wp - grudzien 2016

Jak pisać case study?

Jak pisać case study?

Brief.pl / Wiedza

Prędkości nabiera popularność jednej z form przedstawienia klientom, czym zajmuje się firma. Stają się nią prezentacje konkretnych przypadków - case study. Firmy chwalą się swoimi rozwiązaniami - chwalą się, często natomiast nie pomagają swoim klientom. Przedsiębiorcy opisują swoje działania, jednak wcześniej rzadko zadają sobie ważne pytanie: czy klienci borykają się z problemem, na który odpowiadam? Czy właśnie takiego rodzaju informacji potrzebują? Przedstawianie case study może stać się najefektywniejszym ruchem, jaki podejmiesz w obszarze marketingu treści. Komentuje Barbara Stawarz.

-

Odpowiedni przypadek przekonująco, a zarazem subtelnie, pokaże Twoje produkty czy usługi - opowie historię problemu, z jakim klienci mają styczność, przedstawi jego rozwiązanie, metodę pokonującą przeciwność i może stać się najsilniejszym punktem Twojej strategii marketingowej.

Poprawnie skonstruowanym case study możesz przekonać do siebie nowych klientów, którzy zdecydowali się już na kupno konkretnego dobra lub usługi, ale nie wiedzą, gdzie dokonać zakupu. Zadbaj zatem o swój biznes, pomagaj swoim klientom i edukuj ich.

- Dobre case study jako narzędzie content marketingowe powinno przede wszystkim realizować cele założone w strategii. W przypadku tego narzędzia najczęściej są to budowanie i wzmacnianie eksperckiego wizerunku marki, zaprezentowanie usług lub produktów firmy, a tym samym przyciągnięcie potencjalnych klientów. Studium przypadku powinno być tak skonstruowane, by odbiorca miał realną korzyść z zapoznania się z nim. To może być nawet inspiracja do samodzielnego działania. - ocenia Barbara Stawarz z Content King.

Chcąc zwiększyć swoją wiarygodność, poproś zadowolonych klientów o referencje, zaprezentuj statystyki, urozmaić swój tekst wartościowymi informacjami. To nie tylko ukaże Cię w korzystnym świetle, także pozwoli Twoim klientom zdobyć wiedzę, pomoże im i umocni Waszą więź.

Oto 5 rad, jak pisać case study:

 

1. Zaciekaw

Aby czytelnik… a raczej jego uwaga, wpadła w Twoje sidła, potrzebujesz dobrej historii. Ponieważ ten, kto zapoznaje się właśnie z Twoim case study jest dla Ciebie jak najsurowszy krytyki literacki i to, czy skończy w ogóle czytać tekst, nad którym pracowałeś godzinami, zależy od tego czy zaspokoisz literacki głód czytelnika-amatora. Oczywiście ważna jest dla niego sama treść. Kto jednak chce swój wolny czas spędzać na czytaniu słabo napisanych tekstów, opisujących wtórnie nudne tematy, które go nie dotyczą? Przygotuj się, włóż serce w swoją prezentację, wykaż się kreatywnością. Zbuduj fabułę historii i napięcie wokół niej, podawaj przykłady. Zamiast napisać, że zwiększyły się Wasze dochody, bo zrobiliście X i Y, opowiedz o pierwszym pomyśle, zmianie konwencji, konsekwencjach, plusach i minusach, włożonym trudzie, o tym, jak Twoja firma zdołała osiągnąć tak spektakularne wyniki i planach wykorzystania tego faktu. Niech klient odnajdzie wartościowy przekaz w każdej części prezentacji, niech skupia się na rozwiązaniu problemu od informacji na temat jego istnienia do momentu rozważenia wszystkich możliwych konsekwencji.

Cel, jaki chcesz osiągnąć to przekonanie odbiorców do treści, które im serwujesz. Tylko czytane i polecane mogą być nazywane dobrymi case studies, czyli takimi, które ludzi ciekawią i są dla nich użyteczne.

2. Spełniaj oczekiwania

Pamiętaj: case study nie jest tworzony z myślą o Tobie ani o Twojej marce, jest tworzony dla czytelnika, czyli Twojego potencjalnego klienta. Wydawać się może, że prezentujesz swój przypadek, aby pochwalić się, podzielić doświadczeniem… Jednak to nie są główne powody jego istnienia. Podstawowym motywem Twoich działań jest osiągnięcie korzyści z opisania historii - po stronie tak czytelnika, jak i Twojej.

Bądź autentyczny i nie wypisuj peanów na swoją cześć, ponieważ każda inteligentna osoba prędzej czy później zorientuje się i straci zaufanie do kogoś, kto w sposób nieobiektywny prezentuje rzeczywistość w sferze biznesu. Skup się na problemach, które spotykają Twoich klientów. Postaraj się przyjąć ich punkt widzenia, połóż nacisk na ich potrzeby. Mów mniej o produkcie, więcej na temat rozwiązania problemu. Efektywne case study to takie, które mają przełożenie na działalność ich odbiorców. Dlatego bądź szczegółowy. Powiedz, co było problemem i jakie podjęto kroki, aby go rozwiązać. A jeżeli na końcu historii dowiadujemy się, że jest to prawdziwa historia sukcesu, powiedz, w jaki sposób mierzono postęp. Spraw, aby Twój case study spełnił oczekiwania odbiorcy, a zwiększysz swoje szanse na to, że wróci on do Ciebie nie tylko po to, aby przeczytać, co słychać, ale jako konsument, pewny jakości tego, co masz mu do zaoferowania.

3. Zadbaj o referencje

Co sprawia, że chcesz przeczytać właśnie ten case study? Co przekona do niego Twojego klienta? Podczas tworzenia swojej prezentacji bezustannie stawiaj się w sytuacji konsumenta.

Dzielisz się swoją historią, ponieważ to właśnie dziedzina, którą się interesujesz i na której się znasz. Jest to pole, na którym masz duże doświadczenie i dzięki temu jesteś kompetentny do tego, aby inni wzorowali się na Tobie. Świetnie, zatem już wszyscy wiedzą, co myślisz na swój temat! Teraz pozwól mówić innym za Ciebie. Przełam swój tekst referencjami od zadowolonych klientów. Nie bez powodu zanim pójdziemy do kina na nowy film, pytamy o opinię na jego temat kogoś, kto już go widział. Zdanie innych ma dla nas znaczenie. Zdanie Twoich zadowolonych klientów jest ważne dla reszty odbiorców. Zadbaj o to, aby funkcją, jaką spełnią owe rekomendacje, było podniesienie Twojej autentyczności. Przykładaj wielką uwagę do tego, kto wypowiada się na temat Twojego produktu lub usługi. Będziesz mało wiarygodny, jeśli w prezentacji zawrzesz referencję pochodzącą od Twojego dyrektora marketingu… Twoi klienci łatwo wyczują każdy fałszywy ruch, więc graj fair. Niech dowiedzą się, co naprawdę osiągnąłeś. Daj innym chwalić się za to, czego dokonałeś. Pozwól, aby prostota była kluczem do efektywnego wykorzystania prezentacji case study - postaraj się, aby rekomendacje, których użyjesz, były zbudowane w taki sposób, jakby to zadowolony klient wypowiadał swoje myśli na głos, a będzie to znacznie lepiej odebrane.

4. Zadbaj o formę

Niestety często informacje, jakie zawiera się w prezentacjach case studies, dotyczą obszarów technicznych. Niekiedy przekazywane dane zdają się być tak ciężkie, że pod ich ciężarem uginać zdaje się nawet największa ochota zapoznania się z konkretnym przypadkiem. Dlatego tak ważna jest forma, w jakiej przedstawiamy dany temat. Powinna być ona estetyczna i jak najłatwiejsza do przeanalizowania. Bo czy zrozumiała forma wystraszyła kiedykolwiek czytelnika?

Moment, w którym odbiorca zapozna się z case study nie jest jedynym, w którym ma okazję zdecydować się na nabycie Twojego najbardziej przydatnego różowego czajnika lub stworzenie najmodniejszego tatuażu farbą widoczną w ciemności w Twoim salonie, jednak jest to chwila, w której masz szansę go do siebie przekonać i pozostawić po sobie pozytywne, profesjonalne wrażenie. Forma, jaką nadasz swojemu case study, jak urozmaicisz swoją prezentację i odróżnisz od innych, może zadecydować o tym, czy klient zaangażuje się i podzieli z innymi nabytą wiedzą.

Paleta możliwości, jaką rozkłada przed nami w dzisiejszych czasach Internet, jest imponująca, dlatego nie ograniczaj się i wykorzystuj wszelkie dostępne środki: od standardowych wykresów, zdjęć produktów czy klientów, korzystających z usługi, po screenshoty, obrazki z referencjami, filmiki. Zadbaj o jakość i profesjonalność wszystkich materiałów, jakie będziesz wykorzystywał. Niech będą one spójne, przedstawiają dokładnie to, o czym opowiada Twój case study i pomogą w zrozumieniu problemu.

Prezetując coś za pomocą obrazów, nasza kreacja wkracza na wyższy poziom. Obrazy i wideo są doskonałymi materiałami do wykorzystania nie tylko na stronie, blogu czy w pojedynczej prezentacji, nadają się także perfekcyjnie do zamieszczenia i rozprzestrzeniania w mediach społecznościowych.

5. Mów prawdę

Bądź wiarygodny. Nadużyłeś raz zaufania klientów? Bądź pewny, że nigdy więcej nie będziesz mógł użyć słowa “klienci” podczas ich opisywania. Zaufanie jest kluczowe w przypadku case study. Niezależnie od tego, jak słaba jest forma Twojej prezentacji, jeśli jest ona wiarygodna i zawiera wartościową treść, może nie przyciągnie do Ciebie tłumów, lecz na pewno nie odbierze Ci klienta. Nie chcesz, aby Twój przypadek był mdły, słaby, banalny… taki jak inne. Jeśli naprawdę odniosłeś większy sukces, pokaż go: pozwól zajrzeć za kulisy swoim klientom, będą dużo bardziej zainteresowani i zaangażowani - a to będzie miało pozytywny wpływ na Twój biznes. Nie ma potrzeby oddawania wyobraźni zbyt dużego pola do działania poza planowaniem formy przedstawienia swojego case study. Każda inna płaszczyzna jest niebezpieczna, ryzyko, idące za lekkim chociażby przejawem fałszu, nie kalkuluje się. Dlatego zawsze powołuj się na prawdziwe dane, liczby, statystyki.

 - Dobrze, jeśli case study jest poparte liczbami, konkretnymi wynikami, choć na to nie zawsze jest zgoda klienta. Na koniec zwróciłabym jeszcze uwagę na dokładny opis działania. Trudno odciąć się od swojej wiedzy i wejść w buty odbiorcy, który czasami nie ma pojęcia o naszych działaniach. Ważne zatem by case'y były opisane w taki sposób, aby nasz odbiorca zrozumiał je bez problemu i bez dodatkowego zagłębiania się w temat. - podsumowuje Barbara Stawarz.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.