Poradnik startupowca cz.1

Poradnik startupowca cz.1

Brief.pl / Wiedza

Jak założyć i prowadzić swoją firmę? Jak działać na konkurencyjnym rynku i przekonać inwestorów? Opowiada o tym Artur Racicki, założyciel Social WiFi w nowym cyklu na naszej stronie.

-

Startupowiec vs. przedsiębiorca

Przez 3 ostatnie miesiące ukończyłem kolejne studia - tym razem z obszaru Private Equity, przedsiębiorczości w USA i zdobyłem bezcenne doświadczenie. Przedstawię kilka wskazówek dla młodych przedsiębiorców, które na pewno ułatwią każdemu rozmowy biznesowe.

Nie lubię słowa startup, tak miałem zawsze. Od 11 lat prowadzę własne spółki i dopiero w 2013 roku przy projekcie Social WiFi postawiłem spółkę z instytucjonalnym inwestorem, takim z prawdziwego zdarzenia. Nasza runda seed (zalążkowa) została wsparta przez Akcelerator Innowacji NOT i Satus Venture (dzięki chłopaki, to była najlepsza biznesowa decyzja!).

Pamiętajmy, że statystyki są porażające i tylko 1 na 10 startupów przekształca się w przedsiębiorstwo, które jest w stanie zarabiać przynajmniej na koszty. Sukces osiąga jeszcze mniej firm. Nie ma nic niezwykłego i nobilitującego w pozyskaniu pierwszej rundy finansowania i powiedzeniu - mam inwestora. Kogo to obchodzi poza "twoją mamą i koleżanką/kolegą"? Często celem startupowców, nie tylko w Polsce, także w USA, jest pozyskanie środków i dalej "zobaczymy jak będzie". Co wspólnego z duchem przedsiębiorczości ma takie podejście? Nic.

Chcesz być przedsiębiorcą? Zrób biznes, który pomaga innym, rozwiązuje problemy, ma większe przychody niż koszty, staraj się chociaż nieco zmieniać świat, otoczenie. To jest nasz cel i nikt nie zakładał, że będzie łatwo. Nie jestem dumny z bycia częścią startupowej firmy. Dumny jestem z tego, że przekształcam startupy w biznes. Cały ten proces przejścia od pomysłu do rozwiniętego biznesu jest dla mnie mega ekscytujący, daje dużo radości, energii, po prostu to uwielbiam. Każda pozytywyna opinia klienta powoduje dreszcze, a negatywna zagania do jeszcze cięższej pracy! Ci, którzy mnie znają, wiedzą również o mojej skłonności do ryzyka - trzeba ryzykować, żeby pić szampana. Jestem też podekscytowany, że szykujemy się do nowej rundy finansowania, przeskalowania biznesu - trzymajcie kciuki!

Artur Racicki pozdrawia Brief

Artur Racicki pozdrawia Brief spod siedziby Apple w Cupertino.

Bądź przygotowany, odrób pracę domową

Nieważne w jakim stadium rozwoju jest Twoja firma, zawsze wyprzedzaj fakty, prognozuj, kreśl scenariusze na przyszłość - od pesymistycznych po pozytywne. Jest to dobre dla twojej firmy, nie poruszasz się wtedy po omacku. Jest to jednak niezbędne w przypadku rozmów z inwestorami.

 

4 dokumenty niezbędne do rozmów z inwestorami

Z doświadczenia, które zbieram wybrałem 4 podstawowe dokumenty, które ustawią Cię w odpowiedniej pozycji (czyli nie na kolanach tylko na stojąco) do rozmów z inwestorami, partnerami biznesowymi:

 

1. Deck

Deck - czyli krótka 10-12-slajdowa prezentacja firmy i w niej niezbędne elementy. Klasyk, Guy Kawasaki, ma dobrą instrukcję do tego, co powinien zawierać deck. Cokolwiek byście nie pisali, najważniesze są i dokładnie zweryfikowane będą z tego: team, business model, traction. Technologia, na której punkcie fiksujemy się w Polsce, w Stanach jest czymś wtórnym.

 

2. Executive Summary

Executive Summary - czyli one pager - jednostronicowy dokument z opisem biznesu, w przypadku dokumentu Social WiFi są to:

Lewa kolumna:

- logo, dane firmowe, runda zebrana i runda którą zbieramy i w 3 punktach przeznaczenie środków inwestycyjnych, prognozy na 3 lata do przodu, opis pomysłodawców.

Prawa kolumna:

- elevator pitch - czyli krótki opis biznesu (służy też do rozmów telefonicznych - powinniście opisać cały swój biznes w 30-50 sekund),

- market validation - czyli obecność na rynku, kim są klienci etc.,

- problem - który rozwiązuje Twój biznes,

- solution - jak ten problem rozwiązuje,

- technology - w naszym przypadku - gdyż jest to istotny element. W innym przypadku może być competition z pominięciem technologii,

- market opportunity - czyli analiza rynku, wykazanie, że rynek jest wystarczająco duży, żeby wejść,

- Why Invest? - agrumenty: dlaczego właśnie my?

 

3. Business Model Canvas

Business Model Canvas - to już abecadło - materiałów jest masa w sieci. Nie jest to wbrew pozorom łatwy dokumnet, choć jednostronnicowy.

 

4. Financial Forcasts

Financial Forcasts - prognozy finansowe w wersji plain vailla - czyli bardzo uproszczona struktura kosztów, przychodów i co ważne w 3 wariantach: pesymistyczny, realistyczny i pozytywny.

Bycie startupowcem nie jest na dłuższą metę ekscytujące ani imponujące. Czar szybko pryśnie, jeśli nie zaczniecie ciężko pracować nad swoim pomysłem. Chciałbym przekazać jak najwięcej zdobytej wiedzy i życzę każdemu sukcesów na drodze od startupowca do przedsiębiorcy.

 

::

Poradnik startupowca cz.2

::

 

 

 

 

 

Autorem tekstu jest Artur Racicki - założyciel Social WiFi - socialwifi.comPozytywnie.pl Ltd., członek rady nadzorczej buku.pl oraz wiceprezes stowarzyszenia Sport7 (prezesem jest Mariusz Czerkawski). Artur Racicki opisuje swoje doświadczenia związane z rozwojem przedsiębiorstw na swoim profilu na Facebooku: www.facebook.com/aracicki.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.