wp - grudzien 2016

Polskie firmy niegotowe na mobilnego klienta

Polskie firmy niegotowe na mobilnego klienta

Brief.pl / Wiedza

Na niemal trzy tysiące przebadanych polskich małych i średnich przedsiębiorstw zaledwie 207 ma stronę dostosowaną do komunikacji mobile. Z najnowszego raportu ActiveMobi wynika, że 93 proc. stron internetowych polskich małych i średnich firm nie jest przyjazna mobilnym urządzeniom.

-

Wygoda, jaką zapewniły nam w ostatnich latach urządzenia przenośne sprawiła, że zaczęliśmy je stopniowo adaptować do wykonywania codziennych czynności. Ewoluował również obraz typowego konsumenta, zmieniły się jego zachowania związane z dokonywaniem zakupów, a medium najczęściej wykorzystywanym w tym procesie stał się smartfon.

Najnowszy raport ActiveMobi przedstawia stopień gotowości małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce na klienta nowego typu, funkcjonującego w innym niż dotychczas kontekście – klienta mobilnego. Okazuje się, że właściciele firm wciąż nie doceniają potencjału urządzeń mobilnych, a podstawowym problemem wydaje się być brak wiedzy o ich użytkownikach.

Landing page z całym raportem można jest dostępny pod linkiem:

http://activemobi.pl/gotowosc-msp-na-klienta-mobilnego-raport-2014

 

Metodologia:

  • W trakcie badania sprawdzono 2937 stron internetowych małych i średnich firm zlokalizowanych w 30 największych miastach Polski, z dziewięciu typowych branż wyszukiwanych na urządzeniach mobilnych.
  • Strony wyszukiwano za pomocą wyszukiwarki Google. W badaniu uwzględniono jedenaście pierwszych wyników dla danej branży w wybranym mieście.
  • Do sprawdzenia, czy strony internetowe firm są responsywne (RWD), lub posiadają dedykowaną stronę mobilną, użyto programu Opera Mobile Classic Emulator, służącego do wyświetlania stron internetowych w rozdzielczości ekranu smartfona.
  • Badanie przeprowadzono w trzecim kwartale 2014 roku

 

Wniosek kluczowy

- 93 proc. stron internetowych małych i średnich firm nie jest przyjazna urządzeniom mobilnym

- na 2937 stron internetowych zaledwie 3 ma dedykowaną stronę mobilną, a 204 stronę responsywną (RWD)

 

Zestawienie według branż:

Najlepiej na tle wszystkich uwzględnionych branż wypadli fryzjerzy, stomatolodzy i restauratorzy. Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD jest wśród nich najwyższy. Najsłabiej wypadli weterynarze, natomiast w samym środku rankingu uplasowali się elektrycy, hydraulicy i firmy remontowe.

Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w branżach uwzględnionych w raporcie

 Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w branżach uwzględnionych w raporcie

Zestawienie według wielkości miast

Firmy w większych miastach są zdecydowanie lepiej przygotowane na zainteresowanie ze strony użytkowników mobilnych niż firmy w mniejszych miastach. Gotowość ta przejawia się dostosowaniem ich stron internetowych do wyświetlania na smartfonach i tabletach. Ilość firmowych stron mobilnych i RWD jest największa w dużych miastach i maleje wraz z ich wielkością.

 

Procentowa ilość posiadających mobilne strony firm z dużych i średnich miast:

- ponad 400 000 mieszkańców: 11,47 proc. (strony mobilne/RWD)

- 200 000 do 399 999 mieszkańców: 8,08 proc. (strony mobilne/RWD)

- 100 000 do 199 999 mieszkańców: 3,91 proc. (strony mobilne/RWD)

Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w miastach o podanej liczbie mieszkańców uwzględnionych w raporcie

 Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w miastach o podanej liczbie mieszkańców uwzględnionych w raporcie

 

Zestawienie według miast

Zdecydowana większość kraju nie jest przygotowana na erę mobilną. Najlepiej dostosowane do klienta ze smartfonem są firmy w Poznaniu 16 proc., Białymstoku 15 proc., Warszawie

14,95 proc. i Lublinie 13,27 proc.. Najgorzej wypadły firmy w Rybniku, Płocku, Dąbrowie Górniczej, Rudzie Śląskiej oraz Bielsku-Białej – poniżej 3 proc..Stron internetowych na smartfony w ogóle nie znajdziemy w Elblągu.

 

  1. Poznań – 16 proc.
  2. Białystok – 15 proc.   
  3. Warszawa – 14,95 proc.   
  4. Lublin    – 13,27 proc.
  5. Szczecin – 12 proc.
  6. Łódź – 10,64 proc.
  7. Katowice – 9,90 proc.
  8. Kraków – 9,68 proc.
  9. Gdańsk – 9,28 proc.
  10. Kielce    – 9 proc.
  11. Gorzów Wielkopolski – 8,42 proc.
  12. Wrocław – 7,14 proc.
  13. Rzeszów – 7,07 proc., Bydgoszcz – 7,07 proc.
  14. Gdynia – 7 proc.
  15. Zabrze – 6,19 proc.
  16. Sosnowiec – 6,12 proc.
  17. Częstochowa    – 6,06 proc.
  18. Radom – 5,10 proc.
  19. Gliwice – 5 proc.
  20. Bytom    – 4,65 proc.
  21. Tychy    – 4,04 proc.
  22. Olsztyn – 3,13 proc.
  23. Toruń    – 3,06 proc.
  24. Bielsko-Biała    – 3 proc.
  25. Ruda Śląska – 2,04 proc.
  26. Dąbrowa Górnicza – 2,02 proc.
  27. Płock – 2 proc.
  28. Rybnik – 1,01 proc.
  29. Elbląg     - 0 proc.

 

Gotowi na klienta mobilnego – branże w różnych miastach:

 

Procentowa ilość firm z różnych branż w polskich miastach według posiadania przez nie stron mobilnych:

 

- fryzjerzy w Łodzi – 40 proc.

- dentyści w Białymstoku – 38,46 proc.

- restauratorzy w Warszawie – 50 proc.

- firmy remontowe w Poznaniu – 30 proc.

- elektrycy w Poznaniu – 27,27 proc.

- hydraulicy w Gdyni – 30 proc.

- pomoc drogowa w Częstochowie – 28,57 proc.

- kwiaciarnie w Szczecinie – 27,27 proc.

- weterynarze w Zabrzu – 25 proc.

 

 

Największy problem dla użytkowników smartfonów stanowią strony internetowe, których pełna zawartość nie wyświetla się na ich urządzeniu.

W trakcie badania trafiliśmy na atrakcyjną witrynę firmową wykonaną w technologii RWD. Po otworzeniu strony na smartfonie, okazało się, że część jej elementów nie dostosowuje się do wielkości ekranu i nie mieści się w jego obszarze, a ponadto nie daje się przewijać. W efekcie użytkownik widzi tylko fragment tekstu, menu oraz grafik, nie mając dostępu do pozostałej części. Drugim problemem są nachodzące na siebie elementy, dodatkowo utrudniające korzystanie ze strony.

Błędnie zaprojektowana strona responsywna (RWD), zamiast otworzyć firmę na użytkowników urządzeń mobilnych, może całkowicie uniemożliwić im dotarcie do niej. W omawianym przypadku korzystniej byłoby pozostać przy tradycyjnej stronie internetowej, niż oferować potencjalnym klientom mobilnym stronę RWD, z której trudno się korzysta.

 

Jednym z błędów najczęściej popełnianych podczas dostosowywania stron internetowych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych jest wykorzystywanie tych samych treści i form.

Wiele nowoczesnych witryn projektowanych jest w formie długich pojedynczych stron, które przeglądamy przewijając je w dół. takie rozwiązanie sprawdza się, gdy stronę otwieramy na komputerze. Wielokrotne przewijanie strony na urządzeniach mobilnych jest dla ich użytkowników niewygodne, a ponadto sprzyja utracie orientacji i utrudnia odnalezienie konkretnych informacji, jak w przypadku strony internetowej jednej z firm uwzględnionych w naszym badaniu.

Użytkownik mobilny otwiera stronę podzieloną na sekcje, które wykraczają poza długość jednego ekranu. duży plus za menu dostępne cały czas w górnej części – w przypadku tak długiej strony zdecydowanie ułatwia poruszanie się po jej sekcjach. według nas należałoby popracować nad jego widocznością oraz stylem, aby swoim wyglądem nie przypominało pola tekstowego. Pomimo obecności menu, użytkownik nie wie jednak jak obszerna jest na przykład galeria zdjęć, czy cennik, a w efekcie – czego spodziewać się w następnej kolejności, po przewinięciu strony. W przypadku tej strony dobrym rozwiązaniem byłoby umieszczenie zdjęć na karuzelach, umożliwiających ich przewijanie, co znacząco skróciłoby jej długość.

Dodatkowo warto byłoby wyróżnić treści kluczowe dla użytkowników mobilnych, a pozostałe schować w rozwijanych akordeonach, lub całkowicie z nich zrezygnować. Część treści, choć atrakcyjna na komputerze, jest z punktu widzenia użytkownika mobilnego zbędna i myląca, jak ikony wprowadzające do cennika – nie wnoszą one wartości informacyjnej, a swoim wyglądem przypominają przyciski. Inne treści nie wykorzystują potencjału, jaki daje urządzenie mobilne, jak w przypadku zamieszczonego na stronie numeru telefonu kontaktowego. Co prawda jest klikalny i powoduje automatyczne wybranie numeru, jednak nie każdy użytkownik o tym wie. Idealnym rozwiązaniem byłoby wyróżnienie numeru graficznie w formie przycisku.

 

Przyjazna nawigacja w dużej mierze decyduje o funkcjonalności strony mobilnej.

Jedna ze stron internetowych, które przeanalizowaliśmy, przykuła naszą uwagę nietypowym rozwiązaniem. Oglądana na urządzeniu mobilnym posiada dwa niezależne menu nawigacyjne, po prawej i lewej stronie, z których każde zawiera inny zestaw odnośników, każde też jest oddzielnie rozwijane. Odnalezienie konkretnych informacji wymaga od użytkownika rozwijania obydwu menu za każdym razem, lub zapamiętania ich zawartości. Jedno z menu częściowo pokrywa się z przyciskiem społecznościowym, co dodatkowo zmniejsza jego i tak niewielką powierzchnię aktywną. Wreszcie żadna z podstron nie jest wyposażona w przycisk powrotu do poprzedniej strony, co oznacza konieczność korzystania z rozwijanych menu, lub logotypu prowadzącego do strony głównej, za każdym razem kiedy zechcemy przejść dalej.

Trzymając się sprawdzonych metod oraz dobrych praktyk projektując nawigację na stronę mobilną, unikniemy efektownych, lecz funkcjonalnie nieudanych rozwiązań. Nawet dobrze wykonana strona internetowa o ciekawej treści nie spełni swojej roli biznesowej, jeżeli użytkownik nie będzie w stanie się po niej swobodnie poruszać. Warto odnieść się tutaj do znanej zasady użyteczności “Nie każ mi myśleć” (ang. “Don’t make me think), zaproponowanej przez Steve’a Kruga, zgodnie z którą interfejsy powinny być projektowane w taki sposób, aby użytkownik nie musiał zastanawiać się nad tym jak się po nich poruszać, lecz intuicyjnie wiedział jak działają.

W przedstawionym przykładzie należałoby zawrzeć całą nawigację pod jednym rozwijanym menu, umieszczonym w prawym górnym rogu oraz zadbać o to, aby przycisk menu był odpowiednio duży i oddalony od innych aktywnych obszarów. Przycisk "Powrót" umieszczony w dolnej części podstron powinien umożliwić użytkownikom łatwe przejście do wyższej podstrony, w szczególności, gdy nie jest nią strona główna. Punkt za duży logotyp odsyłający do strony głównej.

::

Źródło: http://activemobi.pl/

Photo: © DigiClack - Zobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.