wp - grudzien 2016

Mobilna podróż do prehistorii

Mobilna podróż do prehistorii

Brief for Poland / Technologie

Spotkanie z prehistorycznymi gadami i płazami, czy poznawanie tajemnic człowieka pierwotnego – to tylko niektóre z założeń nowej edukacyjnej aplikacji mobilnej Paleotest, która od końca wakacji cieszy odwiedzających Park Nauki i Rozrywki w Krasiejowie na Opolszczyźnie. Wykorzystano w niej audioprzewodnik, ale również technologię augmented reality.

-

- Tak naprawdę aplikacja spełnia kilka zadań – wyjaśnia Monika Pękala, kierownik marketingu Stowarzyszenia Delta, właściciela Parku Nauki i Rozrywki w Krasiejowie. – Ma być z jednej strony okazją do zaproszenia w szczególności młodych odbiorców do największego parku tematycznego w Europie, jakim jest ponad 40-hektarowy Park Nauki i Rozrywki w Krasiejowie, z drugiej to także okazja do zabawy i sprawdzenia swojej wiedzy na temat przeszłości.

Aplikację dla parku rozrywki, który tworzą park dinozaurów JuraPark oraz ultranowoczesne muzeum człowieka Park Nauki i Ewolucji Człowieka w Krasiejowie przygotowała Aduma S.A. Rozwiązanie multimedialne przygotowane dla użytkowników telefonów z system Android i iOS znalazło już niemal pół tysiąca użytkowników. Składa się z dwóch części. Pierwsza to swoisty audioprzewodnik po JuraParku. – Zawiera on mapę aktywnych punktów, w której można wysłuchać opowieści o konkretnym dinozaurze znajdującym się w jego pobliżu – wyjaśnia Karina Śliwińska, project manager, koordynująca prace nad aplikacją. – Ta część aplikacji ma pomóc gościom JuraParku w odkryciu wszystkich niezwykłości, które można podziwiać w Krasiejowie. To także ciekawy przykład wykorzystania audioprzewodnika niespotykanego masowo w parkach dinozaurów, gdzie tradycyjnego przewodnika można zastąpić mobilnym i prowadzić w ten sposób swój własny tryb zwiedzania. Każde stanowisko JuraParku zostało opatrzone unikalnym kodem QR, a w aplikacje wbudowaliśmy ich skaner. Po odczytaniu kodu aplikacja automatycznie przechodzi do ekranu konkretnego stanowiska oraz włącza przyporządkowane do niego nagranie. Wisienką na torcie tej części są bonusowe pytania quizowe, dołączone do 10 wybranych stanowisk. Zwiedzający nie są informowani o tym, na których stanowiskach są one umieszczone, więc de facto nagradzamy w ten sposób ich cierpliwość i chęć zdobywania wiedzy.


Sześć kroków do interaktywnego odkrywania


W ramach wdrożenia aplikacji Park Nauki i Rozrywki w Krasiejowie udostępnił swoim gościom dostęp do bezpłatnego Wi-Fi. Dzięki niemu można nie tylko ściągnąć aplikację, ale także korzystać z jej wszystkich funkcjonalności. Znaczącą część projektu mobilnego stanowi także interaktywne odkrywanie Parku Nauki i Ewolucji Człowieka. To aktualnie najbardziej zaawansowane technologicznie i aktualne muzeum interaktywne opowiadające dzieje naszego gatunku, czyli historię po wyginięciu dinozaurów. Tym razem aplikacja PaleoTest przenosi użytkownika do sześciu obszarów połączonych ze zdobywaniem punktów. Pierwszym z nich jest spotkanie z praczłowiekiem. Za pomocą mini-gry użytkownicy mogą nanieść wybrany eksponat z Parku Nauki i Ewolucji Człowieka na widok kamery. Dzięki temu mogą stworzyć swoje własne zdjęcie z maczugą lub brodą jaskiniowca. Drugi etap to spotkanie z pramędrcem. Podczas niego użytkownicy rozwiązują quiz – 20 pytań – podczas którego mogą sprawdzić swoją wiedzę z zakresu życia człowieka pierwotnego. Zgodnie ze współczesnymi założeniami edukacyjnymi, aplikacja w przypadku błędnej odpowiedzi, pozwala na ponowne przystąpienie do źle rozwiązanego pytania. Kolejny z etapów to gra sprawnościowa, łącząca elementy puzzli i memory. W jej przypadku użytkownicy układają rozsypane puzzle narzędzi, jakimi posługiwał się człowiek pierwotny. Czwarty etap to gra „Okiełznaj dzikiego zwierza”, wykorzystująca technologię augmented reality. Piąty etap to z kolei szansa na wcielenie się w Indianę Jonesa i sprawdzenie się w roli archeologa. Na zakończenie w szóstym etapie w części „Tylko dla śmiałków” czekają zadania do wykonania bezpośrednio w Krasiejowie. - Co szczególnie istotne za zdobyte punkty można wymienić na zniżkowy bilet do całego kompleksu, dla którego powstała aplikacja – dodaje Monika Pękala z Parku Nauki i Rozrywki. – Zatem aplikacja oprócz czysto wiedzowego charakteru daje także jej użytkownikowi konkretną materialną korzyść. Angażuje go także do odkrywania naszego kompleksu, oferując dodatkowe, interaktywne atrakcje. Czym zaskakujemy w rozszerzonej rzeczywistości? To chcemy pozostawić użytkownikom aplikacji. Na pewno warto nakierować kamerę urządzenia na logotyp Parku – chociażby ten z Facebooka. Kilka niespodzianek czeka także na ścieżce zwiedzania, gdzie można dosłownie i w przenośni dotknąć prehistorii w muzeum przyszłości.



Park Nauki i Ewolucji Człowieka to najmłodsza inwestycja Stowarzyszenia Delta, właściciela sieci JuraParków w Bałtowie, Solcu Kujawskim oraz Krasiejowie. Jest najnowocześniejszą placówką muzealną w Europie opowiadającą za pomocą autorskich rozwiązań technologicznych o dziejach człowieka – od prehistorii po współczesność. Wykorzystano w nim szereg rozwiązań reagujących na ruch, interaktywnych, kinetycznych, wielodotykowych, mobilnych i augmented reality oraz autorski system cyfrowego zwiedzania. Wszystkie filmy prezentowane w tym naszpikowanym elektroniką obiekcie wyświetlane są w technologii 3D. Aktualnie Park otrzymał nominację Opolskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej i reprezentuje Opolszczyznę w walce o Złoty Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.