Jak nie stracić pracy przez social media

Brief.pl / Wiedza

Nasza obecność i zawartość profili w mediach społecznościowych coraz częściej decyduje o wynikach rekrutacji, w których bierzemy udział. Należy jednak pamiętać, że nieprzemyślane działania w mediach społecznościowych mogą sprawić, że w niemiłych okolicznościach stracimy swoją pracę.

-

Co nam wolno, a czego nie w mediach społecznościowych? Jak możemy ustrzec się błędów i nieporozumień? Poniżej prezentujemy przydatne wskazówki.

1."What goes to the internet, stays on the internet"

Musimy mieć świadomość, że cokolwiek zamieścimy, napiszemy w internecie - pozostaje tam na zawsze. Usunięcie zdjęcia bądź statusu może nie wystarczyć, ponieważ każdy ma możliwość zrobienia zrzutu z ekranu naszego profilu i umieszczenia go na swoim. Może też przesłać go do naszego szefa.

Wskazówka: zanim naciśniemy "wyślij" na klawiaturze, zastanówmy się jeszcze raz, czy zamieszczana treść nam nie zaszkodzi.

2. Nie ma czegoś takiego jak prywatna sfera w mediach społecznościowych.

Nikt nie weźmie na poważnie tłumaczenia, że profile w mediach społecznościowych to nasza własność i mamy prawo pisać na nich, co nam się podoba. Czy idąc do pracy w koszulce z napisem "Mój szef jest głupi" też użyjemy tego samego tłumaczenia? Przecież koszulka jest naszą własnością…

Wskazówka: nie żalmy się na naszą pracę czy współpracowników na profilach społecznościowych.

3. Online stalking.

Jest to zjawisko sprawdzania profili innych użytkowników mediów społecznościowych. Bardzo często robią to nasi znajomi, rodzina, współpracownicy oraz nasz szef. Jednak najgorsze jest to, że nie wiemy, kto konkretnie przegląda nasz profil na Facebooku.

Wskazówka: korzystajmy z ustawień prywatności i wyświetlania treści, które są oferowane przez portale społecznościowe. Stwórzmy na Facebooku "listy znajomych" takie jak "rodzina" i "praca". Zamieszczając zdjęcia z imprezy, dla pewności, w fukcjach widoczności wyłączmy te dwie grupy.

4. Social media policy.

Najkrócej można powiedzieć, że jest to zbiór zasad, w jaki pracownicy danej firmy mają postępować w mediach społecznościowych. W Polsce jeszcze niewiele firm taki dokument posiada. Wyjątkiem są lokalne oddziały wielkich koncernów takich jak na przykład IBM. Jeśli firma, w której pracujemy takiego dokumentu nie posiada, nie oznacza to, że jesteśmy zwolnieni ze wszelkiej odpowiedzialności.

Wskazówki:

a. Jeśli wypowiadamy swoje zdanie w sprawie powiązanej z naszą firmą lub pracą, należy dopisać, że jest to nasze prywatne zdanie, a nie firmy.

b. Wypowiedzi takie również zamieszczamy jako osoba podpisana z imienia, nazwiska, podając nazwę firmy oraz zajmowanego stanowiska.

c. Nie piszemy źle o konkurencji. Takie zachowanie jest interpretowane jako słabość.

d. Zamieszczane przez nas materiały, zwłaszcza zdjęcia, powinny pochodzić ze sprawdzonego źródła i powinniśmy mieć do nich prawa.

e. Nie wywołujmy kłótni. Przyznajmy się do błędu. Świadczy to o naszej mądrości i opanowaniu.

5. Karny status za brak wylogowania się.

Jeśli nie jesteśmy jedynymi użytkownikami komputera to musimy pamiętać o każdorazowym wylogowaniu się z portali społecznościowych. Nie korzystajmy również z opcji zapamiętywania hasła.

Wskazówka: część portali, między innymi Facebook, daje możliwość potwierdzenia SMS-em, gdy na nasze konta loguje się ktoś z IP, z którego my rzadko korzystamy.

6. Rozważnie wchodźmy w interakcję z treściami zamieszczanymi przez inne osoby.

Ten punkt dotyczy zwłaszcza Facebooka. Otóż zawsze, gdy polubimy jakąś treść lub skomentujemy, informacja o tym zostaje wyświetlona części naszych znajomych.

Wskazówka: zanim polubimy zdjęcie nagiej dziewczyny (bądź mężczyzny), zastanówmy się czy chcemy, aby taką informację zobaczył nasz partner albo rodzina. Jeśli komentujemy status partii politycznej i wyrażamy swoją sympatie do niej, to pamiętajmy, że nasz szef może być zwolennikiem partii opozycyjnej.

Powyższe zasady są bardzo ważne. Jednak najważniejszy jest nasz zdrowy rozsądek. Komunikacja w internecie jest niesymetryczna, co oznacza, że mamy czas na przemyślenie tego, jaki ślad po sobie zostawiamy.

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.