wp - grudzien 2016

25/25 lat: Marki dla Polski

25/25 lat: Marki dla Polski

Brief.pl / Aktualności

Dla uczczenia 25-lecia wolnej Polski magazyn „Brief” opracował zestawienie „25/25 lat: Marki dla Polski”, które prezentuje 75 polskich marek o największym potencjale do budowania silnej marki naszego kraju. Z tej okazji 2 października 2014, w Centrum Biznesowym Pure Sky Club przy ulicy Złotej 59 w Warszawie, odbyła się uroczysta gala, podczas której laureatom zostały rozdane wyróżnienia.

-

- W jakim miejscu, na mapie świata, jest obecnie Polska? Co najskuteczniej opisuje wizerunek kraju? Co decyduje o tym, że ludzie mówią – Ten kraj mi się podoba, ludzie są solidni, warto tam inwestować. Albo – w tym kraju lubię spędzać wakacje, a nawet chciałbym w nim kiedyś zamieszkać... Od lat jestem przekonany – i takie przesłanie propagujemy w „Brief for Poland” od 11 już lat – że, wizerunek kraju najlepiej budują produkty. Mam tu na myśli nie tylko samochody, sprzęt AGD i pasty do zębów, ale także ludzi, znane postacie ze świta kultury, polityki, gospodarki, sportu... Trzecim elementem opisującym najskuteczniej dany kraj są wydarzenia i miejsca. Miejsca zazwyczaj są spadkiem historycznym (zabytki, pola bitew) lub darem natury (Wielki Kanion, Pustynia Błędowska). Wydarzenia zaś, to festiwale, cykliczne kongresy, fora gospodarcze...w sumie 75. marek, tworzących wizerunek Polski nowoczesnej, kreatywnej i silnej ekonomicznie. W zestawieniu wyróżniamy marki komercyjne (lipiec), wyjątkowych Polaków (sierpień) oraz miejsca i wydarzenia (wrzesień). – mówi Grzegorz Kiszluk, redaktor naczelny magazynu „Brief”.

 

Staropolskie przysłowie mówi: „Gdańska gorzałka, toruński piernik, krakowska panna, warszawski trzewik – najlepsze rzeczy w Polsce”. Redakcja magazynu „Brief” postanowiła uaktualnić owe porzekadło i wybrać 75. marek tworzących wizerunek Polski nowoczesnej, kreatywnej i silnej ekonomicznie. Marek, które niosą za sobą potencjał wzmacniania wizji naszego kraju, zarówno w umysłach Polaków, jak i obcokrajowców – potencjalnych turystów czy inwestorów.

- Zestawienie jest efektem wielu godzin barwnych, intensywnych i niekończących się dyskusji, które rozgrzewały redakcję magazynu „Brief” w ciągu ostatnich paru miesięcy. Niepodważalnym jest fakt, iż jest to zestawienie kontrowersyjne, bo wymagało odrzucenia wielu wspaniałych inicjatyw, na rzecz innych, czasem względnie młodych, ale rokujących, w których działaniu widać jednak i determinację, i metodę, czyli to, co jest kluczowe w procesie realizacji jakiegokolwiek działania. Dlatego też, w kompozycji „Marek dla Polski” zaprezentowane są typy, których zabraknąć zwyczajnie nie mogło, które rozsławiają nasz kraj od lat i które nas samych napawają optymizmem. Są również propozycje nieco mniej oczywiste, których rozwój dopiero nabiera tempa i rozmachu, lecz którym kredyt zaufania  jest niezwykle potrzebny – komentuje Michał Wolski, zastępca redaktora naczelnego „Brief”.

2 października 2014, w Centrum Biznesowym Pure Sky Club przy ulicy Złotej 59 w Warszawie, odbyła się uroczysta gala. Wręczenie wyróżnień poprzedziła debata „Jak skutecznie budować wizerunek Polski” poprowadzona przez redaktora naczelnego magazynu „Brief” Grzegorza Kiszluka. W rozmowie udział wzięli: Aleksandra Piszczorowicz, dyrektor marketingu i sprzedaży w Totalizatorze Sportowym; Tomasz Marszałł, dyrektor departamentu marketingu w PKO Bank Polski;  Elżbieta Wąsowicz-Zaborek, wiceprezes POT; Monika Piątkowska, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych; Tomasz Zahorski, dyrektor komunikacji korporacyjnej i marketingu w Marvipol Development oraz Michał Szapiro, partner zarządzający 24/7 Comunication. Podczas debaty odpowiadali na pytania co najtrwalej buduje silny wizerunek kraju, co jest najbardziej skuteczne w takich działaniach – kampanie czy tworzenie i promowanie konkretnych marek oraz kto powinien się zajmować budowaniem wizerunku naszego państwa.

 

Podczas debaty poruszono temat sprężyny – motywu promocyjnego z kampanii „Polska. Sprong into New” autorstwa Wally’ego Olinsa – która wygrała konkurs na logo naszego kraju. W swojej końcowej wypowiedzi odniósł się do niej Tomasz Marszałł komentując – Sprężyna bardzo dobrze pokazuje charakter Polaków, narodu pełnego sprzeczności. Jesteśmy z jednej strony tradycyjni, a z drugiej staramy się być nowocześni. – mówi. Marszałł skomentował również kwestię promocji Polski – Bez promocji Polski w samej Polsce ciężko będzie ją rozpromować. Gdy porozmawiamy z Rosjaninem bez problemy zacytuje nam Puszkina, ilu z nas natomiast jest w stanie zadeklamować Inwokację? Mamy bardzo duże zaległości historyczno-kulturowe i jest to duży problem. – zauważa. Tomasz Zahorski dodaje – Trzeba obrać jeden kierunek nad wspólną marką Polski. Zawsze jednak należy zaczynać od siebie – swojej osoby, marki, firmy, instytucji i ciężko na nie pracować. Wszyscy tworzymy markę Polska. Elżbieta Wąsowicz-Zaborek podczas debaty komentowała – Marka kraju nie może być oderwana od tego, co się w tym kraju dzieje. Nie spłycajmy znaczenia marki tylko do kontekstu symbolicznego, ale pomyślmy co może być jej treścią. Kolejną ważną kwestię poruszyła Monika Piątkowska – Wizerunkiem marki trzeba zarządzać, to nie ulega wątpliwości. Aby Polskę uczynić krajem bardziej rozpoznawalnym, budzącym jednoznaczne skojarzenia, trzeba wzmacniać to, co jest już mocne. Mówię tu zarówno o firmach, produktach, wydarzeniach kulturalnych, miastach. Michał Szapiro dodaje – Ślepa promocja nie ukształtuje silnej marki bez doświadczenia tego, co jest polskie. Dlatego powinniśmy stworzyć system, który promuje produkty polskiej kultury, te produkowane przez polskie firmy i samą Polskę, jako produkt turystyczny. Na zakończenie debaty Aleksandra Piszczorowicz wypowiedziała bardzo stare, a jednocześnie bardzo współczesne porzekadło – Cudze chwalicie, swego nie znacie. Myślę, że to powiedzenie jest bardzo aktualne. Na co dzień spotykamy się ze stwierdzeniami  typu – Kowalskim się powodzi, bo wyjechali za granicę na wakacje – jest to przejaw fałszywego kompleksu, kompleksu, którego według mnie nie ma.

 

W trakcie wydarzenia zostali uhonorowani przedstawiciele nie tylko marek komercyjnych, ale także najwybitniejsi Polacy, w tym Profesor Krzysztof Penderecki, który w swoim podziękowaniu pisze – Czuję się szczególnie wyróżniony i zaszczycony, że znalazłem się w gronie tak wybitnych Polaków, którzy od lat kreowali wizerunek Polski na świecie. Wśród tej listy jest kilku moich przyjaciół, ale po pierwsze Ci wszyscy, którzy znaleźli się na tej liście, to ludzie, wobec których mam ogromny szacunek. Za ich postawę i kreowanie wizerunku tej najlepszej Polski na świecie.

Wśród uhonorowanych znalazł się również Jerzy Owsiak, który zdobył aż trzy wyróżnienia za stworzenie marek – Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Przystanku Woodstok oraz Jurka Owsiaka. Jak przekonuje sam nagrodzony – W nas, Polakach tkwi dobra marka. Musimy tylko o nią zadbać.

 

 

Wyróżnione marki:

Marki komercyjne: 4F, Asseco Poland, Atlas, CD PROJEKT, DICE+, Dr Irena Eris, Fakro, GPW, Hortex, Inglot Cosmetics, KGHM, Lotos, LOTTO, Oknoplast, PESA, PKO, Platige Image, PLL LOT, PZU, Reserved, Solaris, Verva, Wyborowa, X-TB, Żubrówka

Ludzie: Tomasz Bagiński, Zbigniew Boniek, Leszek Czarnecki, Marcin Gortat, Agnieszka Holland, Krzysztof Hołowczyc, Krzysztof Kieślowski, Justyna Kowalczyk, Robert Kubica, Jan Kulczyk, Mateusz Kusznierewicz, Stanisław Lem, Robert Lewandowski, Adam Małysz, Leszek Możdżer, Jerzy Owsiak, Jan Paweł II, Krzysztof Penderecki, Roman Polański, Agnieszka Radwańska, Anja Rubik, Tomasz Stańko, Andrzej Wajda, Wilhelm Sasnal, Lech Wałęsa

Miejsca i wydarzenia: Audioriver, Camerimage, Jasna Góra, Konkurs Chopinowski, Kraków, Mazury, Morskie Oko, Off Plus Camera, Open’er Festiwal, Oświęcim, Poznań, Puszcza Białowieska, PWSFiT w Łodzi, Solidarność, Stadnina Koni Janów Podlaski, Toruń, Tour de Pologne, Trójmiasto, Warszawa, Wieliczka, Woodstock, WOŚP, Wrocław, Zamek w Malborku, Zatoka Pucka

 

Fotorelacja dostępna na fan page'u Brief na Facebooku.

::

 

Mecenas tytułu: Totalizator Sportowy – właściciel marki Lotto

Partner Strategiczny: PKO Bank Polski

Partnerzy: Marvipol Development oraz PAIiIZ

Partnerzy Gali: Pure Sky Club, Maciąga.pl oraz Gastro Magic

Patroni medialni: Polskie Radio, Telewizja Polska, Bankier,pl i PRoto

Partnerzy Gala 25 merek dla Polski

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.