wp - grudzien 2016

Outdoor będzie cyfrowy?

Outdoor będzie cyfrowy?

Brief.pl / Ludzie

Jakie są mocne i słabe strony rynku mediów w Polsce? Jaka jest rola reklamy zewnętrznej jako medium? Dlaczego warto korzystać z kanałów digitalowych? Między innymi na te pytania odpowiada William Eccleshare, CEO Clear Channel Outdoor Worldwide.

-

Jak odbiera Pan rynek mediów w Polsce? Jakie są nasze słabe i mocne strony? 

Myślę, że rynek mediów w Polsce jest teraz w bardzo ciekawym momencie rozwoju i w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat będziemy mogli zaobserwować na nim wiele zmian. My, jako Clear Channel, jesteśmy obecni w 30 krajach na całym świecie, począwszy od Australii, przez Chiny, na Europie skończywszy - mamy więc możliwość porównania wielu rynków. Niektóre z nich są bardzo rozwinięte, niektóre można określić mianem wschodzących, a wyjątkowość Polski polega na tym, że znajduje się gdzieś pośrodku tych dwóch kategorii. Z punktu widzenia międzynarodowej firmy Polska to bardzo atrakcyjny rynek inwestycyjny, m. in. dzięki dynamicznemu wzrostowi PKB oraz dużej ilości konsumentów. Z tego względu zdecydowaliśmy się uruchomić w Polsce ekrany digital, wierząc, że rynek mediów będzie gwałtownie dojrzewał i stawał się coraz bardziej wyrafinowany. 

Czy, Pana zdaniem, tak zwany digital jest przyszłością polskiego rynku?

Nie jestem zwolennikiem pojęcia „digital” - uważam, że jest ono zbyt szerokie, a te terminy, które obejmują wszystko, w istocie nic nie znaczą. Mogę jednak bez wahania powiedzieć, że rozwój technologiczny ma i będzie miał bardzo duży wpływ na wszystkie media, w tym również te nazywane mianem „out of home”. Kiedy mowa o technologiach w mediach outdoorowych należy wspomnieć o dwóch ważnych tematach. Jednym z nich są ekrany cyfrowe, które znacząco zmieniły nasze medium - dzięki nim wiadomość wyświetlana przez reklamodawców może zmieniać się kilka razy dziennie, mają oni również możliwość prezentacji dużo lepszej jakości obrazów. Drugą ważna zmiana dotyczy relacji między mediami outdoorowymi, a urządzeniami mobilnymi. Urządzenia mobilne są coraz bardziej znaczącym narzędziem komunikacji. Ludzie korzystają ze swoich smartfonów właściwie nieustannie, również poza domem, co pozwala połączyć obydwa środki przekazu - mobile i outdoor. W naszej ofercie w Polsce łączymy je w sieci City Connect na 2 tysiącach Citylightów wyposażonych w czytniki NFC/QR code oraz ofertą „Free WiFi” poprzez nasze Citylighty.

Jakie są wady i zalety wykorzystania digitalu?

Przede wszystkim ten kanał zachęca nowych reklamodawców do inwestowania w nasze medium. Tym, co na pewno działa na jego korzyść jest możliwość zmiany komunikatów reklamowych kilka razy dziennie, co pozwala w bardziej dopasowany sposób docierać do grup odbiorców. Jest jednak kosztowny kanał, wymagający wyższych inwestycji niż tradycyjny outdoor. Z tego względu reklamodawcy decydujący się na niego powinni być pewni, że reklama, którą chcą prezentują, jest dobrze przygotowana i że trafia do wartościowych, dla naszej firmy, odbiorców. Wykorzystanie tych samych kreacji w mediach cyfrowych, z których korzystaliśmy w tradycyjnym kanale outdoorowym, nie sprawdzi się i nie przyniesie żadnego dodatkowego zysku. Oczywiście na stworzenie dobrej reklamy składa się wiele czynników. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że tym, co trafia do konsumentów, to prosty i jasny przekaz. Reklama nie musi zawierać wielu słów - ważne, żeby składała się z wymownych, silnych obrazów. Nasza oferta digitali w Polsce daje dodatkowy atut wyjątkowej przestrzeni w jakiej się znajduje – przestrzeni galerii handlowej z jej bardzo atrakcyjną grupą docelową.

Jaka jest dzisiaj rola reklamy zewnętrznej jako medium?

Przede wszystkim jest to, moim zdaniem, ostatnie prawdziwie masowe medium. W przeciągu ostatnich 10-15 lat wszystkie inne media ulegały coraz większej fragmentaryzacji. Telewizja, która swego czasu docierała do mas, teraz jest bardzo dopasowana do konkretnych grup odbiorców. To oczywiście odpowiada niektórym reklamodawcom, są jednak tacy, którzy chcą docierać do większej, bardziej różnorodnej publiczności. Po drugie warto zwrócić uwagę na to, że trendy demograficzne pokazują, iż ludzie coraz więcej czasu spędzają poza domem. To sprawia, że komunikaty reklamowe znajdujące się w przestrzeni miejskiej mają większą szansę wpływać na zachowania konsumenckie.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.