Polskie startupy: Stan ekosystemu AD 2015

Polskie startupy: Stan ekosystemu AD 2015

Brief.pl / Wiedza

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją Borysa Musielaka dotyczącego stanu polskich startupów AD 2015. Prezentacja została przygotowana w języku angielskim.

-

Poprosiliśmy o komentarz autora prezentacji Borysa Musielaka - Z początkiem wieku powstawały w Polsce głównie klony udanych biznesów z zagranicy: Allegro (klon eBay), Onet, WP (klon Yahoo, AOL), Merlin (klon Amazona) Gadu-Gadu (klon ICQ) czy Grono, Nasza-klasa (klonujący po kolei Classmates, Friendster, MySpace, potem Facebook). 

 

Mniej więcej pod koniec pierwszej dekady nowego wieku rynek na takie infrastrukturalne usługi na rodzimym rynku się zapełnił. Zaczęły powstawać usługi bardziej niszowe, które żeby osiągnąć sukces musiały działać globalnie. Od 2010 roku możemy mówić już o prawdziwym boomie polskich startupów z globalnymi aspiracjami (choć brak jeszcze spektakularnych sukcesów liczonych w miliardach dolarów). To konsekwencja zarówno nasycającego się rynku lokalnego, zastrzyku gotówki (zarówno z Unii Europejskiej jak i z funduszy stworzonych przez founderów "pierwszej fali", takich jak twórca Onetu Piotr Wilam) oraz coraz większej wymiany talentów poprzez międzynarodowy networking między Warszawą, Berlinem, Londynem, Tel Awiwem czy Silicon Valley.

 

W prezentacji postarałem się wymienić startupy działające w czterech branżach które moim zdaniem definiują Polskę na rynku międzynarodowym: hardware, big data, design/fashion i specjalizowane usługu B2B. Gdybym miał zakładać się o to który z wymienionych startupów osiągnie magiczną wycenę miliarda dolarów, postawiłbym na któryś z Saasów, czyli np. InvoiceOcean, czy Brand24, albo jeden ze startupów budujących infrastrukturę, jak Estimote (zakładając że uda im się rozwiązać friction).

© cacaroot - Zobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.