Płacę, bo mi za to płacicie

Płacę, bo mi za to płacicie

Brief.pl / Wiedza

Od kilku lat obchodzimy w Polsce rok mobile. Od kilku lat też wszyscy powtarzają żart przedstawiony zdanie wcześniej. Mobile się rozwija, ale wydaje się, że nie tak szybko jakby wszyscy tego pragnęli. Płatności mobilne – intensywnie promowane przez banki – też się rozwijają, choć jak się okazuje, nie zawsze z powodu ich szybkości czy wygody.

-

Zakupy przy pomocy aplikacji mobilnych powoli zyskują na popularności. O ile wyszukiwanie produktów poprzez urządzenia mobilne w przeciągu ostatniego roku nie zmieniło się, odsetek osób, które zadeklarowały w danym miesiącu zakup przy pomocy telefonu lub tabletu wzrósł z 12 proc. w listopadzie 2013 do 19 proc. w październiku 2014.

Decydując się na zakup poprzez urządzenia mobilne, najczęściej cały proces – zarówno szukanie produktu, jak i jego zakup – odbywa w całości na telefonie lub tablecie. Zmianą, która miała miejsce w tym roku, jest natomiast większa popularność odwróconego ROPO (research offline, purchase online) od jego tradycyjnego odpowiednika (research online, purchase offline).

Choć młode osoby z dużych miast stanowią znaczącą grupę użytkowników płatności mobilnych, największą grupę stanowią 35-44 latkowie pochodzący z miast od 100 – 200 tys. mieszkańców. Zastanawiać może, co wypromowało taki sposób płatności na produkty u tej grupy konsumentów? Okazuje się, ze z jednej strony na popularność płatności mobilnych mają wpływ portale i blogi z nowinkami technologicznymi, z drugiej zaś same banki, które bardzo starają się promować swoje nowe produkty organizując różnego rodzaju promocje. Promocje takie natomiast bardzo szybko trafiają w social media do grup poszukiwaczy okazji, którzy są gotowi spełnić wiele warunków, by otrzymać od banku 50zł – otworzyć konto, ściągnąć aplikację, czy zrobić zakupy przez mobile.



Internauci, którzy decydują się na płatności mobilne, najczęściej podkreślają wygodę takiego rozwiązania – telefon mają zawsze przy sobie. Aby rozwiązanie to było jednak w pełni komfortowe, aplikacja musi być prosta w obsłudze. Część osób podkreśla także oszczędność czasu i pieniędzy wynikające z zakupów mobilnych (oraz internetowych w ogóle). Omijamy dojazdy, kolejki i szwendanie się po sklepie, a dodatkowo często otrzymujemy także ciekawe promocje.

Barierą ograniczającą chęć skorzystania z płatności mobilnych jest brak zaufania do innowacji, często powiązany z obawami o ich bezpieczeństwo. Część internautów zadaje też pytanie, „kiedy pojawi się aplikacja do płacenia wszędzie?”.

Choć deklaracje wskazują na wzrost zainteresowania płatnościami mobile, w przeciągu ostatniego roku informacji o nich w Google szukaliśmy najintensywniej w listopadzie 2013 roku (wprowadzenie płatności iKasa w Biedronce) oraz w styczniu 2014. Obecnie zaś liczba wyszukań tego tematu zmalała. Wśród bankowych aplikacji mobilnych płatności iKasa w Biedronce znacząco wyprzedza natomiast IKO należące do PKO BP. PKO BP jest też bankiem, który najczęściej pojawiał się w przeciągu ostatniego roku w kontekście aplikacji mobilnych.

Korzystanie z aplikacji mobilnych wzrasta, choć powoli. Mimo wprowadzania nowych aplikacji, ciągle nie wydarzył się żaden przełom, który do korzystania z nich zachęciłby użytkowników masowo. Póki co korzystają najodważniejsi lub najcwańsi, którzy chcą w nagrodę dostać od banku 50zł. Aplikacja musi być prosta, szybka i musi dać użytkownikowi powód – bo dlaczego mam płacić telefonem, skoro zbliżeniowo kartą wcale nie jest dłużej?

Więcej informacji na temat płatności mobilnych można pobrać ze strony IRCenter

 

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.