Twitter: w Polsce rządzą nastolatki?

Twitter: w Polsce rządzą nastolatki?

Brief.pl / Wiedza

Afery polityczne, wydarzenia sportowe i dziennikarskie nowości to tematy, które zwiększają zaangażowanie użytkowników Twittera. Jeśli jednak przyjrzymy się aktywnościom w serwisie w trakcie dnia bez wydarzeń budzących wiele emocji, jak pokazuje badanie IRCenter, najaktywniejszą grupą są… nastolatki.

-

Hashtag prawdę Ci powie

Nastolatki to bardzo duża i bardzo aktywna grupa. Mają nawet po kilkadziesiąt tysięcy followersów i kilkadziesiąt tysięcy tweetów, co sprawia, że są osobami o dużym zasięgu i potencjale do rozprzestrzeniania treści.

Weźmy za przykład dzisiejszy dzień (24.09.2014). Trzy dni po finałowym meczu Polska – Brazylia, pięć dni po podaniu składu nowego rządu. Które hastagi dominują? #mojaklasa, czyli opinie o znajomych ze szkoły, #DodajDoTytułuPiosenkiGofry, czyli zabawa mająca na celu podmienienie jednego ze słów tytułu znanego przeboju na słowo „gofry” oraz #mójcrush, czyli krótki opis lub historia związana z ukochanym.

 

#MasterCardGrazWOSP dzięki nastolatkom

Nastolatki mają charakterystyczny dla siebie sposób komunikacji. Chętnie wchodzą w różnego rodzaju gry i łańcuszki, które pojawiają się na Twitterze – takie jak te opisane powyżej. Zjawisko to jest dynamiczne i ulega szybkim zmianom. Gotowość do angażowania się w tego typu komunikację była główną przyczyną sukcesu akcji zorganizowanej przez Master Card w trakcie WOŚP.

Master Card zobowiązało się ofiarować 5zł za każdego tweeta opatrzonego hashtagiem #MasterCardGrazWOSP. W dniu finału pojawiło się 37 tysięcy tweetów i retweetów tego hashtaga, a zdecydowana większość pochodziła od nastolatków. Aktywnie rozprzestrzeniali oni treści związane z akcją, udało im się także zaangażować członków zagranicznego zespołu Room94. Charakterystyczne było także łączenie tej akcji z inną – urodzinami członka zespołu One Direction, Zaynem.

#EXADirectioners vs #EXABeliebers

Idole są jednym z ważniejszych tematów poruszanych przez nastolatków. Są bohaterami łańcuszków (#JakPoznalemMojegoIdola), przyczyną wielkich emocji („jak justin dał mi follow, byłam pewna że to fejk, sprawdzałam 1334 razy czy to naprawde prawdziwy justin, po czym zaczęłam dławić się łzami..) oraz przedmiotem codziennych dyskusji („wiecie co, kocham Nialla, ale zachiwał się jak skończony frajer jeśli faktycznie przespał się z Ellie gdy ona była z Ed’em”). Fani łączą nastolatków ponadnarodowo, co było bardzo widoczne w trakcie akcji meksykańskiego radia EXA.

W styczniu tego roku, radio EXA zorganizowało dla swoich słuchaczy wojnę na hashtagi. Fani One Direction i Justina Biebera mieli konkurować o to, którego zespołu/artysty piosenki będą puszczone w radio przez 3h bez przerwy. Zwycięstwo było uzależnione od liczby opublikowanych hashtagów – #EXADirectioners vs #EXABeliebers. Akcja dotarła także do Polski, gdzie fani w ciągu tygodnia opublikowali…. 50 tysięcy tweetów.

 

Niespodziewany wzrost Knorr Nudle

Knorr jest jedną z marek naturalnie obecnych w tweetach nastolatków. Natomiast połączenie marki z jednym z ich idoli – Ellie Goulding – zaowocowało nieoczekiwanym, ponad 700 proc. wzrostem widoczności marki na Twitterze. Nastolatki informowały o jedzeniu zupek aby wziąć udział w konkursie, prosiły o przesłanie im kodów konkursowych, zmieniały swoje nicki na związane z akcją oraz informowały o szczęściu z wygranej.

 

Fandom… podpasek?

Dzięki swojej anonimowości, Twitter jest miejscem, gdzie nastolatki stają się bardzo bezpośrednie, pisząc bez skrępowania na temat problemów związanych z dojrzewaniem. Jednym z popularnych w ostatnim czasie hashtagów były #okresowehistorie, gdzie nastolatki bez skrępowania opisywały swoje emocje i historie związane z okresem. Co więcej, wzorem grup fanów idoli, tworzyły się grupy fanów marek podpasek. Dialog z nastolatkami na tematy prywatne może okazać się w tym miejscu prostszy i bardziej bezpośredni.

*@AlwaysPolska nie jest oficjalnym profilem marki na Twitterze.

 

Co warto zapamiętać

Nastolatki są najaktywniejszą grupą użytkowników Twittera w Polsce. Mają duży zasięg i potencjał do rozprzestrzeniania treści. W komunikacji chętnie posługują się łańcuszkami, które często są rodzajem zabawy, ale odpowiednio użyte mogą też posłużyć jako narzędzie marketingowe (#MasterCardGrazWOSP). Duża część ich zainteresowania poświęcona jest idolom, którzy łączą nastolatków na poziomie ponadnarodowym (#EXADirectioners vs #EXABeliebers), zaś wykorzystanie idoli w akcji marketingowej wpływa pozytywnie na zaangażowanie tej grupy (Knorr Nudle – Ellie Goulding). Natolatki na Twitterze są także bardzo bezpośrednie, co daje szansę na dotarcie do nich z komunikatami, które gdzie indziej mogłyby zostać przyjęte z mniejszą otwartością (#okresowehistorie).

::

Photo: © olly - Zobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.