wp - grudzien 2016

8 faktów o przedsiębiorczych kobietach

8 faktów o przedsiębiorczych kobietach

Brief.pl / Wiedza

Polska przedsiębiorcza jest kobietą? Niestety nie. Z różnych względów, kobiety rzadziej zakładają firmy niż mężczyźni i, statystycznie rzecz biorąc, radzą sobie we własnej działalności gospodarczej nieco gorzej niż mężczyźni. Oto 8 faktów o przedsiębiorczych kobietach.

-

1. Tylko co czwarty startupowiec w Polsce jest kobietą.

Panowie są w tej grupie zdecydowanie nadreprezentowani, ponieważ jeżeli spojrzymy na ogół populacji to panie stanowią 52 proc. mieszkańców Polski.

2. Kobiety-startuperki stanowią zaledwie 5,1 proc. wszystkich dorosłych Polaków.

Panowie zaś 12,3 proc. Mówi się, że Polacy są narodem przedsiębiorczym. Zapewne coś w tym jest, ale jeżeli chodzi o czystą statystykę firm na wczesnym etapie rozwoju to jest zgoła inaczej.

3. Tylko 1/3 polskich firm należy do kobiet.

Tutaj nie odbiegamy znacząco od światowej średniej - zaledwie 35,3 proc. firm na świecie jest zarządzanych przez kobiety.

4. 43,8 proc. firm założonych przez kobiety „dożywa” 5. roku funkcjonowania.

Panowie mogą się szczycić tym, że w ich wypadku te statystyki nieznacznie przekraczają wartość 46 proc.

5. Zaledwie 3,8 proc. startupów prowadzonych przez kobiety „dożywa” 3,5 roku.

W wypadku mężczyzn jest to 9,2 proc. Znacząco lepiej, ale też nie fenomenalnie.

6. Tylko co dziesiąty pracownik sektora IT to kobieta.

Kiedyś modne było hasło „kobiety na traktory”. Dzisiaj warto namawiać Panie do nauki programowania.

7. Kobiety rozpoczynają działalność gospodarczą średnio dwa razy rzadziej niż mężczyźni.

Jest szereg powodów, które wpływają na taki stan rzecz. Według raportu PARP „Przedsiębiorczość kobiet w Polsce” kobiety nie zakładają własnych firm, ponieważ nie mają na to funduszy lub nie potrafią ich pozyskać. Barierą dla pań są też procedury administracyjne i nadmierna biurokracja. Kolejnymi ważnymi czynnikami są strach przed porażką, brak pomysłu na biznes oraz trudności w pogodzeniu życia zawodowego z życiem rodzinnym.

8. „Statystyczna” polska bizneswoman ma 45 lat i rodzinę.

„Ja jestem kobieta pracująca i żadnej pracy się nie boję”.

Źródła: Raport „25 lat wolności oczami ludzi biznesu”, Raport PARP „Przedsiębiorczość kobiet w Polsce”, Raport „Global Entrepreneurship Monitor"

© Kaspars GrinvaldsZobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.