Zwyczaje zakupowe Polaków - raport z badań

Zwyczaje zakupowe Polaków - raport z badań

Brief.pl / Wiedza

15 maja pisaliśmy o niepokojącym sprzedawców zjawisku showroomingu, które polega na przeglądaniu oferty w tradycyjnych sklepach i późniejszym dokonywaniu zakupów online, w miejscu oferującym najniższą cenę.

-

Dzisiaj przytaczamy cząstkowe wyniki badań "ShoppingShow edycja 2013 - Zwyczaje zakupowe Polaków", które pokazują, jak bardzo w ciągu ostatnich dwóch lat zmienił się rynek oraz świadomość i podejście konsumentów. Charakterystyczne jest to, że we współczesnych zakupach, nawet jeśli są realizowane w tradycyjnym sklepie, a nie online, coraz częściej obecna jest technologia. E-commerce i m-commerce rewolucjonizują sposób, w jaki podejmujemy decyzje o zakupach.

Z jednej strony sprzedawcy zyskali nowe możliwości konkurowania o względy klientów, z drugiej - ci ostatni są coraz bardziej wybredni i nieufni ze względu na łatwy dostęp do informacji porównawczych o produktach czy usługach. Zachowania konsumentów umacniają marketerów w przekonaniu, że obecnie zarządzanie komunikacją marki oraz monitorowanie ścieżki zakupowej klientów jest koniecznością i powinno być przeprowadzane całościowo.

Jak zmienia się retail w Polsce

Zmiany w handlu detalicznym wynikają między innymi ze zmian w zachowaniach konsumenckich. Klienci stają się coraz bardziej świadomi ze względu na łatwy dostęp do informacji porównawczych na temat produktów. Hiperkonkurencja oraz nadmiar ofert w połączeniu z możliwością uczestniczenia w zakupach grupowych sprzyjają pojawianiu się tzw. łowców promocji.

Inne trendy, które zmieniają oblicze handlu detalicznego w Polsce to rozwój rynku e-commerce, zjawisko showroomingu oraz efekt "ROPO, Research Online Purchase Offline". Ponadto obserwujemy zmiany rynku retail pod wpływem aktywności samej branży oraz uwarunkowań rynkowych. Chodzi tu o takie trendy jak: wchodzenie dużych sieci do mniejszych miejscowości, tworzenie marek własnych, konsolidacje i przetasowania rynkowe oraz długi i kryzys.

Wpływ aktywności e-commerce na sprzedaż tradycyjną

Szybkie tempo rozwoju e-commerce będzie przekładać się na liczbę konsumentów oraz w ogóle na zachowania branży retail. Chodzi tu o coraz większą dostępność do platform sprzedażowych oraz jeszcze łatwiejsze sposoby płatności. Ponadto obserwujemy coraz większe zaufanie Polaków do zakupów online, co także sprawia, że branża sprzedaży online staje się tak samo ważna, jak kanał tradycyjny. Na rozwój segmentu e-commerce wpływa też dostępność urządzeń mobilnych, co prowadzi do tzw. mobile boomu. Inne trendy, które zasługują na uwagę, to  popularyzacja sprzedaży w mediach społecznościowych, nowe aplikacje i urządzenia wspomagające sprzedaż online. Warto też podkreślić, że obserwujemy znaczne podniesienie jakości obsługi sprzedaży online oraz struktury i funkcjonalności e-sklepów.

Wpływ kryzysu na zachowania konsumenckie

Z raportu "ShoppingShow edycja 2013 - Zwyczaje zakupowe Polaków" wynika, że kupujemy mądrzej. Staliśmy się "smart konsumentami" którzy coraz chętniej sięgają do internetu po informacje o promocjach i rabatach oraz skłaniają się do tzw. rozsądnych zakupów - porównując ceny produktów.

Raport cząstkowy +  streszczenie: "ShoppingShow edycja 2013 - Zwyczaje zakupowe Polaków"

Przeczytaj także: "Showrooming z telefonem w dłoni: szanse i zagrożenia dla tradycyjnych sklepów"

E-commerce jest tematem głównym majowego wydania miesięcznika "Brief". Zapraszamy do lektury!

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.