Bezpiecznie Tu i Tam, czyli jak chronić dzieci w sieci

Bezpiecznie Tu i Tam, czyli jak chronić dzieci w sieci

Brief.pl / Technologie

Specjalny serwis internetowy, konkurs grantowy oraz działania edukacyjne to odpowiedź Fundacji Orange na wyzwania związane z zagrożeniami w sieci. Kompleksowy program Bezpiecznie Tu i Tam powstał, aby internet był bezpieczniejszym miejscem, szczególnie dla dzieci.

-

- Zapewnienie dostępu do internetu to nie wszystko. Aby przełożyło się to na rozwój społeczny użytkownicy muszą wiedzieć, jak korzystać z sieci w twórczy sposób i jak radzić sobie z towarzyszącymi nowym technologiom zagrożeniami. Jest to szczególnie istotne w przypadku dzieci. Dlatego Orange edukuje użytkowników sieci, aby bezpiecznie i świadomie korzystali z nowych mediów. Nasi wolontariusze przeszkolili już 34 tys. uczniów, prawie 10 razy tyle skorzystało ze specjalnych kursów elearningowych. Tym samym mamy realny wpływ na kształtowanie ich internetowych umiejętności – powiedział Konrad Ciesiołkiewicz, p.o. Prezesa Fundacji Orange oraz odpowiadający za komunikację i CSR w Orange Polska.

Z badań przeprowadzonych przez TNS dla Orange Polska i Fundacji Dzieci Niczyje wynika, że choć ponad 90 proc. rodziców uważa, że są odpowiedzialni za zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w internecie, to w praktyce wielu z nich nie radzi sobie z tym wyzwaniem. Najpopularniejszą metodą nadzoru rodzicielskiego jest sprawdzanie historii odwiedzanych stron na komputerze w domu (69 proc. badanych), co oznacza, że o ewentualnych zagrożeniach dowiadują się już po fakcie. 


Połowa dzieci obawia się wirusów i hakerów, na drugim miejscu tego, że internet przestanie działać, niepokoi też zachowanie innych internautów – podszywanie się (38 proc.), publikowanie ośmieszających zdjęć (32 proc.) lub internetowy hejt (31 proc.). Tymczasem rodzice chcą chronić dzieci głownie przed kontaktem z niebezpiecznymi treściami (65 proc.), nawiązywaniem kontaktów z nieznajomymi (46 proc.) czy publikowaniem prywatnych danych (39 proc.). Wprawdzie dwie trzecie młodych internautów twierdzi, że zdarza im się wspólnie z rodzicami korzystać z sieci (deklaruje to aż 95 proc. dorosłych) to zdaniem dzieci, szczególnie tych starszych, opiekunowie często są bardziej naiwnymi internautami i mają niższe kompetencje.

- Dzieje się tak wtedy, kiedy rodzic, zamiast rozwijać internetowe umiejętności, wycofuje się, racjonalizując, że to nie jest jego świat. A światy dziecka i rodzica muszą się przenikać, także te internetowe, bo w sieci, czy tego chcemy czy nie, równolegle toczy się życie młodych – podkreśla Małgorzata Ohme, psycholożka i psychoterapeutka dziecięca, Ambasadorka programu Bezpiecznie Tu i Tam.

Bezpieczeństwo w internecie to jeden z najważniejszych obszarów zaangażowania społecznego Orange Polska. Aby skuteczniej pomóc rodzicom w ochronie dzieci przed sieciowymi zagrożeniami, powstał specjalny serwis Bezpiecznie Tu i Tam: www.orange.pl/bezpieczenstwo. Portal skupia w jednym miejscu wszystkie informacje na temat działań Orange Polska i Fundacji Orange (w tym inicjatywy prowadzone we współpracy z Fundacją Dzieci Niczyje), na rzecz bezpieczeństwa w internecie. Informacje pogrupowano w 3 modułach tematycznych: edukacja, bezpieczeństwo sieciowe oraz bezpieczne produkty i usługi.

Na stronie można znaleźć pełne informacje na temat m.in. Bezpiecznego Startera, dzięki któremu dziecko bezpiecznie korzysta z internetu przez telefon oraz ma stały kontakt z rodzicem nawet w przypadku braku środków na koncie; e-bezpieczeństwa czyli pakietów McAfee, do zabezpieczenia komputerów i sieci domowej czy geolokalizacji, która pomaga sprawdzić gdzie jest dziecko. Udostępniono też wszelkie materiały edukacyjne w formie do pobrania dla dzieci i dorosłych: broszury, poradniki, ulotki, publikacje, monografie czy scenariusze lekcji.

W ramach programu Bezpiecznie Tu i Tam Fundacja Orange wspiera też oddolne inicjatywy i autorskie pomysły na edukację pozaszkolną. 6 maja startuje konkurs grantowy, skierowany do organizacji pozarządowych oraz placówek kultury i oświaty. Na wsparcie finansowe mogą liczyć autorzy pomysłów na projekty edukacyjne podnoszące bezpieczeństwo w sieci najmłodszych internautów. Wnioski można nadsyłać do 3 czerwca 2015 r., szczegółowe informacje o tym, jak ubiegać się o grant znajdują się na www.fundacja.orange.pl

- Widzimy wielką potrzebę edukacji na temat bezpieczeństwa w Internecie skierowaną nie tylko do najmłodszych, ale przede wszystkim do ich rodziców – podkreśla nadkomisarz Michał Grzelec z Komendy Głównej Policji. W odpowiedzi na to wyzwanie, Fundacja Orange przygotowuje także multimedialny, edukacyjny portal e-learningowy dla opiekunów, który w unikalny sposób pomoże rodzicom czy nauczycielom zrozumieć świat młodych internautów. Portal będzie poruszał tematykę m.in. aktualnych trendów i zjawisk internetowych, którymi żyją najmłodsi użytkownicy sieci, a także różnorodnych zagrożeń związanych z cyberprzemocą, ryzykownymi kontaktami online, czy ochroną wizerunku.

Program Bezpiecznie Tu i Tam to także wsparcie techniczne infolinii dla rodziców i nauczycieli 800100100, która ma na celu pomóc dorosłym w ich staraniach o bezpieczeństwo dzieci.

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.