5 błędów menedżerów

5 błędów menedżerów

Brief.pl / Wiedza

Borykanie się z niekomfortowymi sytuacjami, mus radzenia sobie z trudnymi tematami, sekundy na podjęcie ważnych decyzji. Chlebem powszednim dla menedżerów jest stres i niewygodne rozmowy. Jest szansa, że dramatyczne scenariusze, malujące się w ich głowach, nie zrealizują się. Jakich 5 błędów unikać? Jak się przed nimi uchronić?

-

Przykre sytuacje, szczególnie w biznesie, nie należą do rzadkości. Liczba fatalistycznych wyobrażeń menedżerów często nie ma granicy, a prawdopodobne sytuacje kryzysowe mnożą się  w nieskończoność. Towarzyszące ludziom emocje przytłaczają i ważne jest, aby potrafić podejść do sprawy z dystansem. Stresujące rozmowy mogą być podejmowane w nieodpowiednim momencie, powodując gniew i łzy. Jednak realna jest profesjonalna dyskusja, gdzie następuje wymiana opinii i faktów, nie epitetów.

Odsuń od siebie tych 5 błędnych praktyk:

1. Brak emocjonelnego przygotowania

Przygotuj się do dyskusji nie tylko merytorycznie, ale także emocjonalnie. Podejmowanie rozmowy z negatywnym nastawieniem jest dużym błędem. Zastanów się, jakie są Twoje intencje - jaki efekt chcesz uzyskać, w jaki sposób druga osoba ma się poczuć? Inaczej powinna przebiegać dyskusja o słabych wynikach, jeśli nie masz zamiaru zwalniać pracownika, a inaczej, gdy jest on odpowiedzialny za niepowodzenia. Jeśli mimo złych wieści, jakie masz do zakomunikowania, Twój pracownik wyjdzie z Twojego gabinetu zainspirowany, z nadzieją na lepszy kwartał i zmotywowany do pracy – wtedy osiągnąłeś sukces. Dlatego sprecyzuj przed spotkaniem, jaka atmosfera powinna na nim panować i postaraj się, aby rozmowa przybrała kształt odpowiadający tonowi tego, co chcesz przekazać. Niech Twój głos zostanie wysłuchany, a Twoja wiadomość poprawnie zrozumiana.

2. Unikanie rozmowy

Temat, którego się nie podejmujemy, nie przestaje istnieć. Wzrasta ryzyko, że niewyjaśniona sprawa zaogni się. Taka sytuacja to niebezpieczna baza dla podobnych wydarzeń w przyszłości. Częstym błędem jest racjonalizowanie i usprawiedliwianie zachowań innych lub winienie ich przez menedżerów. Jednak najprostszym i najlepszym rozwiązaniem, pozwalającym okazać pracownikom największy szacunek, jest konfrontacja twarzą w twarz - klaryfikacja wszelkich możliwych niedomówień. Największą korzyścią otwartych rozmów jest to, że... nie tracimy czasu! A  przecież czas to pieniądz.

3. Zła forma przekazywania informacji

Niedopuszczalne jest, aby menedżer nie miał odwagi przekazać swoim pracownikom trudniejszych wieści osobiście. Czasami, kiedy sytuacja nie jest najbardziej komfortowa, menedżerowie mogą chcieć ochronić się ekranem monitora. Jest to praktyka, która nie spotyka aprobaty ani kulturowej, ani większości organizacji. Zachowanie tego typu, może wywołać niechciane reakcje. Jeśli menedżer nie ma odwagi zmierzyć się z pracownikiem w rozmowie, pracownik traci do niego szacunek. Ma destrukcyjny wpływ na pozycję lidera. Wysłanie maila zamiast rozmowy jest przejawem tchórzostwa, sprawia, że menedżer, kierujący grupą, staje się słaby w oczach swojego zespołu. Bądź opanowany i konkretny. Przygotuj się do rozmowy i sprostaj jej.

4. Przerywanie milczenia

Po przekazaniu  złej informacji następuje cisza. Liderzy nie zdają sobie często sprawy z tego, że ta chwila jest potrzebna. Nierzadko prowadzi to do próby wypełnienia tej luki w konwersacji.  Pozwólmy rozmówcy przetrawić komunikat, który otrzymał. Kiedy serwujesz komuś porządną dawkę informacji, z których wcześniej mógł sobie nawet nie zdawać sprawy, potrzebuje on chwili, aby przyjąć tę wiedzę i zareagować. Nie próbuj nic “naprawić”, nie mów za dużo. Daj rozmówcy moment. Niech wiadomość nabierze dla niego sensu. Pozwól pracownikowi przeanalizować sytuację, a potem… pozwól mu mówić.

5. Niepotrzebny pośpiech

Właśnie przekazałeś wiadomość, która mogła wzbudzić duże emocje. Pozwalasz sobie odetchnąć z ulgą. „Wszystko gra, dziękuję” - mówisz i pozwalasz  pracownikowi wrócić do codziennej rutyny. Błąd! Jaką masz pewność, że sytuacja jest jasna, a atmosfera wróci do normy? Unikaj pośpiechu, kończąc konwersację. Pozwól odbiorcy na zadanie dodatkowych pytań i wyjaśnijcie ostatnie kwestie. Dopiero wtedy, gdy wspólnie uznacie, że wszystko już w porządku, ruszcie dalej.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

Brief.pl / Aktualności

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak
E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

W ostatnich latach przeciętne tempo życia wielu Polaków diametralnie się zmieniło. Większość rzeczy robimy w pośpiechu i cierpimy na nieustanny brak czasu. Wraz z rozwojem nowych technologii na popularności zyskały e-zakupy, które pozwalają zaoszczędzić czas. Z badań wynika, że 39 proc. Polaków robi zakupy przez internet w niedzielę z powodu braku czasu w tygodniu. Aż 78 proc. respondentów deklaruje, że nie powinno być żadnych ograniczeń w niedzielnym e-handlu. Rozwiązania z rynku e-commerce odzwierciedlają oczekiwania konsumentów, którzy coraz chętniej kupują przez internet. Co ciekawe konsumenci online nie tylko kupują ubrania czy elektronikę, ale również produkty spożywcze. Co na to ustawodawcy? Czy serwery e-sklepów zostaną wyłączone?