Jak ubiera się modny Polak?

Jak ubiera się modny Polak?

Brief.pl / Wiedza

Ponad połowa Polaków przyznaje, że dobrze orientuje się w trendach modowych. Dla podobnego odsetka moda ma znaczenie. Respondenci twierdzą, że znacznie częściej kupują odzież niż obuwie i te pierwsze zakupy charakteryzują się większą spontanicznością. Największa grupa badanych określa swój styl ubierania jako „casual, miejski”, zaś najbardziej popularnymi markami wśród respondentów są: H&M i Reserved jako marki odzieżowe oraz CCC i Nike jako marki obuwia – wynika z badania „Moda polska 2014” ARC Rynek i Opinia.

-

Dla 57 proc. Polaków moda ma znaczenie, nieco niższy odsetek – 52 proc. – przyznaje, że dobrze orientuje się w trendach modowych. Znacznie większą uwagę do mody przywiązują kobiety – aż 61 proc. z nich uważa, że zna się na modzie. W przypadku mężczyzn ten odsetek jest dużo niższy – 37 proc. mężczyzn uznaje się za znawców mody, ale aż dla 54 proc. istotne jest ubieranie się zgodnie z obowiązującymi trendami.

Sumarycznie głównym źródłem, z którego respondenci czerpią informacje na temat mody jest Internet, przy czym w przypadku kobiet nieco większą rolę odgrywa prasa.

Źródła informacji na temat trendów (możliwość wyboru wielu odpowiedzi, odpowiadały osoby, które zadeklarowały, że znają się na trendach)

Źródło: Badanie „Moda polska 2014”, ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2014

- Z naszego badania wynika, że bardzo dużą rolę – zwłaszcza w przypadku mężczyzn – w kształtowaniu stylu mają znajomi. O ile wyraźnie widać, że kobiety starają się podążać za trendami wskazywanymi przez specjalistów, o tyle mężczyźni w niemal tak samo wysokim stopniu jak prasie czy telewizji ufają w kwestiach mody osobom ze swojego środowiska – mówi Piotr Juszczyk z ARC Rynek i Opinia.

Respondenci przyznają, że zakup obuwia jest zwykle bardziej przemyślany niż zakup odzieży. Największy odsetek badanych kupuje obuwie wtedy, kiedy zniszczy im się to, w którym chodzą (44 proc.) lub kiedy potrzebują obuwia na konkretną okazję (43 proc.). Najpopularniejszą marką obuwia jest wśród kobiet marka CCC (25 proc.), a wśród mężczyzn Nike (34 proc.).

Jak często kupuje Pan/ Pani obuwie?

Źródło: Badanie „Moda polska 2014”, ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2014

 

Zakup odzieży cechuje się znacznie większą spontanicznością. Respondenci przyznają, że odzież kupują częściej niż obuwie. Najpopularniejszymi markami odzieżowymi są wśród kobiet – H&M, a wśród mężczyzn – Reserved.

 

Jak często kupuje Pan/Pani odzież?

Źródło: Badanie „Moda polska 2014”, ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2014

Styl „casual, miejski” jest wiodącym stylem ubierania, przy czym wybierają go głównie młodzi ludzie, z dużych miast, wydający na ubrania więcej niż przeciętnie. Na styl sportowy decydują się głównie mniej zasobni dojrzali mężczyźni, zaś na klasyczną elegancję – osoby dojrzałe i zasobniejsze, zarówno kobiety i mężczyźni. Styl romantyczny jest zdecydowanie charakterystyczny dla kobiet.

 

W jakim stylu się Pan/ Pani ubiera?

Źródło: Badanie „Moda polska 2014”, ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2014

 

- Gdy spojrzymy na osoby spacerujące chodnikami miast i porównamy z fotografiami sprzed 20 lat, szybko zauważymy, że obecnie panuje większa różnorodność w sposobie ubierania się. Wynika to po części z większej zasobności Polaków, po drugie z większej otwartości i chęci bawienia się modą, a po trzecie z większej dostępności marek międzynarodowych oraz rozwoju rodzimych marek odzieżowych i obuwniczych.  Wyniki naszego badania pokazują, że większość osób robiących zakupy centrach handlowych chce ubierać się modnie. Co znaczy modnie? W dzisiejszych czasach to najczęściej „na luzie, ale z klasą”. Z tego względu wiodącym stylem ubierania się jest casual, miejski. Dość dobrze ten styl identyfikują duże sieci odzieżowe takie jak H&M czy  Reserved, które zaskarbiły sobie serca klientów i od dłuższego cieszą się popularnością w Polsce – mówi Piotr Juszczyk z ARC Rynek i Opinia.

 

Informacja o badaniu

Badanie było realizowane metodą CAWI na panelu internetowym epanel.pl, próba N=1000. Respondentami były osoby, które w ciągu ostatnich 3 miesięcy kupiły dla siebie odzież i/lub obuwie, a na zakupy odzieży i obuwia w centrach handlowych wydają miesięcznie więcej niż 200 złotych. Wiek respondentów: 18-55 lat, 60 proc. kobiet; 1/3 mieszka w miastach powyżej 500 tys. Mieszkańców, 10 proc. - mieszkańcy wsi.

::

Photo: © pilipa - Zobacz portfolio - Fotolia.com

Tagi:

zakupy moda

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.