Prawdziwy pokaz siły polskiego YouTube’a

Prawdziwy pokaz siły polskiego YouTube’a

Brief.pl / Aktualności

Po raz kolejny w tym tekście padnie sformułowanie, że rok 2015 to rok wideo. Jeśli ktoś do tej pory słysząc to hasło ironicznie się uśmiechał to teraz wypadałoby, aby przestał. Łukasz Jakóbiak przeprowadzając w swojej kawalerce wywiad z prezydentem Bronisławem Komorowski pokazał prawdziwą siłę jaką mają w Polsce twórcy internetowi.

-

Tak, zapewne gdyby nie trwała właśnie kampania wyborcza to prezydent Komorowski nie pojawiłby się w kawalerce Jakóbiaka. Nie zmienia to jednak faktu, że urzędująca głowa państwa, przy okazji ubiegająca się o reelekcję, gościła w programie o stricte internetowych formacie, charakterze, pochodzeniu i wykonaniu.

Publikacja tego wywiadu to jasna wskazówka, gdzie w tej chwili znajduje się kuźnia opinii młodego i średniego pokolenia. To prawdziwy pokaz siły polskiego YouTube’a, namacalny przykład, a nie jedynie zanonimizowany rezultat mniej bądź bardziej deklaratywnego badania.

Dla jasności, badania oddziaływania b(v)logosfery na kształtowanie się zachowań i opinii internautów są szalenie ważne i potrzebne. Ich wyniki nie przemawiają jednak do wyobraźni tak mocno, jak wywiad, który przeprowadził Łukasz Jakóbiak.

Zasięg na poziomie 11 mln ludzi jaki ma polska b(v)logosfera, według wyników badania B(v)log Power, deklaracja 70 proc. respondentów wspomnianego badania, którzy „żałowaliby, gdyby b(v)logosfera znikła z internetu” czy potwierdzenie w badaniu, że co trzeci internauta dokonał decyzji zakupowej pod wpływem opinii opublikowanej na blogu to tylko i aż dane statystyczne. Wywiad z prezydentem Komorowskim to realny przykład siły oddziaływania twórców internetowych, który jest znacznie cenniejszy od nawet najdokładniejszych danych, ponieważ jest punktem odniesienia wokół, którego można budować całą narrację na temat stanu b(v)logosfery.

Ta jedna rozmowa to w pewnym sensie nobilitacja dla wszystkich tzw. nowych mediów, lecz z drugiej strony to w pełni naturalna konsekwencja zmian jakie zachodzą w stylu konsumowania mediów. Niektórzy nazwą to tabloidyzacją, inni upadkiem mediów, a jeszcze inni ruchami tektonicznymi, które są spowodowane rozwojem zupełnie nowego medium jakim jest internet, medium, które jak żadne inne pozwala przekraczać różne granice i demokratyzować informacje oraz wiedzę.

Będziemy świadkami kolejnych wyłomów w swoistym monopolu tradycyjnych mediów, który polega na traktowaniu ich jako pierwszego wyboru przy różnego rodzaju komunikatach. Owszem, jedna rozmowa Jakóbiak - Komorowski nie sprawia, że nagle politycy zaczną pojawiać się wyłącznie na YouTubie. Jednakże, okazuje się, że formaty twórców internatowych są pełnoprawnymi kanałami dotarcia do wyborców. Już nie tylko własna aktywność w mediach społecznościowych będzie w cenie, ale także wykorzystywanie w komunikacji digital influencerów.

Ktoś może zauważyć, że marki tzw. komercyjne już jakiś czas temu to zrozumiały i dlatego coraz częściej współpracują z twórcami internetowymi. To oczywiście słuszne twierdzenie, lecz ten konkretny przykład jest o tyle istotny, że prawdopodobnie będzie szeroko komentowany w różnego rodzaju publikacjach, będzie przekraczał granice podziału na stare i nowe media, ale także dotrze do grup, które do tej pory miały mgliste pojęcie o tym co dzieje się w tej części interentu.

To wywiad wyjątkowy, ponieważ dzięki niemu swój „znak jakości” youtuberom daje prezydent Rzeczpospolitej.

Mając to wszystko na względzie, naprawdę nie należy się dziwić, że YouTube w końcu realizuje swoje plany odnośnie wprowadzenia płatnej subskrypcji. W internecie już teraz pojawia się wiele ekskluzywnych materiałów i formatów, które nie są tanie w produkcji, lecz niosą ze sobą ogromne wartości dla odbiorców. Spodziewajmy się kolejnych przykładów pokazu siły YouTube’a, ale pewnie tym razem kwantyfikatorem nie będzie ilość wywiadów z głową państwa, lecz wyniki finansowe płatnych polskich kanałów.

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?