5 błędów menedżerów

5 błędów menedżerów

Brief.pl / Wiedza

Borykanie się z niekomfortowymi sytuacjami, mus radzenia sobie z trudnymi tematami, sekundy na podjęcie ważnych decyzji. Chlebem powszednim dla menedżerów jest stres i niewygodne rozmowy. Jest szansa, że dramatyczne scenariusze, malujące się w ich głowach, nie zrealizują się. Jakich 5 błędów unikać? Jak się przed nimi uchronić?

-

Przykre sytuacje, szczególnie w biznesie, nie należą do rzadkości. Liczba fatalistycznych wyobrażeń menedżerów często nie ma granicy, a prawdopodobne sytuacje kryzysowe mnożą się  w nieskończoność. Towarzyszące ludziom emocje przytłaczają i ważne jest, aby potrafić podejść do sprawy z dystansem. Stresujące rozmowy mogą być podejmowane w nieodpowiednim momencie, powodując gniew i łzy. Jednak realna jest profesjonalna dyskusja, gdzie następuje wymiana opinii i faktów, nie epitetów.

Odsuń od siebie tych 5 błędnych praktyk:

1. Brak emocjonelnego przygotowania

Przygotuj się do dyskusji nie tylko merytorycznie, ale także emocjonalnie. Podejmowanie rozmowy z negatywnym nastawieniem jest dużym błędem. Zastanów się, jakie są Twoje intencje - jaki efekt chcesz uzyskać, w jaki sposób druga osoba ma się poczuć? Inaczej powinna przebiegać dyskusja o słabych wynikach, jeśli nie masz zamiaru zwalniać pracownika, a inaczej, gdy jest on odpowiedzialny za niepowodzenia. Jeśli mimo złych wieści, jakie masz do zakomunikowania, Twój pracownik wyjdzie z Twojego gabinetu zainspirowany, z nadzieją na lepszy kwartał i zmotywowany do pracy – wtedy osiągnąłeś sukces. Dlatego sprecyzuj przed spotkaniem, jaka atmosfera powinna na nim panować i postaraj się, aby rozmowa przybrała kształt odpowiadający tonowi tego, co chcesz przekazać. Niech Twój głos zostanie wysłuchany, a Twoja wiadomość poprawnie zrozumiana.

2. Unikanie rozmowy

Temat, którego się nie podejmujemy, nie przestaje istnieć. Wzrasta ryzyko, że niewyjaśniona sprawa zaogni się. Taka sytuacja to niebezpieczna baza dla podobnych wydarzeń w przyszłości. Częstym błędem jest racjonalizowanie i usprawiedliwianie zachowań innych lub winienie ich przez menedżerów. Jednak najprostszym i najlepszym rozwiązaniem, pozwalającym okazać pracownikom największy szacunek, jest konfrontacja twarzą w twarz - klaryfikacja wszelkich możliwych niedomówień. Największą korzyścią otwartych rozmów jest to, że... nie tracimy czasu! A  przecież czas to pieniądz.

3. Zła forma przekazywania informacji

Niedopuszczalne jest, aby menedżer nie miał odwagi przekazać swoim pracownikom trudniejszych wieści osobiście. Czasami, kiedy sytuacja nie jest najbardziej komfortowa, menedżerowie mogą chcieć ochronić się ekranem monitora. Jest to praktyka, która nie spotyka aprobaty ani kulturowej, ani większości organizacji. Zachowanie tego typu, może wywołać niechciane reakcje. Jeśli menedżer nie ma odwagi zmierzyć się z pracownikiem w rozmowie, pracownik traci do niego szacunek. Ma destrukcyjny wpływ na pozycję lidera. Wysłanie maila zamiast rozmowy jest przejawem tchórzostwa, sprawia, że menedżer, kierujący grupą, staje się słaby w oczach swojego zespołu. Bądź opanowany i konkretny. Przygotuj się do rozmowy i sprostaj jej.

4. Przerywanie milczenia

Po przekazaniu  złej informacji następuje cisza. Liderzy nie zdają sobie często sprawy z tego, że ta chwila jest potrzebna. Nierzadko prowadzi to do próby wypełnienia tej luki w konwersacji.  Pozwólmy rozmówcy przetrawić komunikat, który otrzymał. Kiedy serwujesz komuś porządną dawkę informacji, z których wcześniej mógł sobie nawet nie zdawać sprawy, potrzebuje on chwili, aby przyjąć tę wiedzę i zareagować. Nie próbuj nic “naprawić”, nie mów za dużo. Daj rozmówcy moment. Niech wiadomość nabierze dla niego sensu. Pozwól pracownikowi przeanalizować sytuację, a potem… pozwól mu mówić.

5. Niepotrzebny pośpiech

Właśnie przekazałeś wiadomość, która mogła wzbudzić duże emocje. Pozwalasz sobie odetchnąć z ulgą. „Wszystko gra, dziękuję” - mówisz i pozwalasz  pracownikowi wrócić do codziennej rutyny. Błąd! Jaką masz pewność, że sytuacja jest jasna, a atmosfera wróci do normy? Unikaj pośpiechu, kończąc konwersację. Pozwól odbiorcy na zadanie dodatkowych pytań i wyjaśnijcie ostatnie kwestie. Dopiero wtedy, gdy wspólnie uznacie, że wszystko już w porządku, ruszcie dalej.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.