Postrach rynku VOD

Postrach rynku VOD

Brief.pl / Wiedza

Zapowiedzi Netflixa dotyczące wejścia do Polski są dość mgliste. Z jednej strony należy się tego spodziewać – co budzi niepewność wśród rodzimych serwisów VOD, ale z drugiej - nie ma mowy o żadnych konkretnych terminach.

-

 

Pozycja Netflixa jest niekwestionowana - streamowanie jego zasobów w wieczornym szczycie oglądalności (czyli ok. godz. 21) to jedna trzecia całego ruchu internetowego w Stanach, jak podaje kanadyjski dostawca usług sieciowych, firma Sandvine, na podstawie własnych badań. Nie powinno to zresztą nikogo dziwić, szczególnie, że sześciu na dziesięciu Amerykanów w wieku 18-59 lat korzysta z serwisu.

 

::
Katalizator zmian?
::


Wejście Netflixa do Polski spowoduje przyspieszenie w rozwoju platform VOD, ale tradycyjnej telewizji na razie nie zagrozi. — Polacy są przywiązani do krajowych filmów, seriali i wieczornych wiadomości i jeszcze przez jakiś czas tradycyjne telewizje będą z tego korzystać. Natomiast pojawienie się takiego gracza potrząśnie rynkiem internetowego VOD i spowoduje jego szybki rozwój mówi Artura Brzyski z Insys.

 

I nie chodzi tu tylko o prezentację oferty, która jak się okazuje, już teraz w przypadku krajowych serwisów jest konkurencyjna. Porównaliśmy oferty polskich VOD z Netflixem pod względem najpopularniejszych filmów w 2013r. wg Filmwebu. Netflix w swojej ofercie posiada tylko jeden (Igrzyska Śmierci: W Pierścieniu Ognia), natomiast nasz rodzimy VOD.pl aż 7, Cineman - 5, a Ipla – 3 filmy - podsumowuje swoje badania Brzyski i dodaje - To tylko pokazuje, że swojej pozycji nie trzeba budować na konkretnych treściach, ale rozwiązaniach technologicznych i jakości obsługi. Netflix m.in. dopasowuje swoją ofertę do widzów, filturuje dla nich wyniki i wyszukuje najlepsze gatunkowo treści.



 

Polski rynek będzie musiał też nadrobić swoje zaległości w zakresie rozwoju platform VOD na urządzeniach mobilnych. Netflix jest dostępny na praktycznie każdym sprzęcie i systemie operacyjnym. Natomiast może się jeszcze okazać, że nie będzie przewrotu na polskiej scenie video online, jeśli rodzimi dostawcy rozrywki wyciągną lekcję z dotychczasowych poczynań amerykańskiego giganta.

 

::
Seriale idealne
::

 

Dla Netflixa rewolucyjny był moment, w którym z podmiotu udostępniającego cudze treści, stał się producentem. — Rewolucja w podejściu Netflixa do produkcji treści wynika z przemyślanego wykorzystania możliwości technologicznych - zbierania i przetwarzania dużych porcji danych, czyli Big Data - zwraca uwagę Brzyski. Zanim rozpoczęto produkcję seriali Netflixa, dokładnie przeanalizowano wszystkie 80 tysięcy mini-gatunków filmowych, które wyodrębnili redaktorzy serwisu. Zestawienie tych gatunków zawiera tak osobliwe połączenia, jak „Mroczne wyciskacze łez z silną główną postacią kobiecą” (ang. Dark Tearjerkers Featuring a Strong Female Lead) albo „Angielskie filmy, do których i tak potrzebne są napisy” (ang. Movies That Are in English But Still Require Subtitles).

 

Analizując informacje o oglądalności poszczególnych gatunków, Netflix wie jakie filmy i seriale ludzie lubią oglądać, a następnie tworzy produkcje idealnie trafiające w gust widza. Serial „Orange is the New Black” powstał właśnie jako wniosek z analizy, że silne postaci kobiece, więzienia i problemy społeczne mają dobry rating wśród widzów. – Odkrycie takich preferencji publiczności było możliwe tylko dzięki temu, że Netflix skrupulatnie opisuje swoje zasoby meta-danymi i następnie je przetwarza – wyjaśnia Artur Brzyski.

 

Dokładna analiza danych pozostawianych przez użytkowników pozwala serwisowi przedstawiać im praktycznie doskonałe rekomendacje oparte na dotychczasowej aktywności. Zaawansowany system kategoryzacji filmów i ich rekomendacji w połączeniu z działaniami Marketing Automation generuje bowiem aż 75 .proc wszystkich wyświetleń filmów w serwisie.

 

::
Koncentracja na użytkowniku
::

 

Netflix zawdzięcza swój sukces nowatorskiemu podejściu i głębokiemu spojrzeniu na potrzeby użytkownika, z których wprost wynika jego model biznesowy. To mogłoby mu dać ogromną przewagę, gdyby pojawił się w Polsce w obecnych okolicznościach. Biorąc pod uwagę sukces Spotify w Polsce - serwisu, który w modelu miesięcznej subskrypcji oferuje dostęp do legalnej muzyki, możemy się spodziewać, że Netflix również będzie sobie świetnie radził.

 

Patrząc na Netflix i sposób, w jaki obsługuje swoich klientów, łatwiej doszukać się analogii z serwisami pirackimi niż legalną konkurencją. Jest to komplement, bo zdaniem Artura Brzyskiego, serwisy pirackie powstały dlatego, że te działające zgodnie z prawem nie były w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu doświadczeń dla użytkowników.

 

Styl życia współczesnego konsumenta rozrywki jest coraz mniej powtarzalny i podporządkowanie się ramówce telewizyjnej dla obejrzenia ulubionego serialu zwyczajnie do niego nie pasuje. Tym bardziej, że w sieci - obojętnie legalnie czy nie - można i tak znaleźć to, co lubimy oglądać. Netflix wychodzi naprzeciw temu. Jeśli chcesz w ciągu jednego dnia obejrzeć cały sezon nowego serialu, możesz to zrobić. Bez czekania, bez ograniczeń.

 

© tashatuvango - Zobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.