5 błędów menedżerów

5 błędów menedżerów

Brief.pl / Wiedza

Borykanie się z niekomfortowymi sytuacjami, mus radzenia sobie z trudnymi tematami, sekundy na podjęcie ważnych decyzji. Chlebem powszednim dla menedżerów jest stres i niewygodne rozmowy. Jest szansa, że dramatyczne scenariusze, malujące się w ich głowach, nie zrealizują się. Jakich 5 błędów unikać? Jak się przed nimi uchronić?

-

Przykre sytuacje, szczególnie w biznesie, nie należą do rzadkości. Liczba fatalistycznych wyobrażeń menedżerów często nie ma granicy, a prawdopodobne sytuacje kryzysowe mnożą się  w nieskończoność. Towarzyszące ludziom emocje przytłaczają i ważne jest, aby potrafić podejść do sprawy z dystansem. Stresujące rozmowy mogą być podejmowane w nieodpowiednim momencie, powodując gniew i łzy. Jednak realna jest profesjonalna dyskusja, gdzie następuje wymiana opinii i faktów, nie epitetów.

Odsuń od siebie tych 5 błędnych praktyk:

1. Brak emocjonelnego przygotowania

Przygotuj się do dyskusji nie tylko merytorycznie, ale także emocjonalnie. Podejmowanie rozmowy z negatywnym nastawieniem jest dużym błędem. Zastanów się, jakie są Twoje intencje - jaki efekt chcesz uzyskać, w jaki sposób druga osoba ma się poczuć? Inaczej powinna przebiegać dyskusja o słabych wynikach, jeśli nie masz zamiaru zwalniać pracownika, a inaczej, gdy jest on odpowiedzialny za niepowodzenia. Jeśli mimo złych wieści, jakie masz do zakomunikowania, Twój pracownik wyjdzie z Twojego gabinetu zainspirowany, z nadzieją na lepszy kwartał i zmotywowany do pracy – wtedy osiągnąłeś sukces. Dlatego sprecyzuj przed spotkaniem, jaka atmosfera powinna na nim panować i postaraj się, aby rozmowa przybrała kształt odpowiadający tonowi tego, co chcesz przekazać. Niech Twój głos zostanie wysłuchany, a Twoja wiadomość poprawnie zrozumiana.

2. Unikanie rozmowy

Temat, którego się nie podejmujemy, nie przestaje istnieć. Wzrasta ryzyko, że niewyjaśniona sprawa zaogni się. Taka sytuacja to niebezpieczna baza dla podobnych wydarzeń w przyszłości. Częstym błędem jest racjonalizowanie i usprawiedliwianie zachowań innych lub winienie ich przez menedżerów. Jednak najprostszym i najlepszym rozwiązaniem, pozwalającym okazać pracownikom największy szacunek, jest konfrontacja twarzą w twarz - klaryfikacja wszelkich możliwych niedomówień. Największą korzyścią otwartych rozmów jest to, że... nie tracimy czasu! A  przecież czas to pieniądz.

3. Zła forma przekazywania informacji

Niedopuszczalne jest, aby menedżer nie miał odwagi przekazać swoim pracownikom trudniejszych wieści osobiście. Czasami, kiedy sytuacja nie jest najbardziej komfortowa, menedżerowie mogą chcieć ochronić się ekranem monitora. Jest to praktyka, która nie spotyka aprobaty ani kulturowej, ani większości organizacji. Zachowanie tego typu, może wywołać niechciane reakcje. Jeśli menedżer nie ma odwagi zmierzyć się z pracownikiem w rozmowie, pracownik traci do niego szacunek. Ma destrukcyjny wpływ na pozycję lidera. Wysłanie maila zamiast rozmowy jest przejawem tchórzostwa, sprawia, że menedżer, kierujący grupą, staje się słaby w oczach swojego zespołu. Bądź opanowany i konkretny. Przygotuj się do rozmowy i sprostaj jej.

4. Przerywanie milczenia

Po przekazaniu  złej informacji następuje cisza. Liderzy nie zdają sobie często sprawy z tego, że ta chwila jest potrzebna. Nierzadko prowadzi to do próby wypełnienia tej luki w konwersacji.  Pozwólmy rozmówcy przetrawić komunikat, który otrzymał. Kiedy serwujesz komuś porządną dawkę informacji, z których wcześniej mógł sobie nawet nie zdawać sprawy, potrzebuje on chwili, aby przyjąć tę wiedzę i zareagować. Nie próbuj nic “naprawić”, nie mów za dużo. Daj rozmówcy moment. Niech wiadomość nabierze dla niego sensu. Pozwól pracownikowi przeanalizować sytuację, a potem… pozwól mu mówić.

5. Niepotrzebny pośpiech

Właśnie przekazałeś wiadomość, która mogła wzbudzić duże emocje. Pozwalasz sobie odetchnąć z ulgą. „Wszystko gra, dziękuję” - mówisz i pozwalasz  pracownikowi wrócić do codziennej rutyny. Błąd! Jaką masz pewność, że sytuacja jest jasna, a atmosfera wróci do normy? Unikaj pośpiechu, kończąc konwersację. Pozwól odbiorcy na zadanie dodatkowych pytań i wyjaśnijcie ostatnie kwestie. Dopiero wtedy, gdy wspólnie uznacie, że wszystko już w porządku, ruszcie dalej.

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.