Ostra rywalizacja marketów budowlanych

Ostra rywalizacja marketów budowlanych

Brief.pl / Aktualności

Podobnie jak w świecie przyrody, tak samo w realiach biznesowych przetrwać mogą tylko najsilniejsi. O tym, jak bardzo wyniszczająca potrafi być konkurencja z innymi potentatami rynkowymi, przekonały się ostatnio markety budowlane.

-

Ceny materiałów budowlanych przez ostatnie lata stale rosną. Dotkliwie odczuwają to nie tylko konsumenci, ale także cały rynek zajmujący się nieruchomościami. Główny wpływ w Polsce miało na to podniesienie stawki VAT. Jednak nie tylko w kraju nad Wisłą sektor sklepów budowlanych został mocno przetrzebiony przez zdecydowaną i pozbawioną skrupułów rywalizację handlową.

Największym echem na rynku odbiła się upadłość niemieckiego Praktikera, obecnego w Polsce od 1997 roku. Wraz z jej ogłoszeniem i zamknięciem sklepów w Niemczech na sprzedaż wystawione zostały 24 placówki w granicach naszego kraju i aż 27 marketów w Rumunii. Lokalne spółki przejęły kontrolę także nad 9 bułgarskimi i 4 ukraińskimi sklepami. Z kolei w Turcji logo i udziały Praktikera odchodzą już do lamusa. Pozostały jedynie spółki funkcjonujące w Grecji i na Węgrzech.

Rynkowa bessa ominęła europejską sieć supermarketów dekoracyjno-budowlanych – Bricomarché (posiadająca w naszym państwie 100 sklepów, głównie w miastach liczących do 50 tysięcy mieszkańców), w kraju nad Wisłą prowadzona przez niezależnych przedsiębiorców zrzeszonych w Grupie Muszkieterów. Mniej szczęścia miał niestety jej odpowiednik powstały także na francuskiej ziemi- zasłużona marka Bricostore. Ten gigant znad Sekwany zmuszony był sprzedać swych 13 placówek rozlokowanych w Rumunii. Nabywcą stała się firma Kingsfisher, będąca właścicielem innego potentata tej gałęzi przemysłu – Castoramy.

Prężnie funkcjonująca Castorama otworzyła w całej Europie Wschodniej 120 supermarketów. Ustępuje miejsca wyłącznie marce Obi, która w tym regionie prowadzi 140 placówek, a w samych Niemczech, skąd się wywodzi, jest ich aż 331. Dobrze prosperuje także austriacki bauMax – firma ta może pochwalić się 96 hipermarketami rozsianymi na wschodzie Europy, chociaż nie dotarła póki co do Polski. Następna w rankingu jest sieć Leroy Merlin, która zarządza 60 sklepami.

Markety budowlane muszą się także mierzyć ze wzrastającą konkurencją ze strony hurtowni i sklepów internetowych, często oferujących dowóz zamówionego towaru do domu. Wiadomym jest, że w składach budowlanych i hurtowniach sprzedaż detaliczna nie ma racji bytu, aczkolwiek stają się one coraz bardziej ,,tolerancyjne” jeśli chodzi o minimalną wielkość zamówienia. Coraz większą estymą cieszą się specjalistyczne sklepy internetowe. Bez wychodzenia z domu możemy zamówić lub zarezerwować towar, porównując przy tym ceny dostępne u rywali handlowych.

Walka o klienta jest wobec tego zaciekła, a upadek prężnie dotychczas działających przedsiębiorstw, takich jak Praktiker stanowi „papierek lakmusowy” ostrej rywalizacji w branży budowlanej. Kurz bitewny batalii o jak najwyższą sprzedaż nie opada. Przetrwają tylko najdzielniejsi - ich los spoczywa w rękach nabywców towarów.

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?