Trendy marketingu: informacja

Trendy marketingu: informacja

Brief.pl / Inspiracje

Do 2020 roku liczba informacji dostępnych w internecie zwiększy się nawet sześciokrotnie. Jak ten trend odbije się na marketingu i reklamie?

-

Z każdym rokiem informacji będzie coraz więcej. Oczywiście nasze zasoby poznawcze pozostają niezmienione. Nasze mózgi potrzebują przynajmniej setek lat, aby zwiększyć swoje „moce przerobowe”. Już kilka lat temu zdiagnozowano syndrom FOMO (z ang. Fear Of Missing Out), który jest definiowany jako strach przed możliwością niezapoznania się z ważnymi informacjami. Wiąże się on z ciągłym wykorzystywaniem mediów społecznościowych, przeglądania strumienia wiadomości, profili naszych znajomych. Jest to swoiste uzależnienie od informacji, źle czujemy się w informacyjnej próżni. To tak jakby zamknąć nas w ciemnym, głuchym pokoju. Zapewne wzrost ilości treści w internecie będzie paradoksalnie potęgował nasz poczucie izolacji…

Filtrowanie informacji

Jak już wspomniałem powyżej, nie jesteśmy w stanie zwiększyć naszych zasobów poznawczych, które możemy przeznaczyć na wchłanianie nowych informacji. Jedyne co możemy zrobić to odpowiednio nimi zarządzać poprzez wybór treści jakie przetworzymy. Dlatego też na popularności powinny zyskiwać wszelkiego rodzaju agregatory treści, które możemy zdefiniować według własnych potrzeb oraz upodobań. Przykładem tego jest nowa odsłona Onet.pl, najpopularniejszego polskiego portalu, który pozwala czytelnikom na obserwowanie informacji z wybranych dziedzin czy konkretnych autorów artykułów.

Nowe formy treści

Zbyt duża liczba informacji zmusza nas do tworzenia nowego rodzaju treści, które są łatwiejsze w przyswojeniu. Obraz to więcej niż tysiąc słów – dlatego też możemy obserwować rozwój treści w postaci grafik, zdjęć czy infografik. Zapoznanie się z nimi zajmuje kilka sekund. To o wiele mniej niż przeczytanie treści mieszczącej się na kartce w formacie A4. Ile słów zatem mieści się w trwającym jedną minutę filmie? Nawet 1,8 mln! Dlatego też treści tego typu również zyskują na popularności. Krótkie, dynamiczne, pełne treści wideo jest podstawą sukcesu takich platform jak Youtube. Dzięki rozwojowi technologii łatwiej je przygotować – możemy to zrobić sprzętem wartym mniej niż dwa tysiące złotych, a następne zmontować bezpłatnym programem do obróbki wideo.

Informacja w marketingu

Z nadmiarem informacji zmagają się portale społecznościowe. Już kilka lat temu Facebook wprowadził Edge Rank, czyli algorytm, który decyduje ile i jakie treści są wyświetlane w naszym strumieniu wiadomości. Ich liczbę dziennie ogranicza do maksymalnie 200-300 wpisów pochodzących od naszych znajomych czy stron, które polubiliśmy. Dlaczego musi to robić? Ponieważ, w zależności od poziomu naszej aktywności na serwisie, dziennie przez nasz strumień wiadomości przewijałoby się od 1500 do 15000 wpisów! Oczywiście jest to ilość treści nie do ogarnięcia.

Rozwój content marketingu

Rosnąca ilość informacji zmienia sposób w jaki je przetwarzamy. Jednak główną zmianą będzie odejście od losowego poszukiwania informacji, nawet tych rozrywkowych, do bardzo sprecyzowanych zapytań z jakimi będziemy zasiadać do internetu. Powtarza się pewien schemat, który dotyczy rozwoju nowych technologii: najpierw wykorzystujemy je do zabawy, dopiero po pewnym czasie adaptujemy je do bardziej praktycznych rzeczy. Nasi przodkowie jeździli pierwszymi samochodami dla czystej przyjemności, chcieli poczuć i nacieszyć się nową technologią. Podobnie było z pierwszymi komputerami, które większość z nas wykorzystywała do zabawy. Dziś służą nam jako niezbędne narzędzia pracy. Tak samo jest z internetem – powoli kończy się era bezcelowego serfowania w sieci.

Wszystko to sprawia, że content marketing będzie się rozwijał. Marketerzy swoje reklamowe sidła będą zastawiali nie wszędzie gdzie popadnie (reklamy display z milionowymi zasięgami), ale na konkretnych ścieżkach, po których poruszają się ich klienci w internecie.

::

Na koniec dnia powinniśmy pamiętać, żeby nie odpływać za daleko w nakreślaniu trendów związanych z internetem i informacją. Dlaczego? Znacznie ponad połowa mieszkańców naszej planety nie korzysta z sieci. W Polsce na 38 mln mieszkańców tylko 19 mln korzysta z internetu przynajmniej raz w miesiącu…

::

Photo: © ra2 studio - Zobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.