Chińskie media społecznościowe tuż za światowymi liderami

Chińskie media społecznościowe tuż za światowymi liderami

Brief.pl / Wiedza

Jako największe portale społecznościowe na świecie wymieniamy bez zastanowienia takie serwisy jak: Facebook, Twitter, LinkedIn czy Google +. Nazwy takie jak: QQ, WeChat czy Weibo są nam obce, pomimo tego, że skupiają nie mniejszą grupę internautów.

-

Liczba użytkowników Facebooka  na świecie już pewien czas temu przekroczyła miliard (obecnie 1,11 mld). Na Twitterze do tej pory zostało założonych ponad 500 mln kont, a liczba aktywnych użytkowników oscyluje w granicach 200 mln. Miliard użytkowników miesięcznie notuje też YouTube. LinkedIn może pochwalić się 225 mln użytkowników. Google + uzbierało do tej pory 343 mln.

Kwietniowe wyniki najbardziej popularnych stron społecznościowych znajdują się na stronie expandedramblings.com

Chiny są największym krajem na świecie, co równa się największemu potencjałowi w wielu dziedzinach - również w mediach społecznościowych. Szacuje się, że blisko połowa z 1,3 mld mieszkańców Chin to użytkownicy mediów społecznościowych. Penetracja internetu również jest stosunkowo duża i wynosi 42 proc.

W Polsce mamy GG (Gadu-Gadu) z 9 mln użytkowników miesięcznie. W Chinach jest komunikator QQ z 800 mln użytkowników. QQ istnieje od 1999 roku a swoją popularność zawdzięcza temu, że jest domyślnie instalowany na komputerach sprzedawanych w Chinach. Oprócz oczywistych funkcji dostępnych w każdym komunikatorze, QQ oferuje czaty, serwis randkowy, gry online, możliwość utrzymywania plików w chmurze. Na bazie QQ został stworzony serwis społecznościowy QZone (2005 rok), w którym użytkownicy dodatkowo mogą wykupić "diamentowe członkostwo", które pozwala między innymi na wysyłanie SMS-ów. Wersja mobilna także jest płatna. Google + łączy z QZone jedna ważna rzecz – większość kont to konta widma.

190 mln aktywnych użytkowników miesięcznie ma WeChat znany za Wielkim Murem jako Weixin. Jest to aplikacja mobilna służąca do wysyłania wiadomości tekstowych i głosowych. Szacuje się, że w 2013 roku zdobędzie kolejne 100 mln użytkowników. Do aplikacji zalogować możemy poprzez przez Facebook Connect oraz QQ (QZone), czyli dwa największe na świecie portale społecznościowe!

W Chinach istnieje kilkanaście serwisów społecznościowych, które dają możliwość zamieszczania krótkich statusów w postaci 140 znaków. Pamiętajmy jednak, że jeden znak to znacznie więcej niż litera - może oznaczać obiekty, zjawiska, idee i pojęcia abstrakcyjne, a to znacznie rozbudowuje komunikację. Najpopularniejsze serwisy mikroblogingowe (chińskie Weibo) to Sina Weibo, Tencent Weibo i PengYou. Każdy z nich ma więcej aktywnych użytkowników miesięcznie niż globalny Twitter.

Media społecznościowe w Chinach

Niewątpliwie w rozwoju mediów społecznościowych w Chinach swoją rolę odegrało zablokowanie Facebooka i Twittera. Inną kwestią godną odnotowania jest to, że właścicielem QQ, QZone, WeChat i Sina Weibo jest Tencent Holding Limited, czyli trzecia największa na świecie firma internetowa zaraz po Google i Amazonie.

Branża internetu i mediów społecznościowych w Chinach jest bardzo obszernym tematem. Jego dynamika również jest godna podziwu. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej największym portalom, sprawdzić ich funkcjonalności. Zwłaszcza, że zdobywają coraz śmielej rynki w innych krajach i regionach co wiąże się z powstawaniem ich angielskich wersji (WeChat).

Zobacz inne polecane artykuły

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.