wp - grudzien 2016

Te reklamy zebrały najwięcej skarg w 2012 roku

Te reklamy zebrały najwięcej skarg w 2012 roku

Brief.pl / Aktualności

3367 skarg na reklamy wpłynęło w 2012 roku do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy. Najwięcej skarg wpłynęło na reklamy napoju energetycznego Black, napoju Egoo oraz programu mSaver w mBanku. Wszystkie dotyczyły przedmiotowego i wulgarnego sposobu pokazywania kobiet.

-

Bądź grzeszny
Najbardziej oprotestowaną kampanią roku 2012 były plakaty reklamujące napój energetyczny Black, na które poskarżyło się 1005 osób. Plakaty marki Black przedstawiały kobietę w skąpej bieliźnie leżącą na łóżku. Jedna z wersji reklamy opatrzona była hasłem "Sprawdź jak działa", druga zaś "Bądź grzeszny".

Skarżący argumentowali, że umieszczenie reklam o tak silnym zabarwieniu erotycznym w przestrzeni publicznej jest niezgodne z dobrymi obyczajami oraz, że jest to przykład wulgarnej seksualizacji wizerunku kobiety. Zdaniem skarżących reklama wywiera negatywny i demoralizujący wpływ na najmłodszych.

Komisja Etyki Reklamy zgodziła się z częścią argumentów skarżących i uznała, że eksponowanie w reklamie skąpo ubranej kobiety leżącej na łóżku i opatrzenie jej hasłem "Sprawdź jak działa" lub "Bądź grzeszny", dyskryminuje kobiety poprzez ich przedmiotowe traktowanie. Komisja dodała, że umieszczenie reklam w miejscu powszechnie dostępnym, także dla dzieci, nie było zgodne z zasadami odpowiedzialności społecznej. Członkowie Zespołu Orzekającego KER podkreślili, że na reklamodawcach reklamy zewnętrznej spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, niegodzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy.

                                                      

Kobieta jako erotyczny gadżet
650 skarg wpłynęło na reklamę zewnętrzną napoju Egoo. Plakaty przedstawiały ubraną w stringi kobietę i ubranego mężczyznę, który trzyma rękę na jej pośladku.

Skarżący podkreślali, że poprzez pokazanie nagiej kobiety, która jest „obłapiana” przez mężczyznę trzymającego puszkę napoju, reklama czyni z kobiety przede wszystkim obiekt seksualny. Uprzedmiotowienie kobiety podkreśla fakt, że w odróżnieniu od niej mężczyzna jest ubrany, a jego poza jest władcza. Postać roznegliżowanej kobiety nie ma absolutnie żadnego związku z reklamowanym produktem i jej wykorzystanie nie jest niczym uzasadnione. Reklama sugeruje, że picie napoju Egoo wiąże się z atrakcyjnością i powodzeniem u kobiet.

Zespół Orzekający uznał, że reklama narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy: umieszczenie w przestrzeni publicznej zdjęcia ubranego mężczyzny protekcjonalnie trzymającego dłoń na pośladku powiela obraz relacji męsko-damskich, jako „pana i niewolnicy”, czy „samca i jego kociaka”. Obrazy te - pozbawione dodatkowego uzasadnienia bądź wyjaśnienia - mają charakter dyskryminujący kobiety: kobieta jest tutaj sprowadzona jedynie do roli erotycznego gadżetu, zabawki w rękach mężczyzny. Zdaniem Zespołu Orzekającego reklama, eksponując - w sposób nieuzasadniony - kobiecą nagość w miejscu publicznym, dodatkowo narusza dobre obyczaje.

                      

Naga kobieta w banku
Niewiele mniej, bo 642 skargi wpłynęły na kampanię programu mSaver w mBanku. Reklama przedstawiająca nagą kobietę opatrzona została napisem „Nigdy nie robiłeś TEGO przy kasie? To zacznij!”.

Skarżący podkreślali, że reklama jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i nie jest prowadzona w poczuciu społecznej odpowiedzialności oraz, że należy ją za reklamę skierowaną do dzieci, gdyż są one jej odbiorcami ze względu na formę oraz miejsce i sposób prezentowania (reklama jest prezentowana w internecie oraz w sieci Empik tuż przy kasach). Zdaniem skarżących, reklama jest niezgodna z Kodeksem Etyki Reklamy, gdyż jest jaskrawym przykładem seksualizacji i przedmiotowego wykorzystania wizerunku kobiety.

Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama jest obraźliwa i dyskryminuje kobiety. Pokazanie w reklamie nieubranej kobiety wraz z sugestywnym hasłem „Nigdy nie robiłeś TEGO przy kasie? To zacznij!”, świadczy o przedmiotowym traktowaniu kobiety. Zespół Orzekający zwrócił się do reklamodawców, aby nie wykorzystywali w reklamach seksualności zarówno kobiet jak i mężczyzn, jeśli charakter produktu tego nie uzasadnia.

         

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.