Polskie startupy: Stan ekosystemu AD 2015

Polskie startupy: Stan ekosystemu AD 2015

Brief.pl / Wiedza

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją Borysa Musielaka dotyczącego stanu polskich startupów AD 2015. Prezentacja została przygotowana w języku angielskim.

-

Poprosiliśmy o komentarz autora prezentacji Borysa Musielaka - Z początkiem wieku powstawały w Polsce głównie klony udanych biznesów z zagranicy: Allegro (klon eBay), Onet, WP (klon Yahoo, AOL), Merlin (klon Amazona) Gadu-Gadu (klon ICQ) czy Grono, Nasza-klasa (klonujący po kolei Classmates, Friendster, MySpace, potem Facebook). 

 

Mniej więcej pod koniec pierwszej dekady nowego wieku rynek na takie infrastrukturalne usługi na rodzimym rynku się zapełnił. Zaczęły powstawać usługi bardziej niszowe, które żeby osiągnąć sukces musiały działać globalnie. Od 2010 roku możemy mówić już o prawdziwym boomie polskich startupów z globalnymi aspiracjami (choć brak jeszcze spektakularnych sukcesów liczonych w miliardach dolarów). To konsekwencja zarówno nasycającego się rynku lokalnego, zastrzyku gotówki (zarówno z Unii Europejskiej jak i z funduszy stworzonych przez founderów "pierwszej fali", takich jak twórca Onetu Piotr Wilam) oraz coraz większej wymiany talentów poprzez międzynarodowy networking między Warszawą, Berlinem, Londynem, Tel Awiwem czy Silicon Valley.

 

W prezentacji postarałem się wymienić startupy działające w czterech branżach które moim zdaniem definiują Polskę na rynku międzynarodowym: hardware, big data, design/fashion i specjalizowane usługu B2B. Gdybym miał zakładać się o to który z wymienionych startupów osiągnie magiczną wycenę miliarda dolarów, postawiłbym na któryś z Saasów, czyli np. InvoiceOcean, czy Brand24, albo jeden ze startupów budujących infrastrukturę, jak Estimote (zakładając że uda im się rozwiązać friction).

© cacaroot - Zobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.