Onet poddaje w wątpliwość wyniki Megapanelu, a WP szykuje się do wejścia na giełdę

Onet poddaje w wątpliwość wyniki Megapanelu, a WP szykuje się do wejścia na giełdę

Brief.pl / Aktualności

„Dziennik Gazeta Prawna”, a za nim media z grupy Onet/RASP, podniósł kwestę kontrowersji związanych z nadchodzącymi wynikami badania Megapanel PBI/Gemius. Według doniesień, istnieje dziwna koincydencja z opóźnieniem ogłoszenia wyników badania i nieuwzględnienia w nich łącznego wyniku grup Onet/RASP oraz NK.pl z zapowiadanym debiutem giełdowym Wirtualnej Polski. Oto kolejna odsłona rywalizacji o prym wśród polskich portali.

-

Na początku wypada zaznaczyć, że wydawca „Dziennika Gazety Prawnej” - spółka Infor - jest powiązany kapitałowo z grupą Ringier Axel Springer Polska, która z kolei jest powiązana kapitałowo z Grupą Onet.pl.

Z artykułu opublikowanego na łamach dziennika wynika, że prawdopodobnie dojdzie do opóźnień w upublicznieniu wyników Megapanelu za luty 2015 r., ze względu na wątpliwości firm przeprowadzających badanie odnośnie tego czy wyniki mają uwzględnić łączną oglądalność grup Onet/RASP i NK.pl czy też pokazywać dane na temat obu podmiotów oddzielnie.

Przypomnijmy, Grupa Onet.pl kupiła NK.pl w grudniu zeszłego roku. Jednakże, oficjalna zgoda na połączenie obu podmiotów została wydana przez UOKiK 6 lutego 2015 roku. Według doniesień „DGP”, Gemius waha się czy uwzględnić łączny wynik Onet/RASP i NK.pl, ponieważ regulamin badania Megapanel głosi, że wyniki powinny uwzględnić dopiero pierwszy pełen miesiąc oficjalnej fuzji internetowych podmiotów. Oznacza to, że formalnie wyniki dla Onet/RASP i NK.pl powinny zostać podane oddzielnie. Jednakże, jak donosi „DGP”, przy wcześniejszych fuzjach i przejęciach nie stosowanego tego punktu regulaminu.

Dlaczego ta formalna kwestia budzi żywe zainteresowanie Grupy Onet/RASP? Ponieważ gdyby liczyć wyniki tej grupy oddzielnie od wyników NK.pl to okazałoby się, że Wirtualna Polska pozostanie liderem wśród polskich portali.

Jak wynika z danych za grudzień 2014 r. i styczeń 2015 r., WP ma nieznaczną przewagę nad Onet/RASP, co widać na poniższym wykresie.

Z oświadczenia, które przesłał „Briefowi” dział komunikacji Onetu wynika natomiast, że gdyby lutowe wyniki Megapanelu uwzględniły łączną oglądalność grup Onet/RASP i NK.pl to okazałoby się, że te połączone podmioty mogą pochwalić się zasięgiem na poziomie 16,1 mln realnych użytkowników.

Cieniem na całej sprawie kładzie się zbliżający się wielkimi krokami debiut giełdowy Wirtualnej Polski. Onet dostrzega w tych dwóch kwestiach - IPO WP i zagmatwana sytuacja z wynikami Megapanelu - dziwną koincydencję.

– Uważam opóźnienie wyników Megapanelu za co najmniej dziwne – skomentował sprawę na łamach „Dziennika Gazety Prawnej” Jonny Crowe, prezes Onetu. - W tym czasie zbiegło się kilka wydarzeń. Ogłoszenie przez WP terminu debiutu giełdowego. Upór w tytułowaniu się przez WP mianem lidera. Opóźnienie publikacji wyników w momencie, w którym NK.pl zostałaby w nich uwzględniona, co – według naszych szacunków – uczyniłoby nas na powrót liderem, po krótkim okresie prowadzenia przez WP – mówi Crowe.

W oświadczeniu przesłanym „Briefowi”, przedstawiciel Onetu zaznacza także, że wyliczenia Megapanelu „muszą być oparte o solidne i niezmienne podstawy”. - Ostatnie opóźnienia i zmiany w metodologii zmniejszają zaufanie rynku do przyjętej metody wyliczeń - czytamy w oświadczeniu.

Wirtualna Polska planuje swój giełdowy debiut na 8 maja. Wchodząc na warszawski parkiet, WP chce zebrać z rynku od 80 do 100 mln zł. Od 50 do 80 mln zł z tej puli ma zasilić dalszą ekspansję grupy - głównie przejęcia mające na celu zwiększenie zasięgu oraz inwestycje w segmencie e-commerce - a ok. 20-30 mln zł ma sfinansować spłatę części długu zaciągnięte przy okazji wykupu WP przez tandem o2-Innova Capital.

Prezes Wirtualnej Polski, Jacek Świderski, komentując sprawę dla  serwisu Wirtualne Media powiedział: „W poniedziałek Onet mówi, że zasięg w internecie jest przeceniany. W czwartek przekonuje, że jednak liczy na powrót po krótkim okresie prowadzenia przez WP na pozycję lidera w zasięgu i pogania firmę badawczą. Co wymyślą jutro? My spokojnie, krok po kroku, budujemy wartość Wirtualnej Polski”.

Do wątpliwości podnoszonych przez „DGP” oraz Onet odniosła się także firma Gemius, która jest częścią konsorcjum odpowiadającego za prowadzenie badania Megapanel.

- Gemius to firma badawcza, która prowadzi obiektywne badanie internetu. Data publikacji wyników nie ma żadnego związku z datą debiutu giełdowego Wirtualnej Polski - stwierdziła w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Anna Oziębło, dyrektor ds. badania Megapanel PBI/Gemius. - Obecnie realizujemy standardową procedurę weryfikacji danych przed ich upublicznieniem. Po jej zakończeniu lutowe wyniki zostaną udostępnione.

Opisywane wyżej kontrowersje są tylko i aż kolejną odsłoną rywalizacji Onetu i WP o fotel lidera wśród polskich portali. Tym razem zamiast akwizycji czy wzajemnych oskarżeń o niewłaściwe praktyki orężem stają się kontrowersje wokół wyników Megapanelu. Spora część branży internetowej ma wiele różnych zastrzeżeń, co do standardu mierzenie internetu w Polsce i ta dyskusja raczej nie wyklaruje nastrojów wokół badania. Z drugiej jednak strony, jeszcze nikt nie zaproponował nowego, alternatywnego i lepszego modelu niż Megapanel, który zdobyłby akceptację znaczącej większości graczy na polskim rynku internetowym.

[fot. © tashatuvango - Zobacz portfolio]

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.