Ostra rywalizacja marketów budowlanych

Ostra rywalizacja marketów budowlanych

Brief.pl / Aktualności

Podobnie jak w świecie przyrody, tak samo w realiach biznesowych przetrwać mogą tylko najsilniejsi. O tym, jak bardzo wyniszczająca potrafi być konkurencja z innymi potentatami rynkowymi, przekonały się ostatnio markety budowlane.

-

Ceny materiałów budowlanych przez ostatnie lata stale rosną. Dotkliwie odczuwają to nie tylko konsumenci, ale także cały rynek zajmujący się nieruchomościami. Główny wpływ w Polsce miało na to podniesienie stawki VAT. Jednak nie tylko w kraju nad Wisłą sektor sklepów budowlanych został mocno przetrzebiony przez zdecydowaną i pozbawioną skrupułów rywalizację handlową.

Największym echem na rynku odbiła się upadłość niemieckiego Praktikera, obecnego w Polsce od 1997 roku. Wraz z jej ogłoszeniem i zamknięciem sklepów w Niemczech na sprzedaż wystawione zostały 24 placówki w granicach naszego kraju i aż 27 marketów w Rumunii. Lokalne spółki przejęły kontrolę także nad 9 bułgarskimi i 4 ukraińskimi sklepami. Z kolei w Turcji logo i udziały Praktikera odchodzą już do lamusa. Pozostały jedynie spółki funkcjonujące w Grecji i na Węgrzech.

Rynkowa bessa ominęła europejską sieć supermarketów dekoracyjno-budowlanych – Bricomarché (posiadająca w naszym państwie 100 sklepów, głównie w miastach liczących do 50 tysięcy mieszkańców), w kraju nad Wisłą prowadzona przez niezależnych przedsiębiorców zrzeszonych w Grupie Muszkieterów. Mniej szczęścia miał niestety jej odpowiednik powstały także na francuskiej ziemi- zasłużona marka Bricostore. Ten gigant znad Sekwany zmuszony był sprzedać swych 13 placówek rozlokowanych w Rumunii. Nabywcą stała się firma Kingsfisher, będąca właścicielem innego potentata tej gałęzi przemysłu – Castoramy.

Prężnie funkcjonująca Castorama otworzyła w całej Europie Wschodniej 120 supermarketów. Ustępuje miejsca wyłącznie marce Obi, która w tym regionie prowadzi 140 placówek, a w samych Niemczech, skąd się wywodzi, jest ich aż 331. Dobrze prosperuje także austriacki bauMax – firma ta może pochwalić się 96 hipermarketami rozsianymi na wschodzie Europy, chociaż nie dotarła póki co do Polski. Następna w rankingu jest sieć Leroy Merlin, która zarządza 60 sklepami.

Markety budowlane muszą się także mierzyć ze wzrastającą konkurencją ze strony hurtowni i sklepów internetowych, często oferujących dowóz zamówionego towaru do domu. Wiadomym jest, że w składach budowlanych i hurtowniach sprzedaż detaliczna nie ma racji bytu, aczkolwiek stają się one coraz bardziej ,,tolerancyjne” jeśli chodzi o minimalną wielkość zamówienia. Coraz większą estymą cieszą się specjalistyczne sklepy internetowe. Bez wychodzenia z domu możemy zamówić lub zarezerwować towar, porównując przy tym ceny dostępne u rywali handlowych.

Walka o klienta jest wobec tego zaciekła, a upadek prężnie dotychczas działających przedsiębiorstw, takich jak Praktiker stanowi „papierek lakmusowy” ostrej rywalizacji w branży budowlanej. Kurz bitewny batalii o jak najwyższą sprzedaż nie opada. Przetrwają tylko najdzielniejsi - ich los spoczywa w rękach nabywców towarów.

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.