wp - grudzien 2016

Konsumenci lubią wymieniać się opiniami

Konsumenci lubią wymieniać się opiniami

Brief.pl / Wiedza

Marketing rekomendacji, jako narzędzie, rozwinął się znacząco od ostatnich 10 lat - mówi Wojtek Zdunek, dyrektor sprzedaży, Streetcom.pl.

-

Co cechuje Streetcom?

Gdy marketer usłyszy Streetcom to myśli marketing rekomendacji. Jest to tak silny brand, że gdy ktoś mówi marketing rekomendacji to klient od razu myśli - Streetcom. Nie skupiamy się tylko na rynku polskim, ale i na węgierskim, czeskim.

Cechuje nas unikalna społeczność - 300 tys. konsumentów, mega precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, dostarczamy szczere, wiarygodne i nieopłacone rekomendacje, które wynikają z przekonania konsumenta do produktu

Jakie serwisy społecznościowe wykorzystujecie do promocji?


Jesteśmy obecni na Facebooku, Instagramie, Pintereście i Youtubie. Obecność w tych środowiskach zapewniana jest na co najmniej kilka sposobów. Przede wszystkim konsumenci, przy okazji kampanii ambasadorskiej, umieszczają własne zdjęcia z produktami. Informują w ten sposób, że zostali Ambasadorem danego produktu czy marki i chcą ją polecić swoim znajomym.

Innego rodzaju komunikację umożliwia autorski system CRM, którzy odpowiada za zarządzanie społecznością streetcom.pl. Jest on tak zbudowany, że streetcomowe profile konsumentów połączone są z ich prywatnymi profilami społecznościowymi. Poprzez CRM dedykowane są konsumentom specjalne zadania (np. udostępnienie grafiki czy filmu produktowego). Wykonywane są one bezpośrednio z kont użytkowników streetcom.pl i publikowane automatycznie na ich prywatnych kontach społecznościowych, budując bardzo duże zasięgi kontaktów z informacją o produkcie.

Innym przykładem jest ostatnia realizacja dla jednej z marek zapachowych. Na fanpage’u produktowym powstała aplikacja dedykowana Ambasadorkom, a komunikowana przez Ewę Chodakowską. Aplikacja umożliwia każdej Ambasadorce zaproszenie znajomych i stworzenie własnego teamu. Teamy dostają zadania od samej Ewy Chodakowskiej. Zadania dotyczą aktywności fizycznej, a jakość ich wykonania pozwoli wyłonić zwycięzców.


Zdaniem Streetcom, który kanał społecznościowy jest najskuteczniejszy w Polsce?


Na bazie naszych doświadczeń jest to Facebook. Jest to najbardziej masowa, znana, dostępna i rozumiana przez konsumentów platforma społecznościowa, z której korzystają na co dzień.

Jaka jest rola rekomendacji w marketingu?


Badania Nielsena pokazują rekomendacje jako jeden z najsilniejszych touchpointów niemalże w każdej kategorii produktowej. Wynika to z faktu, że konsumenci lubią wymieniać się opiniami i dzielić nimi z innymi. Co więcej są takie kategorie produktowe gdzie rekomendacja jest wręcz poszukiwania i są to np.: baby-care, pet-care i motoryzacja

Jaki jest potencjał kampanii opartych o rekomendacje?


Marketing rekomendacji, jako narzędzie, rozwinął się znacząco od ostatnich 10 lat, czyli momentu kiedy Streetcom zainicjował je w Polsce. Pierwsze kampanie oparte były głównie na tzw. trendsetterach. Aktualnie projekty takie są niszowe. Liderem opinii zostaje zwykły konsument, wcześniej odpowiednio zweryfikowany i wyposażony w ekspercką wiedzę na temat produktu.

Zmieniły się także same projekty.  Kampanie marketingu rekomendacji wyszły poza najbardziej popularną kategorię FMCG, a dobrym przykładem są udane realizacje dla produktów finansowych, motoryzacyjnych czy premier filmowych. Znacznie zwiększyły się zasięgi komunikacji. Dobrze zaplanowana i przygotowana kampania wygeneruje zasięg zbliżony do tego jaki dostarcza telewizja.

Podsumowując, potencjał kampanii opartych o rekomendację jest ogromny. Sama rekomendacja jest w komunikacji marketingowej jednym z najsilniejszych tochpoint’ów. Umiejętne dotarcie do właściwego konsumenta, zaktywizowanie go do rekomendowania na różnych wymiarach jest gwarancją sukcesu marki.


Jaki jest model działania Streetcom?


Tak jak wspomniałem jako jedyni korzystamy z unikalnej społeczności 300 tys. konsumentów. Istotne jest to, że konsumentów tych rekrutujemy do naszej społeczności, a nie do konkretnych kampanii. Dzięki temu są oni wiarygodnie sprofilowani w naszej społeczności. Korzystając z tych profili rekrutujemy właściwą grupę docelową odpowiednią dla marki, którą aktualnie wspieramy. Wybranej i ustalonej liczbie osób tzw. ambasadorów dostarczamy produkt, przewodnik ambasadora (kompendium wiedzy o danym produkcie) Sample i ulotki dla znajomych. Od tego momentu rolą ambasadora jest przetestowanie produktu oraz rekomendowanie go podczas spotkań osobistych ze znajomymi, a także w internecie. Dostęp do naszego CRM ma także klient dzięki czemu ma możliwość monitorowania większością parametrów kampanii w tym najważniejszych: response rate, trial, zasięg kampanii i opinie z rozmówców o produktach.

Proces ten trwa średnio 5 tyg., a jego zwieńczeniem jest obszerny raport obrazujący wyniki ilościowe i jakościowe kampanii. Co na pewno ciekawe docieramy także do znajomych ambasadorów, którzy otrzymali rekomendacje i sprawdzamy także ich postawy odnośnie produktu, który został im zarekomendowany.

Jeżeli chodzi o wielkość to kampanie nasze liczą od kilkuset do kilku tysięcy ambasadorów, a zasięgi wygenerowane od kilkuset tys. do kilki milionów rekomendacji.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.