Szara strefa zakładów bukmacherskich

Szara strefa zakładów bukmacherskich

Brief.pl / Wiedza

Polski rynek internetowych gier i zakładów jest zdominowany przez nielicencjonowanych operatorów offshore, którzy mają łącznie 91 proc. udziałów w całym rynku i nie odprowadzają podatków do budżetu państwa. Jak temu zaradzić? Ile przez brak odpowiedniego prawa traci państwo?

-

Operatorzy onshore to obecnie tylko 9 proc. udziałów. Dwaj najwięksi operatorzy offshore - Bet365 i bet-at-home posiadają w sumie 54 proc. udziałów rynku. Wielkość obrotu rynku internetowych gier i zakładów w Polsce w 2013 roku wyniosła ponad 4,9 mld PLN, co odpowiadało przychodowi brutto na poziomie 377 mln PLN. Zgodnie z polska Ustawą o grach hazardowych z listopada 2009 roku  legalni operatorzy obarczeni są 12-procentowym podatkiem obrotowym, jednym z najwyższych w całej Unii Europejskiej. Dodatkowo nie mogą reklamować swoich usług i mają bardzo ograniczone możliwości sponsoringowe. Ustawa niestety wciąż nie reguluje kwestii „szarej strefy”, czyli właśnie operatorów nielicencjonowanych.

Na zlecenie Grupy Fortuna firma doradcza Roland Berger przygotowała kolejną edycję raportu o rynku internetowych gier i zakładów, w którym przedstawiono realny potencjał zwiększenia przychodów budżetowych z podatków oraz zwiększenia korzyści finansowych dla organizacji sportowych dzięki wprowadzeniu zmian w polskich regulacjach dotyczących internetowych gier i zakładów. Raport prezentuje 3 podstawowe scenariusze możliwego rozwoju sytuacji, które pokazują szacowane dodatkowe wpływy do budżetu państwa w latach 2014-2020.

Scenariusz 1 - wprowadzenie regulacji dotyczących blokowania stron nielicencjonowanych operatorów, co mogłoby przynieść 298 mln PLN dodatkowych wpływów do budżetu Polski.

Scenariusz 2 - wprowadzenie 5 proc. podatku od obrotu bez blokowania operatorów offshore, co mogłyby przynieść 551 mln PLN dla budżetu państwa.

Scenariusz 3 - wprowadzenie 20 proc. podatku od przychodów brutto z gier i zakładów online (GGR), co dałoby dodatkowe wpływy do budżetu państwa rzędu 454 mln PLN.

- Raport przygotowany dla nas przez firmę Roland Berger wyraźnie pokazuje, jakie mogą być dodatkowe wymierne korzyści dla Skarbu Państwa w przypadku implementacji jednego z 3 zasadniczych rozwiązań. Każdy ze scenariuszy zakłada dodatkowe wpływy do budżetu Państwa oraz potencjalne zyski ze sponsoringu dla polskich organizacji sportowych - podkreśla Konrad Łabudek, Deputy CEO Fortuna Entertainment Group w Polsce.

Zmiany w polskich regulacjach oznaczałyby również znaczące zwiększenie korzyści finansowych dla organizacji sportowych. Jak pokazano w raporcie - bez zmian regulacyjnych, wszelkie wpływy dla organizacji sportowych ze sponsoringu bezpośrednio związane z działalnością firm bukmacherskich w roku 2014 to 9 mln zł. Skumulowana wartość tych wpływów w latach 2014-2020 to ok. 70 mln PLN. Dzięki zmianom z pierwszego scenariusza, wpływy dla polskiego sportu zwiększą się w analizowanym okresie o 67 mln zł. Przy zastosowaniu zmian z drugiego scenariusza, wpływy te zwiększą się o 149 mln zł. Trzeci scenariusz przewiduje wzrost aż o 368 mln zł w stosunku do scenariusza bazowego.

- Firmy bukmacherskie są naturalnym źródłem finansowania klubów piłkarskich na całym świecie. Tacy giganci jak: Manchester United, Real Madryt, Bayern Monachium czy Juventus Turyn podpisują wielomilionowe kontrakty z bukmacherami, co pozwala im na pozyskiwanie nowych gwiazd, jak i wspieranie dzieci i młodzieży w ich sportowych pierwszych krokach. Niestety takich przykładów w Polsce jest niewiele, bo nad Wisłą działa tylko czterech legalnych operatorów – w tym sponsor Legii, czyli Fortuna – mówi Bogusław Leśnodorski, prezes klubu piłkarskiego Legia Warszawa.

Niekontrolowany dostęp do witryn nielicencjonowanych operatorów nie jest problemem tylko w Polsce. Na poziomie unijnym brak jest bezpośrednich regulacji dotyczących gier hazardowych. Jednak w wielu krajach Unii Europejskiej znowelizowano lub właśnie nowelizuje się regulacje prawne w tym zakresie. W UE jest wiele państw, które skutecznie – za pomocą blokowania witryn czy urealnieniu stawek podatkowych – uporały się już z niebezpiecznym zjawiskiem nielegalnego hazardu w internecie. Przykładami są tutaj przede wszystkim Dania i Włochy, gdzie stosunek „białej” do „szarej strefy” wynosi odpowiednio 77,2 proc. i 78,3 proc.. Ostatnio również Grecja i Węgry zdecydowały się na rozszerzenie listy blokowanych adresów IP należących do nielicencjonowanych operatorów hazardowych.

Ostatnie badanie pracowni Millward Brown pokazuje, że większość Polaków opowiada się za zmianą status quo. Aż 77 proc. respondentów uważa, że dostęp do stron nielicencjonowanych operatorów powinien zostać skutecznie uniemożliwiony przez organy państwa.

::

© pogonici - Zobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?