Zwyczaje zakupowe Polaków - raport z badań

Zwyczaje zakupowe Polaków - raport z badań

Brief.pl / Wiedza

15 maja pisaliśmy o niepokojącym sprzedawców zjawisku showroomingu, które polega na przeglądaniu oferty w tradycyjnych sklepach i późniejszym dokonywaniu zakupów online, w miejscu oferującym najniższą cenę.

-

Dzisiaj przytaczamy cząstkowe wyniki badań "ShoppingShow edycja 2013 - Zwyczaje zakupowe Polaków", które pokazują, jak bardzo w ciągu ostatnich dwóch lat zmienił się rynek oraz świadomość i podejście konsumentów. Charakterystyczne jest to, że we współczesnych zakupach, nawet jeśli są realizowane w tradycyjnym sklepie, a nie online, coraz częściej obecna jest technologia. E-commerce i m-commerce rewolucjonizują sposób, w jaki podejmujemy decyzje o zakupach.

Z jednej strony sprzedawcy zyskali nowe możliwości konkurowania o względy klientów, z drugiej - ci ostatni są coraz bardziej wybredni i nieufni ze względu na łatwy dostęp do informacji porównawczych o produktach czy usługach. Zachowania konsumentów umacniają marketerów w przekonaniu, że obecnie zarządzanie komunikacją marki oraz monitorowanie ścieżki zakupowej klientów jest koniecznością i powinno być przeprowadzane całościowo.

Jak zmienia się retail w Polsce

Zmiany w handlu detalicznym wynikają między innymi ze zmian w zachowaniach konsumenckich. Klienci stają się coraz bardziej świadomi ze względu na łatwy dostęp do informacji porównawczych na temat produktów. Hiperkonkurencja oraz nadmiar ofert w połączeniu z możliwością uczestniczenia w zakupach grupowych sprzyjają pojawianiu się tzw. łowców promocji.

Inne trendy, które zmieniają oblicze handlu detalicznego w Polsce to rozwój rynku e-commerce, zjawisko showroomingu oraz efekt "ROPO, Research Online Purchase Offline". Ponadto obserwujemy zmiany rynku retail pod wpływem aktywności samej branży oraz uwarunkowań rynkowych. Chodzi tu o takie trendy jak: wchodzenie dużych sieci do mniejszych miejscowości, tworzenie marek własnych, konsolidacje i przetasowania rynkowe oraz długi i kryzys.

Wpływ aktywności e-commerce na sprzedaż tradycyjną

Szybkie tempo rozwoju e-commerce będzie przekładać się na liczbę konsumentów oraz w ogóle na zachowania branży retail. Chodzi tu o coraz większą dostępność do platform sprzedażowych oraz jeszcze łatwiejsze sposoby płatności. Ponadto obserwujemy coraz większe zaufanie Polaków do zakupów online, co także sprawia, że branża sprzedaży online staje się tak samo ważna, jak kanał tradycyjny. Na rozwój segmentu e-commerce wpływa też dostępność urządzeń mobilnych, co prowadzi do tzw. mobile boomu. Inne trendy, które zasługują na uwagę, to  popularyzacja sprzedaży w mediach społecznościowych, nowe aplikacje i urządzenia wspomagające sprzedaż online. Warto też podkreślić, że obserwujemy znaczne podniesienie jakości obsługi sprzedaży online oraz struktury i funkcjonalności e-sklepów.

Wpływ kryzysu na zachowania konsumenckie

Z raportu "ShoppingShow edycja 2013 - Zwyczaje zakupowe Polaków" wynika, że kupujemy mądrzej. Staliśmy się "smart konsumentami" którzy coraz chętniej sięgają do internetu po informacje o promocjach i rabatach oraz skłaniają się do tzw. rozsądnych zakupów - porównując ceny produktów.

Raport cząstkowy +  streszczenie: "ShoppingShow edycja 2013 - Zwyczaje zakupowe Polaków"

Przeczytaj także: "Showrooming z telefonem w dłoni: szanse i zagrożenia dla tradycyjnych sklepów"

E-commerce jest tematem głównym majowego wydania miesięcznika "Brief". Zapraszamy do lektury!

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.