Storytelling w wykonaniu Adidasa

Storytelling w wykonaniu Adidasa

Brief.pl / Inspiracje

Każdy z nas zna markę Adidas, ale nie każdy jest świadomy jej historii. Poniżej przedstawiamy najciekawsze fakty i historie związane z czołową firmą produkującą sprzęt i ubrania dla sportowców.

-

Początek marki Adidas sięga 18 sierpnia 1949 roku. Nazwa pochodzi od imienia i nazwiska założyciela - Adolfa Dasslera („Adi” od zdrobienia imienia Adolf , a „das” od nazwiska Dassler). Adolf Dassler urodził się 3 listopada 1900 roku, zmarł w 1978 roku w Herzogenaurach. Był niemieckim przedsiębiorcą i współzałożycielem (wraz z bratem Rudolfem) firmy Gebrüder Dassler Schuhfabrik, która zajmowała się produkcją obuwia sportowego. Adolf projektował buty, a Rudolf był odpowiedzialny za sprzedaż. Gdy ich drogi się rozeszły, jego brat założył firmę pod nazwą Ruda, przemianowaną następnie na Pumę. Adolf postanowił stworzyć Adidasa. Na Igrzyskach w 1928 Dassler wyposażył wielu sportowców w swój sprzęt sportowy. Podczas Igrzysk w Berlinie w 1936 roku Jesse Owens skorzystał z obuwia otrzymanego przez Dasslera i zdobył cztery złote medale dla USA.

Po tym jak zmarł pierwszy właściciel Adidasa, stery po nim przejął jego syn. Niestety, on również odszedł dosyć szybko - zaledwie po 9 latach pracy. Tapie, następny właściciel, szybko popadł w kłopoty. Odsprzedał Adidasa francuskiemu bankowi, a od niego z kolei spółkę przejął Robert Louis-Dreyfus. Był on prezesem Adidasa do 2009 roku. Na swoim koncie miał jednak kilka sukcesów: rozbudował firmę na cały glob i wprowadził na giełdę we Frankfurcie w 1995 roku.

Adidas ogrywa legendarnych Węgrów

W 1954 roku w Szwajcarii zorganizowano V Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej. Do eliminacji zgłosiło się 45 państw. Na liście niezgłoszonych był Związek Radziecki, a także będąca w konflikcie z władzami FIFA Argentyna. Reprezentacja Zachodnich Niemiec (RFN) miała do swojej dyspozycji obuwie Adidasa, które dzięki niespotykanej konstrukcji pozwalało na grę w każdych warunkach pogodowych. W niedzielę 4 lipca 1954, o godzinie 17.00 sędzia Wiliam Ling z Anglii rozpoczął mecz finałowy pomiędzy reprezentacjami Węgier i Niemiec. Padał wtedy drobny deszcz. Po 8 minutach Węgrzy prowadzili już 2:0.  Wynik zdawał się być sprawą przesądzoną, jednak Niemcy po kolejnych 10 minutach doprowadzili do remisu. Wynik utrzymał się do przerwy. Po tym jak piłkarze wrócili na murawę, zawodnicy "złotej jedenastki" Węgier atakowali, lecz nie przynosiło to oczekiwanego rezultatu. W 84. minucie RFN objęło prowadzenie po bramce Rahna. Fani oszaleli, a reprezentanci Węgier oskarżali sędziego o sędziowanie na korzyść przeciwników. Tak rozpoczęła się historia popularnych „korków”, czyli butów ze specjalnymi wkrętami poprawiającymi przyczepność przez co piłkarze mieli lepsze przyspieszenie oraz większą zwrotność.  

 

Adidas jako producent piłek

W 1963 roku Adidas postanowił produkować piłki. W roku 1968 piłka o nazwie Telstar została wykorzystana na Mistrzostwach Europy we Włoszech. Zebrała bardzo pozytywne opinie w środowisku piłkarskim. Adidas został poproszony przez FIFA o dostarczenie piłek na Mistrzostwa Świata w 1970 roku rozegranych w Meksyku. Piłka Telstar była pierwszą, oficjalną piłką Mistrzostw Świata. Telstar wykonany był ze skóry i składał się z 12 czarnych pięciokątów i 20 białych sześciokątów. Wygląd był specjalnie dopasowany do transmisji telewizyjnych, ponieważ Mistrzostwa Świata w Meksyku były pierwszymi, które transmitowano w telewizji. Do dnia dzisiejszego Adidas dostarcza piłki na największe imprezy futbolowe.

Telstar

Photo: worldcupballs.info

Skąd się wzięły trzy paski?

Historia jednego z najbardziej znanych na świecie logotypów sięga 1967 roku. Trzy paski wymyślił nie kto inny jak założyciel Adidasa, czyli Adi Dassler. Logotyp miał być rozpoznawalny i zapadać w pamięć konsumentów. Udało się to Dasslerowi jak mało komu! Trzy paski początkowo nawiązywały do trzech kawałków skóry, które wzmacniały buty piłkarskie.

Ewolucją logotypu trzech pasków był tak zwany „tulipan”, który powstał w 1971 roku. Kolejną ewolucję logotyp przeszedł w 1997 roku, gdy trzy paski zostały ułożone w trójkąt. Nowe logo symbolizuje trudności jakie pokonują sportowcy (góra złożona z trzech pasków) na swojej drodze do bycia najlepszym. Obecnie trójkątne logo jest używane na produktach przeznaczonych dla sportowców, „tulipan” natomiast na produktach z kategorii styl, które swoim wyglądem przypominają najpopularniejsze produkty Adidasa sprzed dwudziestu lub trzydziestu lat.

logo adidas

 Photo: logoblog.org

Każdy na podwórku chciał mieć Predatory…

Linia butów Adidas Predator została utworzona w 1994 roku. Odpowiedzialny jest za to były gracz Liverpoolu (czołowego zespołu Ligi Angielskiej) Craig Johnston, który trenując młodych piłkarzy w Australii zauważył, że mają problem z przyczepnością piłki do buta. Przekładało się to na większą liczbę niecelnych podań oraz strzałów - zwłaszcza podczas gry w deszczu lub mokrej murawie. Johnston po powrocie do domu odkleił gumę z paletki do ping-ponga, przykleił ją do własnych butów piłkarskich i poszedł sprawdzić swój pomysł na boisko. Pomysł, jak również jego geneza zostały przejęte przez Adidasa.

Kolejne korki z serii Predator oferowały piłkarzom większą siłę, kontrolę i skuteczne podkręcanie piłki. W roku 1995 zostały wypuszczone buty z serii Predator Rapier, w których po raz pierwszy zastosowano wywijany język. Predatory są w coraz nowszych odmianach są produkowane do dziś.

Predators 1994

Photo: openthecity.co.uk

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.