3 techniki tworzenia bezpiecznych haseł

3 techniki tworzenia bezpiecznych haseł

Brief.pl / Wiedza

Każdego dnia logujemy się do wielu urządzeń, systemów i serwisów, często też zakładamy nowe konta. Aby chronić swoje dane, potrzebujemy odpowiedniego zabezpieczenia. Ekspert podpowiada, jak szybko utworzyć mocne, ale łatwe do zapamiętania hasło.

-

– Wymyślenie hasła, które będzie jednocześnie bezpieczne i zapamiętywalne, nie jest trudne. Spełni te warunki, jeśli będzie złożone z ciągu znaków i wyrazów, które mają dla nas osobiste znaczenie – mówi Paweł Żal, manager zespołu testów Unizeto Technologies. – Do jego stworzenia przydatny będzie ulubiony zwrot, cytat bądź powiedzenie. Najlepiej, gdy składać się będzie z trzech, czterech elementów.

 

Tworzenie bezpiecznego hasła – 3 techniki

Wybrany zwrot zapiszmy bez polskich znaków. Dla przykładu – „Tworzę hasła, które chronią” przyjmie formę:

„Tworze hasla, ktore chronia”

 

Technika nr 1: Łączenie kilku wyrazów

  1. Połączmy wyrazy, usuwając spację: tworzehaslaktorechronia.
  2. Aby zwiększyć bezpieczeństwo hasła, można dodać duże litery na początku każdego wyrazu: TworzeHaslaKtoreChronia.
  3. Stworzymy bardziej złożone hasło dzięki połączeniu trzech pierwszych słów, a rozbiciu czwartego na sylaby. Powstanie wtedy kombinacja: TworzeChroHaslaNiaKtore.

 

Technika nr 2: Użycie kodu

  1. Pierwszym etapem tworzenia hasła w tej technice jest zamiana liter na wizualne odpowiedniki cyfr, np. t = 7, o = 0, e = 3, l = 1, spacja = 5: 7w0rz35has1a5k70r35chr0nia.
  2. Moc hasła zwiększymy, jeśli zamiast pozostałych liter wstawimy znaki z klawiatury, które je wizualnie przypominają, np. a = @, i = !:

7w0rz35h@s1@5k70r35chr0n!@.

  1. Jeśli to możliwe, na początku i na końcu hasła wstawmy podkreślniki:

_7w0rz35h@s1@5k70r35chr0n!@_.

 

Technika nr 3: Podwajanie zwrotów

  1. Połączmy wyrazy, usuwając spacje:

tworzehaslaktorechronia.

  1. Hasło powielmy dwukrotnie:

tworzehaslaktorechroniatworzehaslaktorechronia.

  1. Zapiszmy hasło, zamieniając pierwsze małe litery każdego słowa na duże:

TworzeHaslaKtoreChroniaTworzeHaslaKtoreChronia.

 

Ograniczenia w serwisach

– Dostawcy urządzeń, oprogramowania i serwisów wymagają różnych zabezpieczeń – mówi Paweł Żal – Do stworzenia skutecznie nas chroniącego hasła warto więc wybrać taką technikę, która będzie zgodna z ich wytycznymi.

 

Najczęściej występujące ograniczenia:

  • minimalna liczba znaków, np. 8
  • maksymalna liczba znaków, np. 32
  • możliwość użycia wyłącznie znaków alfanumerycznych
  • wymóg użycia w jednym haśle: małych i dużych liter, liczb, znaków specjalnych i spacji
  • możliwość/zakaz użycia znaków podkreślenia
  • możliwość użycia wszystkich znaków specjalnych
  • wymóg rozpoczynania się hasła od cyfry
  • rozróżnianie małych i dużych liter

 

Sprawdzanie siły hasła

Sprawdzić siłę hasła możemy samodzielnie, przy użyciu jednego z tzw. password checkerów, których w internecie dostępnych jest wiele, np. firmy Microsoft. Często jednak moc hasła określana jest automatycznie podczas jego tworzenia.

::

Autor: Paweł Żal, manager zespołu testów Unizeto Technologies

Photo: © Denys Rudyi - Zobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.