Ostra rywalizacja marketów budowlanych

Ostra rywalizacja marketów budowlanych

Brief.pl / Aktualności

Podobnie jak w świecie przyrody, tak samo w realiach biznesowych przetrwać mogą tylko najsilniejsi. O tym, jak bardzo wyniszczająca potrafi być konkurencja z innymi potentatami rynkowymi, przekonały się ostatnio markety budowlane.

-

Ceny materiałów budowlanych przez ostatnie lata stale rosną. Dotkliwie odczuwają to nie tylko konsumenci, ale także cały rynek zajmujący się nieruchomościami. Główny wpływ w Polsce miało na to podniesienie stawki VAT. Jednak nie tylko w kraju nad Wisłą sektor sklepów budowlanych został mocno przetrzebiony przez zdecydowaną i pozbawioną skrupułów rywalizację handlową.

Największym echem na rynku odbiła się upadłość niemieckiego Praktikera, obecnego w Polsce od 1997 roku. Wraz z jej ogłoszeniem i zamknięciem sklepów w Niemczech na sprzedaż wystawione zostały 24 placówki w granicach naszego kraju i aż 27 marketów w Rumunii. Lokalne spółki przejęły kontrolę także nad 9 bułgarskimi i 4 ukraińskimi sklepami. Z kolei w Turcji logo i udziały Praktikera odchodzą już do lamusa. Pozostały jedynie spółki funkcjonujące w Grecji i na Węgrzech.

Rynkowa bessa ominęła europejską sieć supermarketów dekoracyjno-budowlanych – Bricomarché (posiadająca w naszym państwie 100 sklepów, głównie w miastach liczących do 50 tysięcy mieszkańców), w kraju nad Wisłą prowadzona przez niezależnych przedsiębiorców zrzeszonych w Grupie Muszkieterów. Mniej szczęścia miał niestety jej odpowiednik powstały także na francuskiej ziemi- zasłużona marka Bricostore. Ten gigant znad Sekwany zmuszony był sprzedać swych 13 placówek rozlokowanych w Rumunii. Nabywcą stała się firma Kingsfisher, będąca właścicielem innego potentata tej gałęzi przemysłu – Castoramy.

Prężnie funkcjonująca Castorama otworzyła w całej Europie Wschodniej 120 supermarketów. Ustępuje miejsca wyłącznie marce Obi, która w tym regionie prowadzi 140 placówek, a w samych Niemczech, skąd się wywodzi, jest ich aż 331. Dobrze prosperuje także austriacki bauMax – firma ta może pochwalić się 96 hipermarketami rozsianymi na wschodzie Europy, chociaż nie dotarła póki co do Polski. Następna w rankingu jest sieć Leroy Merlin, która zarządza 60 sklepami.

Markety budowlane muszą się także mierzyć ze wzrastającą konkurencją ze strony hurtowni i sklepów internetowych, często oferujących dowóz zamówionego towaru do domu. Wiadomym jest, że w składach budowlanych i hurtowniach sprzedaż detaliczna nie ma racji bytu, aczkolwiek stają się one coraz bardziej ,,tolerancyjne” jeśli chodzi o minimalną wielkość zamówienia. Coraz większą estymą cieszą się specjalistyczne sklepy internetowe. Bez wychodzenia z domu możemy zamówić lub zarezerwować towar, porównując przy tym ceny dostępne u rywali handlowych.

Walka o klienta jest wobec tego zaciekła, a upadek prężnie dotychczas działających przedsiębiorstw, takich jak Praktiker stanowi „papierek lakmusowy” ostrej rywalizacji w branży budowlanej. Kurz bitewny batalii o jak najwyższą sprzedaż nie opada. Przetrwają tylko najdzielniejsi - ich los spoczywa w rękach nabywców towarów.

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.