Zwyczaje zakupowe Polaków - raport z badań

Zwyczaje zakupowe Polaków - raport z badań

Brief.pl / Wiedza

15 maja pisaliśmy o niepokojącym sprzedawców zjawisku showroomingu, które polega na przeglądaniu oferty w tradycyjnych sklepach i późniejszym dokonywaniu zakupów online, w miejscu oferującym najniższą cenę.

-

Dzisiaj przytaczamy cząstkowe wyniki badań "ShoppingShow edycja 2013 - Zwyczaje zakupowe Polaków", które pokazują, jak bardzo w ciągu ostatnich dwóch lat zmienił się rynek oraz świadomość i podejście konsumentów. Charakterystyczne jest to, że we współczesnych zakupach, nawet jeśli są realizowane w tradycyjnym sklepie, a nie online, coraz częściej obecna jest technologia. E-commerce i m-commerce rewolucjonizują sposób, w jaki podejmujemy decyzje o zakupach.

Z jednej strony sprzedawcy zyskali nowe możliwości konkurowania o względy klientów, z drugiej - ci ostatni są coraz bardziej wybredni i nieufni ze względu na łatwy dostęp do informacji porównawczych o produktach czy usługach. Zachowania konsumentów umacniają marketerów w przekonaniu, że obecnie zarządzanie komunikacją marki oraz monitorowanie ścieżki zakupowej klientów jest koniecznością i powinno być przeprowadzane całościowo.

Jak zmienia się retail w Polsce

Zmiany w handlu detalicznym wynikają między innymi ze zmian w zachowaniach konsumenckich. Klienci stają się coraz bardziej świadomi ze względu na łatwy dostęp do informacji porównawczych na temat produktów. Hiperkonkurencja oraz nadmiar ofert w połączeniu z możliwością uczestniczenia w zakupach grupowych sprzyjają pojawianiu się tzw. łowców promocji.

Inne trendy, które zmieniają oblicze handlu detalicznego w Polsce to rozwój rynku e-commerce, zjawisko showroomingu oraz efekt "ROPO, Research Online Purchase Offline". Ponadto obserwujemy zmiany rynku retail pod wpływem aktywności samej branży oraz uwarunkowań rynkowych. Chodzi tu o takie trendy jak: wchodzenie dużych sieci do mniejszych miejscowości, tworzenie marek własnych, konsolidacje i przetasowania rynkowe oraz długi i kryzys.

Wpływ aktywności e-commerce na sprzedaż tradycyjną

Szybkie tempo rozwoju e-commerce będzie przekładać się na liczbę konsumentów oraz w ogóle na zachowania branży retail. Chodzi tu o coraz większą dostępność do platform sprzedażowych oraz jeszcze łatwiejsze sposoby płatności. Ponadto obserwujemy coraz większe zaufanie Polaków do zakupów online, co także sprawia, że branża sprzedaży online staje się tak samo ważna, jak kanał tradycyjny. Na rozwój segmentu e-commerce wpływa też dostępność urządzeń mobilnych, co prowadzi do tzw. mobile boomu. Inne trendy, które zasługują na uwagę, to  popularyzacja sprzedaży w mediach społecznościowych, nowe aplikacje i urządzenia wspomagające sprzedaż online. Warto też podkreślić, że obserwujemy znaczne podniesienie jakości obsługi sprzedaży online oraz struktury i funkcjonalności e-sklepów.

Wpływ kryzysu na zachowania konsumenckie

Z raportu "ShoppingShow edycja 2013 - Zwyczaje zakupowe Polaków" wynika, że kupujemy mądrzej. Staliśmy się "smart konsumentami" którzy coraz chętniej sięgają do internetu po informacje o promocjach i rabatach oraz skłaniają się do tzw. rozsądnych zakupów - porównując ceny produktów.

Raport cząstkowy +  streszczenie: "ShoppingShow edycja 2013 - Zwyczaje zakupowe Polaków"

Przeczytaj także: "Showrooming z telefonem w dłoni: szanse i zagrożenia dla tradycyjnych sklepów"

E-commerce jest tematem głównym majowego wydania miesięcznika "Brief". Zapraszamy do lektury!

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.