Zapomnijcie o niższym podatku VAT na e-booki

Zapomnijcie o niższym podatku VAT na e-booki

Brief.pl / Aktualności

Jedną z największych bolączek rynku e-booków jest stawka VAT. Wydawcy i dystrybutorzy od lat podnoszą, że elektroniczne książki są takim samym dobrem jak książki papierowe, więc powinny być objęte niższą stawką podatku od wartości dodanej. Niestety, europejski trybunał orzekł, że e-booki to usługa, więc najwyższa stawka VAT jest jak najbardziej stosowna.

-

TSUE wydał wyrok w sprawie Komisja Europejska przeciwko Francji i Luksemburgowi. Te dwa państwa uznały, że e-booki należy traktować tak samo jak książki papierowe, czyli objąć je niższą stawką VAT - we Francji wynosi ona od 2012 roku 5,5 proc., a w Luksemburgu 3 proc. Zdaniem Komisji Europejskiej to błąd i TSUE przychylił się do tej opinii.

- Trybunał stwierdził, że dyrektywa VAT wyłącza jakąkolwiek możliwość zastosowania obniżonej stawki VAT do „usług świadczonych drogą elektroniczną. Według Trybunału dostawa książek elektronicznych stanowi takąTrybunał odrzucił argument, zgodnie z którym dostawa książek elektronicznych stanowi dostawę towarów (a nie świadczenie usług). Jedynie nośnik fizyczny umożliwiający lekturę książek elektronicznych może być bowiem zakwalifikowany jako „rzecz”, nie jest on jednak obecny podczas dostawy książek elektronicznych - tak brzmi treść informacji prasowej dotyczącej tego wyroku TSUE.

Pisząc w skrócie, trybunał uznał, że e-booki to usługa, a nie dobro, więc obowiązuje je najwyższa stawka VAT. Francja i Luksemburg muszą zatem podnieść VAT na elektroniczne książki oraz zapłacić karę.

- Ten wyrok traktuje treść książki przedmiotowo. Może to być bardzo niesprawiedliwe wobec osób, które uwielbiają konkretną książkę za to jakie wartości im dała, co zmieniła w ich życiu. A podobno książki nie powinno oceniać się po okładce, tylko po tym, co zawiera w środku. Ten wyrok jest bardzo niesprawiedliwy i nakłada karę w postaci droższego dostępu do książek dla osób, które chcą ją kupić z legalnego źródła - komentuje dla „Briefu” wyrok TSUE Marcin Łukiańczyk, twórca serwisu Upolujebooka.pl.

Niedawno szerokim echem odbiły się wyniki badań czytelnictwa w Polsce. Pokazują one, że aż ponad 6,2 mln Polaków żyje całkowicie poza kulturą pisma, czyli w ogóle nie czyta, a 19 mln Polaków w zeszłym roku nie przeczytało nawet skromnego fragmentu książki.

Cóż, e-booki są szansą na to, żeby pobudzać czytelnictwo. Mogą być tańszą i łatwiej dostępna alternatywą dla wydań papierowych. Ale nie spełnią w pełni swojej roli, jeżeli władze UE nadal będą je postrzegać jako „usługę” i forsować dla nich najwyższą stawkę podatku VAT.

 

© georgejmclittleZobacz portfolio

 

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.