wp - grudzien 2016

To on uczył nas dizajnu. Żegnamy Janusza Kaniewskiego

To on uczył nas dizajnu. Żegnamy Janusza Kaniewskiego

Brief.pl / Aktualności

Jeden z najlepszych polskich projektantów, nasz felietonista i prywatnie wspaniały człowiek - Janusz Kaniewski, zmarł w wieku 41 lat. Na zawsze pozostawi po sobie dobre wspomnienia.

-

Już dawno nie chciało mi się tak bardzo pisać... Wiedziałem o chorobie Janusza, ale kilka miesięcy temu powiedział mi, że jest ok i będzie dobrze. Ucieszyłem tą informacją, przyjąłem ją za dobrą monetę. Rozmawialiśmy wtedy o nowym projekcie, który chciałbym, żeby Janusz poprowadził w Briefie. Dziś już naprawdę nieistotne, jaki to był projekt...

Poznaliśmy się jakieś pięć, może sześć lat temu, kiedy w Briefie zaczęliśmy coraz więcej pisać o dizajnie. To on, obok Michała Łojewskiego, uczył nas dizajnu. Przegadaliśmy wiele godzin. Bardzo ceniłem jego spokój, dystans i taki namysł, kiedy zadawałem mu pytanie, a on w głowie układał odpowiedź.

Jestem dumny, że udało mi się go namówić na pisanie felietonów do Briefu. Opublikujemy je na naszej stronie, bo warto przypomnieć te mądre, czasami kontrowersyjne i zadziorne teksty. Był mi bliski również dlatego, że pasjonował go temat wizerunku polskich miast. Opowiadał mi, że chodził po mieście i notował wszystkie niedociągnięcia urbanistyczne, estetyczne... Piętnował głupotę urzędników, ich niedbalstwo, które potrafi skutecznie utrudnić życie mieszkańcom każdego miasta.

Pisał felietony dla Briefu w czasie, kiedy obserwowaliśmy jego wielką aktywność, szczególnie w Gdyni, gdzie zainaugurował swój festiwal oraz w Gdańsku, gdzie byliśmy na otwarciu jego Stacji Orlen. Był też gościem na naszym pierwszym Welcome Festivalu.

Janusz Kaniewski...

::

Patrząc na wiele współczesnych samochodów dostrzec w nich można talent Janusza Kaniewskiego. Dzięki wieloletniej współpracy z włoskim biurem projektowym Pininfarina, był on projektantem i współprojektantem aut takich marek, jak Ferrari, Fiat, Lancia czy Alfa Romeo. Spod ołówka Kaniewskiego wyszły także m.in. liczne loga, chociażby obecne logo Fiat, buty narciarskie, w których Puchar Świata zdobył Hermann Maier, przedmioty codziennego użytku, a nawet stacje benzynowe. Kaniewski ukończył wydział projektowania środków transportu w Istituto Europeo di Design w Turynie, w którym, w późniejszych latach kariery, był także wykładowcą. Należał do Stowarzyszenia Architektów RP, jako pierwszy członek, który nie był architektem. Był także członkiem rady programowej magazynu SARP – ARCH oraz felietonistą w wielu tytułach, w tym także w magazynie Brief.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.