Zapomnijcie o niższym podatku VAT na e-booki

Zapomnijcie o niższym podatku VAT na e-booki

Brief.pl / Aktualności

Jedną z największych bolączek rynku e-booków jest stawka VAT. Wydawcy i dystrybutorzy od lat podnoszą, że elektroniczne książki są takim samym dobrem jak książki papierowe, więc powinny być objęte niższą stawką podatku od wartości dodanej. Niestety, europejski trybunał orzekł, że e-booki to usługa, więc najwyższa stawka VAT jest jak najbardziej stosowna.

-

TSUE wydał wyrok w sprawie Komisja Europejska przeciwko Francji i Luksemburgowi. Te dwa państwa uznały, że e-booki należy traktować tak samo jak książki papierowe, czyli objąć je niższą stawką VAT - we Francji wynosi ona od 2012 roku 5,5 proc., a w Luksemburgu 3 proc. Zdaniem Komisji Europejskiej to błąd i TSUE przychylił się do tej opinii.

- Trybunał stwierdził, że dyrektywa VAT wyłącza jakąkolwiek możliwość zastosowania obniżonej stawki VAT do „usług świadczonych drogą elektroniczną. Według Trybunału dostawa książek elektronicznych stanowi takąTrybunał odrzucił argument, zgodnie z którym dostawa książek elektronicznych stanowi dostawę towarów (a nie świadczenie usług). Jedynie nośnik fizyczny umożliwiający lekturę książek elektronicznych może być bowiem zakwalifikowany jako „rzecz”, nie jest on jednak obecny podczas dostawy książek elektronicznych - tak brzmi treść informacji prasowej dotyczącej tego wyroku TSUE.

Pisząc w skrócie, trybunał uznał, że e-booki to usługa, a nie dobro, więc obowiązuje je najwyższa stawka VAT. Francja i Luksemburg muszą zatem podnieść VAT na elektroniczne książki oraz zapłacić karę.

- Ten wyrok traktuje treść książki przedmiotowo. Może to być bardzo niesprawiedliwe wobec osób, które uwielbiają konkretną książkę za to jakie wartości im dała, co zmieniła w ich życiu. A podobno książki nie powinno oceniać się po okładce, tylko po tym, co zawiera w środku. Ten wyrok jest bardzo niesprawiedliwy i nakłada karę w postaci droższego dostępu do książek dla osób, które chcą ją kupić z legalnego źródła - komentuje dla „Briefu” wyrok TSUE Marcin Łukiańczyk, twórca serwisu Upolujebooka.pl.

Niedawno szerokim echem odbiły się wyniki badań czytelnictwa w Polsce. Pokazują one, że aż ponad 6,2 mln Polaków żyje całkowicie poza kulturą pisma, czyli w ogóle nie czyta, a 19 mln Polaków w zeszłym roku nie przeczytało nawet skromnego fragmentu książki.

Cóż, e-booki są szansą na to, żeby pobudzać czytelnictwo. Mogą być tańszą i łatwiej dostępna alternatywą dla wydań papierowych. Ale nie spełnią w pełni swojej roli, jeżeli władze UE nadal będą je postrzegać jako „usługę” i forsować dla nich najwyższą stawkę podatku VAT.

 

© georgejmclittleZobacz portfolio

 

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.