Edge Rank dla zaawansowanych

Edge Rank dla zaawansowanych

Brief.pl / Wiedza

100 tys. – tyle zmiennych wpływa na liczbę wyświetleń naszych postów na Facebooku, zamieszczonych na profilu prywatnym lub na facebookowej stronie. Jak sobie z tym poradzić?

-

Nawet najlepszym specjalistom social media będzie ciężko wymienić chociażby 50 zmiennych. Zostaje jeszcze 95550 niewiadomych, które decydują o sukcesie naszych działań na Facebooku. Absolutne podstawy, wałkowane od blisko dwóch lat na wszystkich branżowych serwisach, zebrał Pijaru Koksu w swoim wpisie. I chwała mu za to. Ja swój wpis poświęcę bardziej wymagającym osobom, które szukają czegoś ekstra.

Zanim wymienię kilka zmiennych, które mają większy wpływ na zasięg postów niż liczba lajków, komci czy udostępnień, chciałbym nakreślić pewne tło, kontekst, o którym musimy pamiętać STARAJĄC SIĘ analizować niezwykle złożony mechanizm wyboru treści, jaki w branży nosi nazwę
Edge Ranku.



::
Dużo treści na raz
::


Rosnąca liczba treści (contentu) to bolączka nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla takiego serwisu jak Facebook, który musi każdego dnia dostawiać nowe serwery do swoich piwnic (a piwnice kupować co kwartał). Ale tu chodzi o coś innego. Tu chodzi o walkę o uwagę internautów. Doba ma 24 godziny, z których część musimy poświęcić na sen, pracę, jedzenie, potrzeby fizjologiczne, rodzinę, sex itp. W sumie to nie zostaje nam zbyt dużo czasu na wchłanianie treści. Treści się zmieniają tak, aby łatwiej je przyswajać. Dlatego wideo i infografiki świętują sukcesy. Niestety nasz mózg, który potrzebuje, optymistycznie patrząc setek lat, aby się dostosować, nie ma szans na poprawę swojej wydolności tu i teraz. Dlatego też nie ma innego rozwiązania jak kuratela treści. Przy obecnej liczbie nowopowstających treści i informacji nie ma szans, żeby posadzić nawet 100 tys. osób przed komputerami, aby dokonywały weryfikacji. Musi to robić algorytm taki jak facebookowy Edge Rank, czy ten, który leży u podstaw wyszukiwarki Google.

Dlatego Facebook przestaje być serwisem społecznościowym. Zamienia się w platformę do dystrybucji treści, która jest ściśle powiązana z panelem dystrybucji reklam. Jednak, aby te reklamy były skuteczne potrzebuje aktywności użytkowników serwisu. Problem w tym, że polajkowanie zdjęcia kotka nie daje mu informacji, które może wykorzystać do targetowania reklam. No i oczywiście wpis z kotkiem zabiera miejsce, które może zostać wykorzystane pod reklamę ;-). Kliknięcie w link kierujący do takich serwisów jak businessinsider.com czy economist.com daje konkretne informacje, ponieważ pokazuje zainteresowania użytkowników Facebooka.




::
Zmienne wpływające na zasięg postów – poziom ekspert
::




Nadszedł czas na przedstawienie kilku zmiennych, które naprawdę mają wpływ na widoczność naszych wpisów na Facebooku:

- Kategoria Facebook Page. Jeśli mamy stronę z kategorii produkt lub usługa to nie możemy liczyć na zasięgi wyższe niż 5 proc. liczby naszych fanów. Kto jest temu winien? Moderatorzy, którzy zamiast tworzyć wartościowe treści wolą śmieszne, obrandowane zdjęcia. Strony z kategorii media, wydawca mogą liczyć na zasięgi sięgające nawet 15-20 proc. Skąd ta dysproporcja? Ponieważ Facebook wie, że po stronie wydawcy pracuje zazwyczaj armia redaktorów produkujących wartościową treść. Miejmy nadzieję, że strony NGO też są traktowane przez Facebooka trochę lepiej.

- Im dłużej jesteś poza Facebookiem, tym większy zasięg. Brzmi kuriozalnie, ale ma to sens. Jeśli klikniemy w link do serwisu zewnętrznego i przeniesie nas poza domenę Facebooka, to musimy pamiętać, że im dłużej tam pozostaniemy, tym lepiej dla zasięgu naszego wpisu na FB. Wszystko po to, aby promować wartościowe treści, a nie sensacyjne tytuły, za którymi nie stoi żadna wartościowa treść. I tak – Facebook mierzy czas, po którym do niego wracamy po kliknięciu w linki.

- Kliknięcia w link są bardziej wartościowe niż udostępnienia. Pokazywałem to już ponad rok temu na blogu. W tej kwestii nic się nie zmieniło.

- Pierwsze minuty są najważniejsze. W sumie największy truizm, ale warto o nim pamiętać. Zmęczmy wszystkich pracowników naszej firmy/wydawnictwa do tego, żeby ustawili sobie powiadomienia na każdy nowy wpis z fan page’a i niezwłocznie go lajkowali. Jeśli jest to link, to powinni w niego kliknąć i przez minimalnie 2 minuty gapić się nową zakładkę broń Boże nie wracając na Facebooka.

 

 ::

Zobacz też:

9 BŁĘDÓW MARKETINGU W SOCIAL MEDIA

::


::
Tekst pochodzi ze strony Whysosocial.pl
© Deyan Georgiev - Zobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.