Zarządzanie łańcuchem dostaw

Zarządzanie łańcuchem dostaw

Brief.pl / Wiedza

Zarządzanie łańcuchem dostaw postrzegane jest jako proces związany głównie z minimalizacją kosztów. Optymalizacja miejsca przechowywania towaru, zapasów, centralizacja, cięcie kosztów - to wszystko charakteryzuje działania firm, które walczą o najlepszą pozycję na rynku. Jednak czy to wystarczy?

-

Jak przebiega proces zarządzania całym łańcuchem dostaw? Magazynowanie produktów, ulotek, wszystkich materiałów z których korzystamy, otrzymujemy w promocjach czy kupujemy w postaci gotowej? Przecież należy to wyprodukować, przechować, dostarczyć, policzyć, ułożyć, zabezpieczyć, rozdystrybuować… a wszystko dodatkowo powinno być tak przemyślane i zaplanowane, żeby przyniosło korzyści firmom oraz wpłynęło na ich wzrost konkurencyjności na rynku.

 

Jak to wygląda w realnym świecie?

Zróżnicowany rynek, specyfika produktów, różnorodne potrzeby klientów spowodowały, że sposób funkcjonowania firm zarządzających łańcuchem dostaw zmienia się w bardzo szybkim tempie. Tak jak kiedyś wdrażano jedno rozwiązanie dla wszystkich producentów, dzisiaj wygląda to zupełnie inaczej. Segmentacja łańcuchów dostaw jest czynnikiem, który - jakby wydawać się mogło - przynosi dodatkowe koszty, a w rezultacie przedsiębiorstwa, które stosują zoptymalizowane rozwiązania osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe. Wszystko szybkim tempem porusza się do przodu, pojawiają się nowe wyzwania, nowe potrzeby. Nie należy skupiać się tylko na obecnych oczekiwaniach klientów, ale wychodzić z nowymi propozycjami rozwiązań, które zapewnią korzyści w przyszłości. Niezwykle istotne jest opracowanie kilku koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ nie ma jednego rozwiązania, które można dostosować do specyfiki każdej branży czy produktu. Podstawą tych działań powinni być dobrze wyselekcjonowani specjaliści, kompetentni pracownicy, odpowiednie zaplecze logistyczne, dobre technologie oraz sprawdzone narzędzia systemowe.

 

Optymalizacja w zarządzaniu łańcuchem dostaw, to nie tylko cięcie kosztów

Tak naprawdę jest to bardziej złożony proces niż nam się wydaje. Wymagania przedsiębiorców to nie tylko cięcie kosztów, ale m.in. obniżenie czasu obsługi zleceń, łatwiejsza komunikacja z dostawcą, skrócenie czasu realizacji zamówień, obniżenie poziomu magazynowanych zapasów, optymalna rotacja towarów, szybka reakcja na zmieniające się zapotrzebowanie oraz 100 proc. dostaw na czas. Optymalizacja zarządzania łańcuchem dostaw, zaczyna się już nawet w początkowej fazie tworzenia towarów czy materiałów. Główną rolę w skutecznym zarządzaniu odgrywają takie cechy produktów jak rozmiar, kształt czy opakowanie. Przykładem tego jest sposób jaki wymyślili Japończycy – będą produkować arbuzy w kształcie kwadratu! Tylko dlaczego się na to zdecydowali? Właśnie to możemy nazwać działaniem globalnym i przyszłościowym. Idealny pomysł na zwiększenie optymalizacji przechowywania produktów, ich racjonalną dostawę oraz oszczędność czasu transportu.

- W przypadku kluczowych źródeł zaopatrzenia, logistycy powinni od początku uczestniczyć w tym procesie i wspierać dział zakupów profesjonalną wiedzą. Powinni analizować różne warianty łańcucha dostaw i określać kupującym ewentualne dodatkowe ryzyko i jego koszty - mówi Andrzej Zawistowski, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki oraz Członek Zarządu spółki XBS Group

 

Specjaliści powinni być zaangażowani w szukanie nowych, optymalnych rozwiązań, stanowić wsparcie merytoryczne oraz formalne. Niezbędna jest ciągła analiza rynku. Skupienie wszystkich funkcji związanych z łańcuchem dostaw w jednej strukturze organizacyjnej, która znacząco wpływa na efektywność funkcjonowania całej firmy.

W praktyce wdrożenie odpowiedniej strategii łańcucha dostaw stanowi dla firm bardzo duże wyzwanie. W Polsce i na świecie brakuje jeszcze wyspecjalizowanych firm, które skupiają się na prawidłowym zarządzaniu, ale rynek z dnia na dzień się rozwija. Jednym z takich przykładów jest spółka XBS Group świadcząca kompleksowe usługi dla Klientów, którzy chcą zmaksymalizować korzyści z outsourcingu łańcucha dostaw. Ze względu na różne potrzeby, wymagania klientów i specyfikę sektorów działalności, firma stworzyła odrębne linie biznesowe w obszarach: logistyki, łańcucha dostaw, finansów i rozwiązań e-commerce. Spółka wywodzi się z europejskiej Grupy STACI, która specjalizuje się w tym zakresie od ponad 25 lat.

::

© Robert Kneschke - Zobacz portfolio

Tagi:

dostawy handel

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.