy się współpraca PBI i Gemiusa. Od początku 2016 roku będzie prowadzone badanie we współpracy z GfK Polonia. Co na to Gemius?

- Ta sytuacja daje nam motywację do tego, aby dalej się rozwijać. To była twarda i wyrównana walka. Złożyliśmy w naszym odczuciu bardzo dobrą ofertę, ale to nie znaczy, że nie kibicujemy, aby jeszcze lepsza została wdrożona. Obecna sytuacja daje nam siłę, aby móc jeszcze lepiej działać na polskim rynku - mówi Brief.pl Joanna Skierska, szef polskiego oddziału firmy Gemiusa.

Dla Gemiusa Polska nie jest jedynym rynkiem. To firma międzynarodowa, która działa w kilkudziesięciu krajach. - Nasza metodologia cieszy się uznaniem w całej Europie. Dowodem na to jest nagroda od europejskiego IAB, którą otrzymaliśmy w zeszłym tygodniu w Berlinie za projekt metodologii, która umożliwia wydawcom liczenie całkowitego zasięgu ze wszystkich urządzeń. Wdrożyliśmy ją w Danii, teraz wprowadzamy w Belgii. Tak więc działamy dalej. A w Polsce póki co obowiązuje nas umowa z PBI - tłumaczy Skierska.

Jednakże umowa z PBI za kilka miesięcy wygasa. Zanim to nastąpi, światło dzienne ujrzy inny projekt badawczy, który Gemius zrealizuje razem z Nielsenem i Millward Brown. Stanie się to prawdopodobnie w lipcu tego roku. Czym będzie on różnił się od Megapnaelu?

- Każda z firm pracująca w tym projekcie prowadzi rozłączne badanie wybranego medium. My badamy internet, Millward Brown bada prasę i radio, Nielsen telewizję. Przy użyciu naszych badań można określić, kim są odbiorcy poszczególnych mediów, jak również odpowiedzieć na wiele pytań. Ile czasu użytkownicy spędzają w mediach czy tez jaki jest ich profil społeczno–demograficzny, ale jeśli nie połączymy tych wszystkich badań nie będziemy w stanie odpowiedzieć na jedno, bardzo konkretne pytanie reklamodawców: do ilu osób udało im się dotrzeć z przekazem reklamowym? Ponieważ badania są robione rozłącznie nie można precyzyjnie określić takiego wskaźnika jakim jest zasięg, bez połączenia wszystkich danych w jedną próbę badawczą i analizy w postaci multimedialnego badania - wyjaśniał w rozmowie z Justyną Bakalarską Emil Pawłowski, dyrektor ds. metodologii w Gemiusie.

Zatem, latem 2015 roku sytuacja będzie wyglądała następująco - reklamodawcy będą mogli planować swoje kampanie w oparciu o wyniki Megapanelu, czyli badaniu, które skupia się wyłącznie na internecie oraz dostaną możliwość skorzystania z alternatywnego, bardziej holistycznego pomiaru crossmediowego.

Megapanel to rynkowy standard, obecny od lat. Ale nie jest ze spiżu. Istnieje grono ekspertów i przedsiębiorców aktywnych w branży internetowej, które kontestuje jego wyniki, podnosi, że badanie ukazuje się ze sporym, jak na dzisiejsze czasy, opóźnieniem.

Problem polega jednak na tym, że w tej chwili nie ma alternatywy dla Megapanelu. Google Analytics też nie jest narzędziem doskonałym, ma swoje wady i zalety. ComScore? Cóż, ta firma skupia się na razie na rynkach innych niż polskie, choć stanęła do przetargu ogłoszonego przez PBI. Przegrała.

Do tej pory reklamodawcy mieli ograniczony wybór badań, z których mogą korzystać. Teraz to się zmieni. Lata 2015-2016 będę bardzo ciekawe pod względem badania internetu w Polsce. Czy następca Megapanelu w wykonaniu PBI/GfK Polonia utrzyma pozycję rynkowego standardu? Czy reklamodawcy zobaczą większą wartość w badaniu łączącym różne media niż w pomiarach skupiających się na każdym nośniku z osobna? A może na plecach rodzimej konkurencji wyrośnie zagraniczny gigant? Może ComScore, w myśl przysłowia „gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta”, zaoferuje polskiemu rynkowi takie swoje usługi, które przebiją inne oferty?

Pewne są dwie rzeczy - obecna formuła Megapanelu się wyczerpała i przez najbliższe kilkanaście miesięcy będzie trwał proces krystalizacji nowego rynkowego standardu pomiaru internetu.

::

fot. Fotolia/Coloures-pic

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Magazyn / Ludzie

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego
Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Zgodnie z najnowszym raportem „Mobile Economy 2015”, stworzonym przez organizację GSMA, pod koniec 2014 r. ponad 3,6 mld ludzi na świecie miało wykupioną minimum jedną subskrypcję mobilną. To oznacza, że więcej niż połowa populacji ziemskiej właściwie w każdej chwili, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje, i bez żadnego wysiłku może skontaktować się z drugą osobą. Wykonując telefon czy wysyłając wiadomość tekstową za pomocą urządzenia mobilnego, rzadko kiedy zastanawiamy się jednak nad tym, kto sprawił, że czynności te są dziś nie tylko możliwe, ale również tak powszechne, że tracą na swojej wyjątkowości. Martin Cooper, wynalazca telefonu komórkowego, jest dla wielu kolejnym „wielkim nieznanym”.