Jak odzyskać anonimowość w sieci?

Jak odzyskać anonimowość w sieci?

Brief.pl / Wiedza

W czasach dynamicznego rozwoju internetu oraz mediów społecznościowych możemy zapomnieć o całkowitym zniknięciu z sieci. Na podstawie pobieranych przez nas plików, przeglądanych stron WWW czy publikowanych zdjęć można łatwo zidentyfikować każdego. Czy mimo tego, dla tych, którzy pragną być anonimowi w internecie, jest jeszcze szansa?

-

Na każdym kroku dostawcy oprogramowania, aplikacji oraz portali społecznościowych starają się dowiedzieć o nas jak najwięcej na podstawie naszej codziennej aktywności w sieci. Informacje o nas to przedmiot nieustannych badań marketerów, sprzedawców, analityków, socjologów. Nasze dane interesują również cyberprzestępców. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, jakie mogą być skutki kradzieży informacji, które nas dotyczą. 

Jak stać się bardziej anonimowym?

Nie jesteśmy w stanie pozostać całkowicie anonimowymi w internecie, możemy jednak zminimalizować ilość informacji w sieci, które nas dotyczą.

  • Usunięcie informacji o nas z Google – po wyroku Trybunału Unii Europejskiej Google uruchomił witrynę (https://support.google.com/legal/contact), za pomocą której każdy użytkownik może złożyć wniosek z prośbą o wymazanie konkretnej informacji z wyników wyszukiwania. Swoją prośbę możemy poprzeć powodem lub konkretnym linkiem, który chcielibyśmy usunąć.
  • Występowanie pod pseudonimem – coraz częstszym zjawiskiem w portalach społecznościowych jest stosowanie pseudonimów lub skrótów zamiast pełnego imienia i nazwiska, np. Jacek Kowalski – Jac Ko, Jaceg Kow, Kowal. Chociaż próby ukrycia swojej tożsamości w ramach ochrony swojej prywatności wydają się mieć sens, to niekiedy są to działania wbrew regulaminom portali społecznościowych. Metoda sprawdza się do momentu zgłoszenia nas przez któregoś z użytkowników. Tym, którzy skrywają się pod pseudonimem, grozi blokada konta i konieczność przesłania skanu dowodu w celu jego odblokowania. 
  • Usunięcie wrażliwych informacji z kanałów społecznościowych – najpopularniejsze serwisy, takie jak: Facebook, NK.pl, GoldenLine, LinkedIn czy Twitter oferują możliwość określenia, kto widzi dodawane przez nas treści. Informacje, którymi nie chcemy się dzielić z innymi, możemy również systematycznie analizować a następnie usuwać. Warto wiedzieć, że dane, jakie w mediach społecznościowych zamieszczamy, są bardzo trudne do usunięcia. 
  • Usunięcie danych z wypełnionych formularzy – jeśli będziemy chcieli, aby informacje, które wpisaliśmy rejestrując się w serwisie, zniknęły z internetu, właściciel usunie je z systemu na naszą prośbę wysłaną mailem.
  • Dezaktywacja kont na portalach, których nie używamy –regularnie powinniśmy usuwać konta z portali i stron, których nie używamy. Jeśli w którymś miejscu logowaliśmy się za pomocą konta na portalu społecznościowym powinniśmy zwrócić uwagę, jakie dane zostały udostępnione firmie.

-Powyższe sposoby – mimo że skuteczne – nie zawsze są wystarczające. O wiele łatwiej jest zapobiegać publikacji zbyt dużej ilości informacji niż naprawiać skutki naszych nieprzemyślanych działań. Zanim podamy w sieci swoje dane, warto sprawdzić, jak zostaną wykorzystane oraz jak wygląda proces ich pełnego usunięcia – podsumowuje Paweł Żal, lider zespołu testów Unizeto Technologies.

::

Photo: © lassedesignenZobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.