...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Chińskie media społecznościowe tuż za światowymi liderami

Jako największe portale społecznościowe na świecie wymieniamy bez zastanowienia takie serwisy jak: Facebook, Twitter, LinkedIn czy Google +. Nazwy takie jak: QQ, WeChat czy Weibo są nam obce, pomimo tego, że skupiają nie mniejszą grupę internautów.

Liczba użytkowników Facebooka  na świecie już pewien czas temu przekroczyła miliard (obecnie 1,11 mld). Na Twitterze do tej pory zostało założonych ponad 500 mln kont, a liczba aktywnych użytkowników oscyluje w granicach 200 mln. Miliard użytkowników miesięcznie notuje też YouTube. LinkedIn może pochwalić się 225 mln użytkowników. Google + uzbierało do tej pory 343 mln.

Kwietniowe wyniki najbardziej popularnych stron społecznościowych znajdują się na stronie expandedramblings.com

Chiny są największym krajem na świecie, co równa się największemu potencjałowi w wielu dziedzinach – również w mediach społecznościowych. Szacuje się, że blisko połowa z 1,3 mld mieszkańców Chin to użytkownicy mediów społecznościowych. Penetracja internetu również jest stosunkowo duża i wynosi 42 proc.

W Polsce mamy GG (Gadu-Gadu) z 9 mln użytkowników miesięcznie. W Chinach jest komunikator QQ z 800 mln użytkowników. QQ istnieje od 1999 roku a swoją popularność zawdzięcza temu, że jest domyślnie instalowany na komputerach sprzedawanych w Chinach. Oprócz oczywistych funkcji dostępnych w każdym komunikatorze, QQ oferuje czaty, serwis randkowy, gry online, możliwość utrzymywania plików w chmurze. Na bazie QQ został stworzony serwis społecznościowy QZone (2005 rok), w którym użytkownicy dodatkowo mogą wykupić „diamentowe członkostwo”, które pozwala między innymi na wysyłanie SMS-ów. Wersja mobilna także jest płatna. Google + łączy z QZone jedna ważna rzecz – większość kont to konta widma.

190 mln aktywnych użytkowników miesięcznie ma WeChat znany za Wielkim Murem jako Weixin. Jest to aplikacja mobilna służąca do wysyłania wiadomości tekstowych i głosowych. Szacuje się, że w 2013 roku zdobędzie kolejne 100 mln użytkowników. Do aplikacji zalogować możemy poprzez przez Facebook Connect oraz QQ (QZone), czyli dwa największe na świecie portale społecznościowe!

W Chinach istnieje kilkanaście serwisów społecznościowych, które dają możliwość zamieszczania krótkich statusów w postaci 140 znaków. Pamiętajmy jednak, że jeden znak to znacznie więcej niż litera – może oznaczać obiekty, zjawiska, idee i pojęcia abstrakcyjne, a to znacznie rozbudowuje komunikację. Najpopularniejsze serwisy mikroblogingowe (chińskie Weibo) to Sina Weibo, Tencent Weibo i PengYou. Każdy z nich ma więcej aktywnych użytkowników miesięcznie niż globalny Twitter.

Media społecznościowe w Chinach

Niewątpliwie w rozwoju mediów społecznościowych w Chinach swoją rolę odegrało zablokowanie Facebooka i Twittera. Inną kwestią godną odnotowania jest to, że właścicielem QQ, QZone, WeChat i Sina Weibo jest Tencent Holding Limited, czyli trzecia największa na świecie firma internetowa zaraz po Google i Amazonie.

Branża internetu i mediów społecznościowych w Chinach jest bardzo obszernym tematem. Jego dynamika również jest godna podziwu. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej największym portalom, sprawdzić ich funkcjonalności. Zwłaszcza, że zdobywają coraz śmielej rynki w innych krajach i regionach co wiąże się z powstawaniem ich angielskich wersji (WeChat).

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF