Personal Branding vs. Jedi Mind Trick

Personal Branding vs. Jedi Mind Trick

Brief.pl / Inspiracje

Felieton Mikołaja Nowaka na temat personal brandingu.

-

Najprościej byłoby zacząć tę notkę od słów "coming out Tima Cooka to..." - jednak, nie.

Chodzi o wizerunek

Niedawno opublikowałem artykuł, nad którym pracowałem długo. Konsultowałem się z wieloma osobami, by porównać, sprawdzić i zrozumieć. Poruszyłem istotę Personal Brandingu w Social Mediach.

Burza wokół słów CEO Apple: "jestem dumny z bycia gejem" - sprawiła, że inaczej spojrzałem na to publiczne wyznanie.

Jeżeli zarządzając technologicznym mocarstwem mówi, że jest dumny ze swojej orientacji seksualnej, to nie może to być przypadek. Bardzo odważny ruch Cooka zwróci uwagę na Apple w innych aspektach. Jak nie pomoże to na pewno nie zaszkodzi. Nie oszukujmy się - to wg mnie element przemyślanej strategii  doradców wizerunkowych. Wiele osób uważa sztukę budowania reputacji osobistej za lans i szukanie atencji. Nie chodzi o to. Główne skrzypce grają tu szczerość, otwartość i pokazywanie siebie takim, jakim faktycznie się jest. Nie oszukujmy się  - każdy coming out osoby publicznej jest dziś elementem Personal Brandingu.

Rozumiem, że wielu z Was ten wniosek może zniesmaczyć.  Przecież nie wszystko w życiu musi być zaplanowaną strategią i przemyślanym działaniem.

Tak to się robi w USA

A w Polsce? U nas - po dziś dzień - Personal Branding kojarzony jest z czymś złym, z szukaniem poklasku. Większość utożsamia go wyłącznie z marketingiem politycznym i muzycznym. Na szczęście odpowiednie osoby przywracają równowagę. Abstrahując od kwestii wizerunkowych - chciałbym wierzyć w to, że dla każdego normalnego człowieka wyznanie Cooka jest... normalne. 

 

Umysł Jedi - triki i sztuczki

Znowu dostaje się pijarowcom, bo to ich obarcza się winą za manipulacje wizerunkowe. Profesjonaliści wiedzą, że PR jest czysty i etyczny, wolny od trików i manipulacji. W tym roku światowe tabloidy żyły plotkami o rozwodzie ikon POP - Beyoncé i Jay'a-Z. Lawina spekulacji ruszyła w czasie promocji trasy koncertowej pary - On The Run.

Małżeństwo nie komentowało doniesień, co podsycało apetyt paparazzich i tłumu. Paradoksalnie przeszkodą okazał się ojciec piosenkarki (i jej sukcesu) - Mathew Knowles. To on powiedział mediom, że doradcy Beyoncé od lat stosują tę samą strategię: "Jedi Mind Trick"...

Polega ona na manipulacji opinią publiczną i "kontrolowanych przeciekach". 

Przemyślane działania mają za zadanie zwiększyć rozgłos i skupić uwagę na konkretnych osobach. Bilety na On The Run sprzedawały się w kilkanaście sekund. Nic dziwnego - każdy chciał zobaczyć, o czym wszyscy mówią. 

  • Czy to prawda, że para się nienawidzi i planuje spektakularny rozwód? 
  • Jak odnoszą się do siebie na scenie? 

 

Plotka głosiła, że ich uczucie jest czysto iluzoryczne. W rzeczywistości relacja miała być osadzona na fundamentach zarobkowych i pełna wzajemnej nienawiści. Mechanizm jest prosty. Podstawione osoby "z otoczenia piosenkarki" wysyłały zmyślone sygnały do mediów plotkarskich. Te - natychmiastowo - temat chwytają i rozbudowują o kolejne sensacje, by zwiększyć nakłady oraz ilości odsłon. Finalnie zyskuje na tym każdy, bo biznes się kręci. Z pewnością nie jest to czyste i etyczne. Jest po prostu skuteczne.

Mathew Knowles wspomniał, że takie triki były stosowane już kilka lat temu, za czasów zespołu Destiny's Child. Właśnie w nim karierę zaczynała Beyoncé.

Para Carterów jest bezkonkurencyjna w kwestii przychodów. Sam "Forbes" uznał ich za najpotężniejszych przedstawicieli show-businessu. 

 

Personal Branding vs. Jedi Mind Trick

Szczerość vs. Show

 

Plusy wyznania Cooka:

  • szczerość, otwartość, wsparcie mniejszości seksualnych,

Minusy:

  • reperkusje społeczne.

 

Plusy dla Beyoncé i Jay'a Z:

  • większy zysk, stałe bycie "na językach" = niesłabnąca popularność,

Minusy:

  • posądzenie o oszustwo i manipulacje w celach zarobkowych, uszczerbek wizerunkowy.

 

W obu przypadkach ryzyko jest duże. Jedi Mind: gdy sytuacja wymyka się spod kontroli, trzeba włączyć szczerość. Trzeba zrobić to, co od razu robią inni. 

Para zainterweniowała mocą małych gestów. Jedno przytulenie na gali MTV (fot. wyżej) zastopowało lawinę plotek. Akurat po zakończeniu trasy koncertowej... Różni doradcy, to różne strategie. 

Którą drogę wybierasz dla siebie?

  • Szczerość od podstaw i konsekwentne budowanie reputacji w oparciu o nią?
  • Czy udział w festiwalu iluzji kosztem swojego wizerunku?

 

::

Autor: Mikołaj Nowak

Wpis pochodzi z bloga mikolajnowak.blogspot.com

Zdjęcie: businessinsider.com

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

Brief.pl / Aktualności

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak
E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

W ostatnich latach przeciętne tempo życia wielu Polaków diametralnie się zmieniło. Większość rzeczy robimy w pośpiechu i cierpimy na nieustanny brak czasu. Wraz z rozwojem nowych technologii na popularności zyskały e-zakupy, które pozwalają zaoszczędzić czas. Z badań wynika, że 39 proc. Polaków robi zakupy przez internet w niedzielę z powodu braku czasu w tygodniu. Aż 78 proc. respondentów deklaruje, że nie powinno być żadnych ograniczeń w niedzielnym e-handlu. Rozwiązania z rynku e-commerce odzwierciedlają oczekiwania konsumentów, którzy coraz chętniej kupują przez internet. Co ciekawe konsumenci online nie tylko kupują ubrania czy elektronikę, ale również produkty spożywcze. Co na to ustawodawcy? Czy serwery e-sklepów zostaną wyłączone?