Śmierć marek na Facebooku od 2015?

Śmierć marek na Facebooku od 2015?

Brief.pl / Aktualności

Już za niewiele ponad miesiąc Facebook obetnie do zera i tak mizerne zasięgi organiczne postów marek

-

Tak można zrozumieć wpis na oficjalnym blogu serwisu: http://newsroom.fb.com/news/2014/11/news-feed-fyi-reducing-overly-promotional-page-posts-in-news-feed/

Wg wpisu w News Feedzie ma się pojawiać coraz mniej reklam (wpisów sponsorowanych), zwłaszcza takich o typowej treści sprzedażowej (promocje, zachęcanie do zainstalowania aplikacji oraz posty, które używają tych samych haseł co reklamy). Co to oznacza dla marek? Moim zdaniem niestety koniec prostych przekazów reklamowych i konieczność zwiększenia kreatywności w komunikacji. Proste reklamy typu „kup mnie” będą zbanowane lub będą generować tak małe wyświetlenia, że nie będzie sensu ich puszczać. Kreacja i pomysły kreatywne powinny być więc bardziej w cenie, jednak jest to droga zabawa – stać na nią zazwyczaj duże firmy.

Drugi wniosek, który nasuwa się po lekturze firmowego bloga FB, a który nie był wyrażony wprost, to prawdopodobny pełzający wzrost cen reklam. Zmniejsza się dostęp do pożądanego medium, więc serwis będzie mocniej niż do tej pory promował treści z większymi budżetami na niekorzyść tych z mniejszymi.

Kolejna ciekawa informacja w tym temacie przyszła wraz z najnowszym raportem Forrestera - „ Social relationship Strategies That Work”. Według niego marki i marketerzy tracą mnóstwo czasu i pieniędzy na budowanie strategii i komunikację oraz na prowadzenie dialogu z fanami. Tymczasem tak naprawdę go nie prowadzą – docierają do mniej niż 2% swoich fanów, a z tych z kolei tylko 7 promili wchodzi w interakcję z postami marek. Czy jest na to jakaś rada?

Wg Forrestera są dwie:

1. stworzyć własne mikroportale społecznościowe dla własnych klientów/fanów – podpierają się przy tym własnymi badaniami, które sugerują, że klienci trzy razy częściej wchodzą na strony www niż angażują się w komunikację na Facebooku.

2. przestać traktować fanpage jako centrum komunikacji z klientami – wg tego samego badania klienci 2x częściej wchodzą z interakcję z marką poprzez e-mailing niż przez fanpage, mają go w skrzynce dopóki go nie skasują (a nie przegapią, jak wpis w News Feedzie), no i nie ma tu cenzury Facebooka. Forrester radzi – jeżeli zastanawiasz się, czy zainwestować czas w budowanie listy subskrybentów, czy w zwiększanie liczby fanów, to wybierz subskrypcje.

Do podobnych wniosków dochodzi Sotrender w dzisiejszym tekście na swoim blogu - opisuje, jak zmieniały się zasięgi organiczne polskich marek na FB w ostatnich miesiącach. W skrócie – równia pochyła. Szczegóły tu: http://blog.sotrender.com/pl/2014/11/sri-zasieg-organiczny/

Wnioski na koniec:

- Dobrze to już było.
- Należy skupić się na bezpośrednim dotarciu do klienta za pomocą innych kanałów komunikacji niż Facebook (czyli m.in. e-mail).
- Nie liczy się ilość lajków czy fanów, ale faktyczna interakcja i realizowanie celów komunikacyjnych (ciekawe, jak z tym poradzą sobie profile z kupionymi fanami:)
- Trzeba zrewidować przyszłoroczne budżety reklamowe na social ads – prawdopodobnie powinny być dużo większe niż zakładane oraz jeszcze staranniej rozliczane i monitorowane.

 

Tekst pochodzi ze strony: Grzegorza Millera

 

::

FACEBOOK DLA BIZNESU - RAPORT

FACEBOOK POKONA GOOGLE'A W 2015?

::

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.