wp - grudzien 2016

Majowy „Brief” o łączeniu świata nauki ze światem biznesu

Majowy „Brief” o łączeniu świata nauki ze światem biznesu

Magazyn / Aktualności

W salonach prasowych i dobrych kioskach jest już dostępny najnowszy numer magazynu „Brief”. Zobaczcie, co znajdziecie w środku.

-

Polska gospodarka nie jest innowacyjna – ten zwrot, jak mantra, powtarzany jest w czasie niezliczonych spotkań, konferencji, sympozjów, audycji radiowych czy programów telewizyjnych, a także przywoływany w tekstach wszelkiej maści, tak drukowanych, jak i publikowanych w sieci. Jesteśmy z siebie zdecydowanie niezadowoleni. Za przykład co raz bierzemy, z niekłamaną tęsknotą, to Dolinę Krzemową w Stanach Zjednoczonych, to Rondo Krzemowe w Wielkiej Brytanii, to zagłębie nowych technologii w Izraelu itd. Ludziom świata biznesu zarzuca się to, że pozostają zamknięci na współpracę z naukowcami, naukowcy zaś –że nie wychylają nosa za mury uczelni i trwają w stanie oderwania od biznesowej rzeczywistości. Komentatorzy dokładają do tego jeszcze swoje pięć groszy, wskazując ociężały „system” (który zresztą obwiniany jest o niemal wszystko przez niemal wszystkich) jako głównego winowajcę niekorzystnego stanu rzeczy.

A o jakim stanie mówimy? Pozostawiające do życzenia regulacje prawne, jak choćby brak zachęt podatkowych nierzadko stopujący rozwój firm czy realizowane przez nie projekty, niewystarczające środki przeznaczane uczelniom na badania i rozwój, niedostateczne wsparcie instytucji naukowych przez świat biznesu czy wciąż nieliczne parki technologiczne stanowiące esencję współpracy biznesu i świata nauki. Przykłady można mnożyć. Jak zatem powinno prezentować się środowisko, w którym mieszają się wpływy nauki oraz biznesu? Jak owa sfera jest regulowana w innych krajach? Wreszcie, od kogo brać przykład? O tym wszystkim mówimy w bieżącym wydaniu magazynu „Brief”. Zachęcam do lektury artykułów, w ramach których podejmujemy próbę zmierzenia się z tym niezwykle ważkim problemem współpracy ludzi biznesu i nauki, którego stałe rozwiązywanie stanowi i będzie stanowić tak o jakości działań, jak i rzutować będzie na poziom życia w kraju nad Wisłą oraz stopień jego rozwoju. Aby nie tonąć w pesymizmie, warto zaś przyglądać się uważnie ruchom takich firm, jak choćby Creotech (a także szeregu innych) – i zachętą niech będzie rozmowa z założycielem tej firmy, stanowiąca część bieżącego tematu głównego.

Ponadto polecam spojrzenie prosto w oczy postaci, która stoi na czele jednej z najpotężniejszych dziś firm ustalających standard, z którym nie sposób nie liczyć się. O kim mowa? Mam tu na myśli Tima Cooka, szefa firmy Apple. Warto wiedzieć, kto wychodzi z cienia uznanego za jednego z największych innowatorów minionych lat – nieżyjącego już Steve’a Jobsa. A wychodzi krokiem coraz bardziej zdecydowanym…

Przyglądamy się w tym miesiącu również temu, co stanowi o wielkości firmy – poza właściwym przywództwem – czyli pracownikom. W tekście pt. „Pozwól pracownikom rozwinąć skrzydła” omawiana jest kwestia tego, jak traktować podwładnych, aby ci rzeczywiście angażowali się w swoją pracę na rzecz marki, którą tworzą. To lektura obowiązkowa dla tych, którzy nie utrzymują zbyt dobrych relacji z pracownikami, a jeszcze bardziej istotna dla tych, którzy twierdzą, że wszystko, co konieczne, już w tej materii wykonali. To temat, do którego należy wracać co raz. Tym bardziej, że mowa tu o rzeczy kluczowej dla istnienia każdej organizacji.

Zapraszam do lektury,

Michał Wolski

Zastępca redaktora naczelnego magazynu „Brief”

::

Zaprenumeruj magazyn "Brief" już dziś :)

::

Zobacz sesję okładkową Tomasza Kammela do najnowszego „Briefu”

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Magazyn / Ludzie

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego
Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Zgodnie z najnowszym raportem „Mobile Economy 2015”, stworzonym przez organizację GSMA, pod koniec 2014 r. ponad 3,6 mld ludzi na świecie miało wykupioną minimum jedną subskrypcję mobilną. To oznacza, że więcej niż połowa populacji ziemskiej właściwie w każdej chwili, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje, i bez żadnego wysiłku może skontaktować się z drugą osobą. Wykonując telefon czy wysyłając wiadomość tekstową za pomocą urządzenia mobilnego, rzadko kiedy zastanawiamy się jednak nad tym, kto sprawił, że czynności te są dziś nie tylko możliwe, ale również tak powszechne, że tracą na swojej wyjątkowości. Martin Cooper, wynalazca telefonu komórkowego, jest dla wielu kolejnym „wielkim nieznanym”.