Podsumowanie konferencji Marketing Miejsc Trendy 2013

Podsumowanie konferencji Marketing Miejsc Trendy 2013

Brief for Poland / Eventy

15 maja 2013 roku w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej we Wrocławiu zorganizowano konferencję Marketing Miejsc: Trendy 2013. Blisko 100 uczestników wysłuchało prelekcji poświęconych współczesnym formom promocji turystyki oraz roli marki lokalnej w promocji regionu.

-

Wśród uczestników konferencji znaleźli się przedstawiciele samorządów lokalnych, organizacji turystycznych, uczelni wyższych i studenci zainteresowani tematyką. Goście mogli się zapoznać z ofertą produktów lokalnych i wydawnictwami turystycznymi, ufundowanymi przez organizatorów wydarzenia – markę Karkonosze.Tematyka prelekcji została dobrana w taki sposób, by z jednej strony inspirować i zachęcać do myślenia o nowych formach promocji turystyki, a z drugiej pokazywać realne, aktualnie wykorzystywane strategie i narzędzia.

Współczesne formy promocji turystyki

Zgromadzeni goście dowiedzieli się, jak wielkie imprezy (Euro 2012, Europejska Stolica Kultury 2016) kształtują wizerunek miasta i prześledzili od podstaw strategię budowania wizerunku Dolnego Śląska. Agnieszka Dziedzic, Dyrektor Wydziału Promocji UMWD, podkreśliła, że kreowanie marki województwa to nieustanna praca na wielu poziomach, a jej wyniki będą widoczne najwcześniej po pięciu latach.

Uczestnicy mieli okazję posłuchać o designie i estetyce marek turystycznych: „Markę tworzą ludzie.  Jest to suma doświadczeń odbiorców. Unikalny świat przeżyć, pozwalający odróżnić ją od innych produktów na rynku. Marka jest powodem, dla którego ktoś wybiera dany produkt czy usługę i jako taka musi być unikalna. To dlatego design marek turystycznych nie ma nic wspólnego ze sztuką. To po prostu przekładanie tożsamości i osobowości marki na identyfikację wizualną” – mówił dr Maurycy Graszewicz, wykładowca Uniwersytetu Wrocławskiego. 

Do programu konferencji wprowadzono również zagadnienia związane z tworzeniem marki Wrocławia w Internecie i wykorzystywaniem aplikacji mobilnych w promocji miasta. Beata Reder i Ewelina Bartoszewska z Urzędu Miejskiego we Wrocławiu wyjaśniły zasady działania nowej aplikacji WROCŁAW CHECK IN. Opowiedziały również o działaniach w mediach społecznościowych, w których Wrocław od kilku lat jest liderem. 

Następnie przedstawiciele Karkonoskiego Parku Narodowego przedstawili różnice pomiędzy oczekiwaniami, a rzeczywistością wobec KPN.

Rola marki lokalnej w promocji regionu

Drugą część konferencji rozpoczęto panelem dyskusyjnym, poświęconym roli marki lokalnej w promocji regionu. „Promując konkretny region, należy zastanowić się nad tym, czym wyróżnia się on spośród innych regionów. Już dzisiaj wiemy, że na pewno nie różnorodnością” – mówił jeden z panelistów, Wiceburmistrz Karpacza, Ryszard Rzepczyński. „Należy sobie odpowiedzieć na pytanie, co może być znakiem szczególnym i wyróżnikiem danego miejsca? Kiedy zdefiniujemy ten fundament marki, będziemy mogli sukcesywnie realizować strategię promocji” – podsumował Rzepczyński.

Paneliści zgodnie podkreślali wagę wspólnej promocji i wpływ produktów lokalnych na wizerunek całego regionu. „Jesteśmy dopiero na początku drogi. Być może dojrzejemy kiedyś do tego, aby produkty lokalne pojawiały się pod wspólną marką, wspólnym symbolem, kojarzonym bezpośrednio z Karkonoszami. Oby stało się to jak najszybciej” – mówił Krzysztof Korzeń, Dyrektor Fundacji Doliny Pałaców i Ogrodów.

W dalszej części konferencji, można było usłyszeć konkretne wskazówki, w jaki sposób budować markę parasolową oraz jak konstruować nowy produkt turystyczny. Szymon Sikorski, Prezes Publicon Sp. z o.o. zwrócił uwagę na źle rozumiany PR samorządowy – myślenie narzędziami, a nie myślenie o dobrym produkcie, czyli prymat formy nad treścią. Tuż przed końcem konferencji przedstawiciele Gazety Wyborczej zaprezentowali akcję społeczną „Polska biega na biegówkach 2013” i projekt wydawniczy „W stronę Odry”, a Sławomir Mazurek, prezes Spółki Stawy Milickie SA przedstawił wizję przyszłości rezerwatu przyrody.

Tematem dyskusji kuluarowych była wspólna promocja karkonoskich gmin, pod jedną marką. „W tej chwili jesteśmy zdecydowani, że będziemy promować się w formie produktu turystycznego wspólnie z Górami Izerskimi i Rudawami Janowickimi” – mówił Starosta Jeleniogórski, Jacek Włodyga. „Chcielibyśmy, aby Karkonosze stały się takim modnym obszarem, jak niektóre miejscowości turystyczne w Austrii czy w Niemczech” – dodał Starosta.

Organizatorzy liczą, że dzięki konferencji wreszcie zacznie mówić się o wizerunku regionu przez pryzmat małych ojczyzn i produktów lokalnych, które do tej pory tak często były niedoceniane.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Przedsiębiorczy Poznań

Brief.pl / Aktualności

Przedsiębiorczy Poznań
Przedsiębiorczy Poznań

Jednym z pięciu priorytetów, zawartych w przyjętej w tym roku przez Radę Miasta Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+, jest nowoczesna przedsiębiorczość. Oznacza to, że w Poznaniu ma rozwijać się zróżnicowana, nowoczesna i silna gospodarka. Lokalne, niewielkie firmy mają uzyskać wsparcie w działaniach innowacyjnych. Wspierana ma być też współpraca biznesu i nauki, pomoc uzyskać mają lokalne startupy. Miasto ma również działać na rzecz zwiększenia poziomu umiędzynarodowienia poznańskiej przedsiębiorczości. I nie są to puste deklaracje.