Be or not to be … social?

Be or not to be … social?

Brief.pl / Inspiracje

Czy jest to możliwie w czasach, kiedy media społecznościowe karmią nas informacjami, dostarczają rozrywki, czy służą utrzymywaniu kontaktu ze znajomi? W przypadku firm bycie social, może być wpisane w jej sposób komunikacji i stanowić o jej atrakcyjności. Kamil Mirowski stawia prowokującą tezę dotyczącą bycia social, czy zgadzacie się z jego argumentami?

-

Być, czy nie być social? Być, zdecydowanie być! Parafrazując słowa Jaya Baera – trzeba skupić się na tym, by być społecznym a nie na tym jak robić social (Focus how to be social, not how to do social). 



To zdanie, które powinno być mottem wszystkich działań firm zajmujących się social media marketingiem. W ferworze walki o polubienia i komentarze często zapominamy co tak naprawdę liczy się w mediach społecznościowych, jaki drzemie w nich potencjał i jaką szansą są dla każdej firmy i ich marek.

W działaniach marek w mediach społecznościowych widać ewidentnie pewną ewolucję. Jeszcze niedawno firmy posiadały swoje Profile Sponsorowane na Naszej Klasie, później wszyscy musieli być na Facebooku. Na przełomie roku 2013 i 2014 głośnym tematem było ROI (return-on-investment, czyli zwrot z inwestycji) z działań w social media. Dzisiaj coraz częściej mówi się o wizerunkowej roli mediów społecznościowych oraz o obsłudze klienta. Wydaje mi się, że to dobry kierunek.

Nadal jednak mam wrażenie, że działania skupione są na tym, aby robić social media, a nie być społecznościowym. Co przez to rozumiem? Robienie socialu rozumiem jako produkcję treści na kanały społecznościowe i publikacja tych treści w ów kanałach. Innymi słowy – postowanie dla postowania. To niestety częsta praktyka wśród firm mniej świadomych oraz wśród mniejszych agencji, które działania socialowe sprowadzają do publikowana postów na Facebooku.

Oczywiście prowadzenie komunikacji i utrzymywanie stałego kontaktu ze społecznością jest istotne, nie powinno jednak być traktowane, jako jedyna i główna aktywność firmy w social media. Profil w serwisie społecznościowym traktowany jest wtedy tylko jak kanał przekazywania informacji z nadzieją na reakcje w postaci komentarzy i polubień. Co prowadzi do patologicznych sytuacji i wrzucania śmiesznych treści (tzw. lolcontentu), kompletnie nieistotnych z punktu widzenia życia marki, dla nabicia statystyk.

Bycie social polega na budowaniu społeczności wokół marki. Co to znaczy? To znaczy, że firma / marka musi swoim działaniem i zachowaniem budować prawdziwe relacje z członkami społeczności. To przede wszystkim gotowość do prowadzenia dialogu nawet z pojedynczymi osobami, otwartość na zdanie członków społeczności, chęć poznawania społeczności i słuchania tego co ma do powiedzenia, gotowość do udzielenia pomocy. Strona na facebooku bez aktywnych użytkowników staje się zwykłą tablicą ogłoszeń.

Jak to zrobić? Wydaje mi się, że „wystarczy” zmienić podejście. Przestać traktować profil w social media jak słup ogłoszeniowy, wyrzucić excela z wyliczonym ROI, przestać myśleć o kolejnym kalendarzu wpisów, „lajeczkach” i „komciach” i zacząć patrzeć z szerszej perspektywy. Bycie social to zmienianie codziennego życia naszych Użytkowników. Stwarzanie okazji do poznawania konsumentów i udzielania im pomocy. Najwyższą wartością dla naszych działań w Mediach Społecznościowych jest to, że Użytkownik będzie chciał się tymi aktywnościami podzielić ze swoimi znajomymi. A mówi się, że najczęściej dzielimy się tym, co kochamy. Musisz dać użytkownikowi możliwość pokochania cię i twojej marki i tego, co chcesz powiedzieć.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.