Mini poradnik dla agencji reklamowych: jak pracować z działem marketingu?

Mini poradnik dla agencji reklamowych: jak pracować z działem marketingu?

Brief.pl / Wiedza

Współpraca na linii agencja reklamowa – dział marketingu wygląda różnie. Im większe doświadczenie zawodowe każdej ze stron, tym sprawniejsza komunikacja. I co za tym idzie - lepsze zrozumienie potrzeb. Istnieje kilka podstawowych zasad, które mogą ułatwić współpracę.

-

 Przedstawiamy mini poradnik dla agencji reklamowych: jak pracować z działem marketingu?

  1. Pierwsza prezentacja u klienta?

    Zaprezentujcie pomysł, z którym przyszliście. Nie zaczynajcie od przedstawienia swojej agencji. 10 slajdów dotyczących wyższości Waszej agencji nad innymi naprawdę nie jest potrzebnych. Jeśli marketing zaprosił Was na spotkanie, oznacza to, że coś już o Was wie. Naprawdę łatwo w dzisiejszych czasach sprawdzić takie rzeczy. Zostawcie credentials na koniec. Zainteresujcie brand managera pomysłem. Pokażcie, co macie dla niego, a nie co robiliście dla innych.

 

  1. Pierwsze spotkanie z działem marketingu?

    Poznajcie kategorię, produkty, jakie działania marketingowe prowadzi firma, jak wygląda konkurencja. W internecie można znaleźć wszystko. A najlepiej wybierzcie się do sklepu - półka prawdę Wam powie. Research jest potrzebny. Brand manager doceni wiedzę i zyskacie plusa na „dzień dobry”.

 

  1. Dostaliście brief od działu marketingu?

    Pytajcie. Zadawanie pytań naprawdę ułatwia pracę. Briefy mogą być niezrozumiałe dla agencji i to nie żaden wstyd, jeśli na samym początku poprosicie o wyjaśnienie kilku kwestii. Wstyd jest wtedy, gdy na prezentacji pomysłu okazuje się, że agencja zupełnie nie zrozumiała zadania, jakie miała wykonać.

 

  1. Ważna prezentacja w siedzibie firmy?

    Nie przychodźcie w wyciągniętych koszulkach i krótkich spodenkach. Nie chodzi o to, żeby wbijać się od razu w garnitur. Ale „jak Cię widzą, tak Cię piszą”, więc traktujcie dział marketingu jak klienta, do którego przychodzicie sprzedać Waszą usługę.

 

  1. Kreatywni nie mają weny?

    Pomysły nie są wystarczająco dobre, żeby zaprezentować je klientowi? Jednym słowem, potrzebujecie przynajmniej jeden dzień więcej na przesłanie propozycji? Powiedzcie o tym szczerze. Wymyślanie historii z cyklu „choroba cioci” ma krótkie nogi. Brand manager szybko zorientuje się, że coś kręcicie. Świat jest mały i tego samego dnia można zupełnie w przypadkowym miejscu spotkać niby „pogrążonego w smutku” kreatywnego na imprezie w klubie.

 

  1. Agencja dostała brief na przygotowanie kampanii 360?

    Gratulujemy. Ale nie skupiajcie się wyłącznie na pomyśle na reklamę. Działania w punkcie sprzedaży stają się coraz ważniejsze. Poświęćcie temu tematowi odpowiednio dużo uwagi. I nie proponujcie rozwiązań, które będą możliwe do zastosowania wyłącznie w kilku największych halach handlu nowoczesnego. Inne rzeczy można zrobić w małych sklepikach, jeszcze inne w dyskontach, a zupełnie coś innego w supermarketach czy hipermarketach. Uwzględnijcie w swoim myśleniu specyfikę rynku. Idźcie do sklepu. Pomysły powinny być zweryfikowane pod kątem możliwości implementacji. Nie zrobi się tego siedząc przy biurku.

 

  1. Podany przez brand managera budżet na działania jest mały?

    Dopytajcie, czy jest szansa na jego zwiększenie. Ale trzymajcie się założeń! Przygotujcie dwa scenariusze akcji: pierwszy według zaproponowanego budżetu, drugi, który Waszym zdaniem będzie bardziej optymalny, ale wymagać będzie dodatkowych nakładów. Nie zaskakujcie klienta na prezentacji finałowej fajerwerkami, jeśli potrzebuje prostych rozwiązań.

 

  1. Projekt wymaga zaangażowania kilku osób z agencji o różnych kompetencjach?

    Każda z osób powinna być na bieżąco z tematami.

 

  1. Klient prosi o kilka pomysłów?

    Dwa to raczej nie kilka. Pokażcie swoją kreatywność i dajcie mu wybór. Nie argumentujcie, że przedstawiacie tylko dwa pomysły (albo jeden!), bo są najlepsze. Decyzja nie należy do Was.

 

  1. O co na 90 proc. zapyta brand manager po prezentacji pomysłów?

    O rekomendację agencji. Postarajcie się mieć wspólny głos w tej kwestii. Ustalcie jedną wersję i przygotujcie argumenty, dlaczego tak uważacie. Nie pomagacie klientowi, kiedy na spotkaniu każda z osób z agencji ma zupełnie inne zdanie w tej materii.

 

  1. I rzecz najważniejsza...

    ...słuchajcie, co mówi klient! To pomaga w komunikacji i ułatwia wiele kwestii. Nie chodzi o wieczne kiwanie głową i przytakiwanie, jeśli z czymś się nie zgadzacie. Chodzi o dialog i dyskusję. Bo brand manager to też człowiek, z którym można się porozumieć.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.