Śmierć marek na Facebooku od 2015?

Śmierć marek na Facebooku od 2015?

Brief.pl / Aktualności

Już za niewiele ponad miesiąc Facebook obetnie do zera i tak mizerne zasięgi organiczne postów marek

-

Tak można zrozumieć wpis na oficjalnym blogu serwisu: http://newsroom.fb.com/news/2014/11/news-feed-fyi-reducing-overly-promotional-page-posts-in-news-feed/

Wg wpisu w News Feedzie ma się pojawiać coraz mniej reklam (wpisów sponsorowanych), zwłaszcza takich o typowej treści sprzedażowej (promocje, zachęcanie do zainstalowania aplikacji oraz posty, które używają tych samych haseł co reklamy). Co to oznacza dla marek? Moim zdaniem niestety koniec prostych przekazów reklamowych i konieczność zwiększenia kreatywności w komunikacji. Proste reklamy typu „kup mnie” będą zbanowane lub będą generować tak małe wyświetlenia, że nie będzie sensu ich puszczać. Kreacja i pomysły kreatywne powinny być więc bardziej w cenie, jednak jest to droga zabawa – stać na nią zazwyczaj duże firmy.

Drugi wniosek, który nasuwa się po lekturze firmowego bloga FB, a który nie był wyrażony wprost, to prawdopodobny pełzający wzrost cen reklam. Zmniejsza się dostęp do pożądanego medium, więc serwis będzie mocniej niż do tej pory promował treści z większymi budżetami na niekorzyść tych z mniejszymi.

Kolejna ciekawa informacja w tym temacie przyszła wraz z najnowszym raportem Forrestera - „ Social relationship Strategies That Work”. Według niego marki i marketerzy tracą mnóstwo czasu i pieniędzy na budowanie strategii i komunikację oraz na prowadzenie dialogu z fanami. Tymczasem tak naprawdę go nie prowadzą – docierają do mniej niż 2% swoich fanów, a z tych z kolei tylko 7 promili wchodzi w interakcję z postami marek. Czy jest na to jakaś rada?

Wg Forrestera są dwie:

1. stworzyć własne mikroportale społecznościowe dla własnych klientów/fanów – podpierają się przy tym własnymi badaniami, które sugerują, że klienci trzy razy częściej wchodzą na strony www niż angażują się w komunikację na Facebooku.

2. przestać traktować fanpage jako centrum komunikacji z klientami – wg tego samego badania klienci 2x częściej wchodzą z interakcję z marką poprzez e-mailing niż przez fanpage, mają go w skrzynce dopóki go nie skasują (a nie przegapią, jak wpis w News Feedzie), no i nie ma tu cenzury Facebooka. Forrester radzi – jeżeli zastanawiasz się, czy zainwestować czas w budowanie listy subskrybentów, czy w zwiększanie liczby fanów, to wybierz subskrypcje.

Do podobnych wniosków dochodzi Sotrender w dzisiejszym tekście na swoim blogu - opisuje, jak zmieniały się zasięgi organiczne polskich marek na FB w ostatnich miesiącach. W skrócie – równia pochyła. Szczegóły tu: http://blog.sotrender.com/pl/2014/11/sri-zasieg-organiczny/

Wnioski na koniec:

- Dobrze to już było.
- Należy skupić się na bezpośrednim dotarciu do klienta za pomocą innych kanałów komunikacji niż Facebook (czyli m.in. e-mail).
- Nie liczy się ilość lajków czy fanów, ale faktyczna interakcja i realizowanie celów komunikacyjnych (ciekawe, jak z tym poradzą sobie profile z kupionymi fanami:)
- Trzeba zrewidować przyszłoroczne budżety reklamowe na social ads – prawdopodobnie powinny być dużo większe niż zakładane oraz jeszcze staranniej rozliczane i monitorowane.

 

Tekst pochodzi ze strony: Grzegorza Millera

 

::

FACEBOOK DLA BIZNESU - RAPORT

FACEBOOK POKONA GOOGLE'A W 2015?

::

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.