Jak budować kreatywne środowisko w małej i dużej firmie?

Jak budować kreatywne środowisko w małej i dużej firmie?

Brief.pl / Inspiracje

Gala Rankingu 50 najbardziej kreatywnych w biznesie za nami. Jej ważną częścią była dyskusja, w której staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób małe i duże firmy mogą skutecznie budować takie organizacje, które sprzyjają pobudzaniu kreatywności pracowników.

-

W debacie udział wzięli: Agnieszka Zawistowska (dyrektor UPC Biznes), Renata Wiśniewska (VP Chief Talent Officer w Grupie Wirtualna Polska), Marcin Gruszka (rzecznik prasowy Play), Grzegorz Kiszluk (redaktor naczelny magazynu „Brief”), Patryk Strzelewicz (współwłaściciel spółki Games Technologies) oraz Wojciech Szpil, (prezes zarządu Totalizatora Sportowego).

W trakcie debaty jeden z kluczowych wątków dotyczył tego, czego małe firmy mogą się nauczyć od dużych, jeżeli chodzi o proesy wspierające kreatywność. Jak zauważyła Agnieszka Zawistowska, dziś kwestie pobudzania kreatywności i innowacyjności to nie wybór firm, a ich obowiązek. - Kreatywność musi być wpisana w kulturę firmy. Nie może dotyczyć tylko jednej komórki odpowiedzialnej za innowacje - podkreśliła dyrektor UPC Biznes.

Z tą opinią zgodził się Wojciech Szpil prezes Totalizatora Sportowego. Dodał, iż w małych firmach procesy kreatywne mogą być nieco bardziej chaotyczne, natomiast duże organizacje nie mogą sobie na to pozwolić. - Kreatywność jest atutem każdego pracownika, a ta przekłada się na sukces całej firmy - zauważył.

Patryk Strzelewicz zwrócił natomiast uwagę, że kreatywność nie jest wynikiem umów czy procedur, lecz rezultatem panującej atmosfery. - Najlepsze pomysły często pojawiają się, kiedy rozmawiamy w kuchni - wyznał. - Nie dalej jak trzy tygodnie temu jeden z naszych pracowników, który nie ma nic wspólnego z projektowaniem produktów zaproponował pewne rozwiązanie, przeanalizowaliśmy czy jest to wykonalne i okazało się, że niedługo wdrażamy je do produkcji. W większości korporacji jest to nie do pomyślenia - dodał.

- Nam jest wciąż bliżej do tego, by być startupem. Przemyślałbym na miejscu małych firm czy chcą iść w kierunku dużych firm, ponieważ to oznacza więcej procedur. Startupowcy, nie zmieniajcie się albo zmieniajcie się z głową - powiedział Marcin Gruszka.

Jak zauważyła Agnieszka Zawistowska, dzielenie świata na kolorowe startupy i szare korporacje nie jest trafne. - Nie ma dwóch biegunów. Wszędzie pracują ludzie innowacyjni, niezależne od wielkości firmy - podkreśliła.

A co poradziłaby małym firmom Renata Wiśniewska z Wirtualnej Polskie? - Patrzeć, obserwować i uczyć się na błędach tych największych. Zawsze mamy więcej pomysłów, planów niż ludzi i możliwości realizacji. Działamy w deficycie zasobów. Wy też - powiedziała.

- Nie zmieniaj ludzi, zmieniaj otoczenie - poradził natomiast Grzegorz Kiszluk.

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.