Jak budować kreatywne środowisko w małej i dużej firmie?

Jak budować kreatywne środowisko w małej i dużej firmie?

Brief.pl / Inspiracje

Gala Rankingu 50 najbardziej kreatywnych w biznesie za nami. Jej ważną częścią była dyskusja, w której staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób małe i duże firmy mogą skutecznie budować takie organizacje, które sprzyjają pobudzaniu kreatywności pracowników.

-

W debacie udział wzięli: Agnieszka Zawistowska (dyrektor UPC Biznes), Renata Wiśniewska (VP Chief Talent Officer w Grupie Wirtualna Polska), Marcin Gruszka (rzecznik prasowy Play), Grzegorz Kiszluk (redaktor naczelny magazynu „Brief”), Patryk Strzelewicz (współwłaściciel spółki Games Technologies) oraz Wojciech Szpil, (prezes zarządu Totalizatora Sportowego).

W trakcie debaty jeden z kluczowych wątków dotyczył tego, czego małe firmy mogą się nauczyć od dużych, jeżeli chodzi o proesy wspierające kreatywność. Jak zauważyła Agnieszka Zawistowska, dziś kwestie pobudzania kreatywności i innowacyjności to nie wybór firm, a ich obowiązek. - Kreatywność musi być wpisana w kulturę firmy. Nie może dotyczyć tylko jednej komórki odpowiedzialnej za innowacje - podkreśliła dyrektor UPC Biznes.

Z tą opinią zgodził się Wojciech Szpil prezes Totalizatora Sportowego. Dodał, iż w małych firmach procesy kreatywne mogą być nieco bardziej chaotyczne, natomiast duże organizacje nie mogą sobie na to pozwolić. - Kreatywność jest atutem każdego pracownika, a ta przekłada się na sukces całej firmy - zauważył.

Patryk Strzelewicz zwrócił natomiast uwagę, że kreatywność nie jest wynikiem umów czy procedur, lecz rezultatem panującej atmosfery. - Najlepsze pomysły często pojawiają się, kiedy rozmawiamy w kuchni - wyznał. - Nie dalej jak trzy tygodnie temu jeden z naszych pracowników, który nie ma nic wspólnego z projektowaniem produktów zaproponował pewne rozwiązanie, przeanalizowaliśmy czy jest to wykonalne i okazało się, że niedługo wdrażamy je do produkcji. W większości korporacji jest to nie do pomyślenia - dodał.

- Nam jest wciąż bliżej do tego, by być startupem. Przemyślałbym na miejscu małych firm czy chcą iść w kierunku dużych firm, ponieważ to oznacza więcej procedur. Startupowcy, nie zmieniajcie się albo zmieniajcie się z głową - powiedział Marcin Gruszka.

Jak zauważyła Agnieszka Zawistowska, dzielenie świata na kolorowe startupy i szare korporacje nie jest trafne. - Nie ma dwóch biegunów. Wszędzie pracują ludzie innowacyjni, niezależne od wielkości firmy - podkreśliła.

A co poradziłaby małym firmom Renata Wiśniewska z Wirtualnej Polskie? - Patrzeć, obserwować i uczyć się na błędach tych największych. Zawsze mamy więcej pomysłów, planów niż ludzi i możliwości realizacji. Działamy w deficycie zasobów. Wy też - powiedziała.

- Nie zmieniaj ludzi, zmieniaj otoczenie - poradził natomiast Grzegorz Kiszluk.

Zobacz inne polecane artykuły

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.