wp - grudzien 2016

RTB rewolucja, czy ewolucja?

RTB rewolucja, czy ewolucja?

Brief.pl / Wiedza

Rynek reklam online przechodzi wiele zmian. Odeszliśmy od prostych modeli rozliczeniowych, a marketerzy otrzymali narzędzia mierzące skuteczność kampanii, dzięki którym mogą precyzyjniej planować działania komunikacyjne i docierać do konsumentów. Zapytaliśmy Marcina Olszewskiego z Amnet Polska o opinię co czeka rynek reklamy przez pryzmat RTB.

-

Co czeka reklamę online w 2015 przez pryzmat RTB?

 

Przede wszystkim zmiany w zakresie efektywności i dostarczaniu lepszych rezultatów poprzez emisję reklam bezpośrednio i wyłącznie do grupy docelowej. W 2014 roku w końcu doczekaliśmy się polskich integratorów danych, którzy dostarczają dane bezpośrednio do platform DSP (platformy zakupowe w modelu RTB). Dalej jest wiele do życzenia ale jest to już jakiś krok w kierunku lepszego i zakładam, że możemy spodziewać się dalszego rozwoju dostarczycieli danych w 2015 roku. Tym samym zobaczymy wzrost wydatków reklamowych w tym modelu.

Czeka nas też większy nacisk na widoczność reklam, o którym ostatnio jest dość głośno. Już teraz platformy zakupowe w modelu RTB umożliwiają optymalizację pod względem widoczności reklam. Reklamodawcy w końcu zdali sobie z tego sprawę iż duża część reklam (nie tylko w Internecie) nie jest w ogóle widziana przez odbiorców. Reklama online umożliwia bieżącą weryfikację i odsiewanie nie widocznych formatów, a dalej możliwość licytowania pojedynczej odsłony z optymalizacją względem widoczności danej formy reklamowej.

 

Czy RTB zabierze coś telewizji? OOH?


Mimo wszystko z żalem nie oczekiwałbym takiej sytuacji w 2015 roku. Jednak jak tylko Smart TV czy ogólnie pojęte telewizory podłączone do Internetu będą zyskiwały na popularności możemy się spodziewać, że model RTB zabierze budżety z tradycyjnej telewizji. Na chwilę obecną zakup w modelu RTB jest doskonałym uzupełnieniem kampanii telewizyjnych, dzięki któremu możliwe jest synchronizowanie reklamy TV i reklam w Internecie, a tym samym budowanie pełnego zasięgu w grupie docelowej.

 

Jak RTB wpisuje się w ekosystem komunikacji?

 

Na samym początku było tylko uzupełnieniem całego ekosystemu komunikacji ale ostatnio zdarza się, że to właśnie RTB jest jego sercem, do którego dobudowywany jest zasięg w postaci innych kanałów. Holistyczne spojrzenie z jednej platformy na cały Internet prędzej czy później zaskarbi sobie uznanie reklamodawców. Uniknięcie duplikacji przekazu reklamowego niezależnie od miejsca pobytu internauty oraz możliwość remarketingu w postaci pre-roll’a na YouTube czy spersonalizowanej reklamy remarketingowej na Facebook`u daje możliwość dotarcia do wybranego grona odbiorców komunikatu.

 

Czy i jak zmieniło się postrzeganie RTB przez klientów? Czy przenoszą budżety do online z TV?

 

Wzrost udziałów modelu RTB w reklamie online nie dyktowałbym przenoszeniu budżetów z TV do online’u. Owszem reklama online zyskuje kosztem innych mediów ale nie powiedziałbym, że to model RTB jest głównym czynnikiem przenoszenia budżetów z TV do online’u. Z pewnością model RTB zyskuje kosztem standardowego zakupu reklamy display (np.: w sieciach reklamowych) poprzez większą efektywność zarówno w kampaniach wizerunkowych jak i performance’owych. Jednak odpowiadając na pytanie; nie uważam, że to RTB jest głównym powodem przenoszenia budżetów z TV do online’u.

© Tim - Zobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.